طراحی نانو حسگری برای تشخیص غلظت آنتی بیوتیک ها

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید حسگری در مقیاس آزمایشگاهی شده اند که می‌توان با استفاده از آن مقادیر جزئی یک نوع داروی آنتی‌بیوتیک را در خون شناسایی کرد.

خلیل آبنوس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به عوارض شدید آنتی بیوتیک ها در بدن انسان گفت: داروی کانامایسین آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان برخی عفونت‌ها در انسان و حیوان استفاده می‌شود و استفاده دوزهای بالای این دارو  عوارض جانبی بسیاری را به همراه دارد.

وی افزود: روش های زیادی برای تشخیص غلظت آنتی بیوتیک در خون موجود است اما این روش ها پرهزینه هستند. هدف از انجام این پژوهش تولید یک حسگر فلورسانس دقیق و سریع جهت تعیین مقادیر جزئی داروی مذکور در خون و شیر است تا علاوه بر دقت و سرعت، وضعیت هزینه از این روش را نیز بهبود بخشیم.

آبنوس در خصوص این حسگر بیشتر توضیح داد: حسگر طراحی شده در این پژوهش که کارایی آن به‌وسیله‌ی نانوذرات طلا بهینه شده است، می‌تواند حضور و مقدار داروی کانامایسین را با حساسیت و انتخاب‌گری بالایی شناسایی و اندازه گیری کند. همچنین سرعت تشخیص این حسگر نسبت به روش‌های تشخیصی مشابه بالاتر است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نتایج انجام آزمایشات، خاطرنشان کرد: حسگر تولید شده در این طرح قادر است داروی کانامایسین موجود در سرم خون را با حد تشخیص 569 پیکومولار موجود در شیر را با حد تشخیص 476 پیکومولار و با انتخاب‌گری بالایی شناسایی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار