ثبت مهر 10 هزار تومانی بر پیشانی گیشه سینماها

سینماهای مدرن در تهران با قیمت بلیط ده هزار تومان میزبان علاقه‌مندان به سینما خواهد بود.

یه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قیمت‎‌گذاری بلیط از دیرباز محل مناقشه اهالی سینما بوده و هست، قیمتی که این روزها با توجه به معشیت مردم از لحظه تصمیم گرفتن برای رفتن به سینما است و مخاطبان سینما در تلاش‌اند تا هماهنگی بین جیب و کیف پولشان و قیمت بلیط برقرار کنند.

از آنجایی که این شهر از لحاظ طبقات اجتماعی شهری متنوع است و در آن از بالاترین سطح اقتصادی تا پایین‌ترین سطح زندگی می‌کنند ، اعلام قیمت 10 هزار تومان سینماهای مدرن در تهران می‌تواند اهرم فشاری باشد برای قشری از اجتماع که می‌خواهند فیلم‌ها را در سینماهای با امکانات بهتر ببینند.

اغلب مخاطبان سینما این روزها دیگر تمایلی به دیدن فیلم‌ها در سینماهای قدیمی ندارند و پردیس‌های مدرن سینمایی گوی سبقت را از سینمای پر خاطره گذشته برده‌اند.

طبق آمار، ساکنین جنوبی‌ترین نقطه شهر هم در بعضی مواقع برای دیدن فیلم ترجیح می‌دهند به سینماهای مدرن شمال شهر بروند، حال با این اوصاف باید دید قیمت ده هزار تومان می‌تواند پلی باشد برای تعادل بین جیب و اقتصاد مردم ودر عین حال برگشت حداقل سرمایه اولیه تولید فیلم. تولیدی که تهیه‌کننده، سینمادار و البته پخش‌کننده را در بخش خصوصی سینما شامل می شود.

مهدی صباغ‌زاده مدیر نیمروز فیلم این افزایش قیمت را برای مخاطب بسیار سنگین دانست و خاطر نشان کرد: با این راه‌ها نمی‌توان به سینما کمک کرد، به جای افزایش قیمت بلیط، دولت باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را از روی قیمت بلیط‌ها بردارد که به ناحق از طرف سینمادارها و تماشاگران پرداخت می‌شود، این فکر که چون همه اقلام در این عید گران می‌شود و سینما هم باید گران‌تر شود فکر غلطی است و تاثیرهای مثبتی برای سینما ندارد.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت که توجیه‌اش را نمی‌دانم بر دستمزدهای عوامل سینما هم تاثیر می‌گذارد تا جایی که فیلمبردار، صداربردار و عوامل دیگر از این دست، بعد از افزایش قیمت بلیط درخواست دستمزد بیشتر دارند که در این شرایط فعلی تولید فیلم امکان پذیر نیست.

کارگردان فیلم «راه بهشت» آینده‌نگری را در اجرای این طرح مهم دانست و افزود: نباید گول فیلم‌های اکران نوروز را خورد. این  فیلم‌ها به قول معروف کل تولید یکساله اخیر سینما هستند که توانسته‌اند فروش خوبی داشته باشند اما ما در ایام بعدی سال، فیلم‌هایی با این ویژگی‌ها نداریم و با این قیمت بلیط به احتمال زیاد سینمای ما این مقدار فروش را در دیگر ایام سال نخواهد داشت.

علی سرتیپی تهیه‌کننده و از مدیران سینمای مدرن کوروش هم در این رابطه گفت: چرخ سینما باید بچرخد. نمی‌شود این توجیه که اگر قشری می‌خواهد از جنوب شهر به سینماهای مدرن برود پس قیمت بلیط سینما را زیاد نکنیم و افزایش قیمت نداشته باشیم. توجیه غلطی است و اگر این افزایش‌ها که به هزینه خود سینما اضافه می‌شود نباشد  سینمادار، تولیدکننده و پخش کننده فیلم در بلندمدت نابود می‌شوند.

غلامرضا موسوی تهیه کننده و مدیر دفتر فیلمیران هم در همین مورد افزود: اگر ما بخواهیم سینما برگشت سرمایه داشته باشد، باید افزایش‌ها بطور طبیعی انجام شود. اگر بلیط سینما را با قیمت یک ساندویچ که امروز تا بیست هزار تومان هم می‌رسد مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بلیط سینماهای مدرن کم هم است.

موسوی تاکید کرد: ما چاره‌ایی جز این افزایش نداریم، اگر تورم در کشور ما مثل ژاپن وجود نداشت این افزایش هم اشتباه بود، کما اینکه در کشورهای دیگر این قیمت در سینماهای مدرن به پول ما به بیش 35 هزار تومان هم می‌رسد. 

موسوی ادامه داد: در کشور ما همه اقلام با قیمت ارز  تعیین می‌شود و چرا سینما باید از این قاعده مستثنی باشد.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: تنها راه معضل قیمت گذاری بلیط سینما کمک کردن دولت در این رابطه است،  دولت باید بجای اینکه  فشار قیمت را بر بخش خصوصی وارد کند به سینما کمک کند و اگر می‌خواهد افزایش قیمت نداشته باشد،  باید به شکل یارانه قسمتی از بلیط سینما را بخرد و با این کار از افزایش قیمت بلیط سینما جلوگیری کند.

قیمت بلیط سینما از آنجایی که از یک طرف به اقتصاد شکننده سینما وصل می‌شود و از طرف دیگر به جیب مخاطبان، باید با سیاست و حتی با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و مردم شناسی تعیین شود و بدون فکر و آینده‌نگری نمی‌تواند به تعادل بین معشیت مردم و اقتصاد سینما  دست پیدا کند.


گزارش از بهنام صادقی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار