سی‌ان‌ان مانی: پایین بودن بهای نفت تنها چالش اقتصادی عربستان نیست

سی‌ان‌ان مانی در گزارشی نوشت: در کنار پایین بودن بهای نفت، کسری بودجه یکی دیگر از چالش‌های اقتصادی پیش روی عربستان است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان مانی در گزارشی به قلم "چارلز ریلِی" نوشت: موسسه اعتبار سنجی "فیچ" روز سه‌شنبه، رتبه اعتبار مالی عربستان را کاهش داد و بر نگرانی‌ها درمورد وخیم شدن شرایط اقتصادی ریاض افزود. بررسی عملکرد اقتصادی عربستان نشان می‌دهد پایین بودن بهای جهانی نفت تنها مشکل این کشور نیست؛ بلکه این روزها موضوع کسری شدید بودجه دولتی به بزرگترین چالش مالی این کشور تبدیل شده است.

این موضوع برای عربستان که کاملا وابسته به نفت است چندان دور از ذهن نبود. به ویژه آنکه در چند ماه اخیر، موسسات اعتبارسنجی دیگری نیز رتبه اعتبار مالی ریاض را کاهش داده بودند.

کارشناسان موسسه "فیچ" برای توضیح کاهش رتبه اعتبار مالی عربستان به 2 دلیل مهم دیگر هم اشاره کردند. درگیری‌های سیاسی میان اعضای خاندان آل سعود و وجود تنش‌های متعدد در همسایگی عربستان عوامل تاثیرگذار بر تضعیف اقتصاد این کشور عنوان شده است.

سیاست‌های مالی عربستان از سوی شاهزاده "محمد بن سلمان،" وزیر دفاع و جانشین ولیعهد، تعیین می‌شود که با نواقص بسیاری آمیخته است. شیوه سیاست‌های مالی وی غیرقابل پیش‌بینی است.

فیچ در ادامه اعلام کرد: جانشین ولیعهد عربستان مبلغ 2 هزار میلیارد دلار برای تاسیس صندوق مالی این کشور اختصاص داده است؛ اما نحوه هزینه کردن آن و چگونگی تقسیم این پول در بخش‌های مختلف هنوز مشخص نیست. 

فیچ در ادامه به رقابت دیرینه عربستان با ایران پرداخت و اعلام کرد: به نظر می‌رسد تنش‌ها میان عربستان و ایران همچنان ادامه داشته باشد. البته بعید است درگیری مستقیمی میان این دو بوجود آید. دخالت نظامی عربستان در یمن و سوریه نشان‌دهنده سیاست خارجی این کشور با رویکرد "ابراز وجود کردن" است. 

فیچ رتبه اعتبار مالی عربستان را به منفی AA کاهش داد و کمتر شدن این رتبه در ماه‌های آینده را نیز دور از دسترس ندانست.

عربستان برای جلوگیری از عمیق شدن بحران کسری بودجه، سیاست‌های مالی این کشور را محدود کرده است بطوریکه یارانه بسیاری از بخش‌ها حذف شد، هزینه‌های عمومی کاهش یافت و حتی برنامه بورس تحصیلی خارجی به حال تعلیق درآمد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار