هنرمند انقلاب را می توان از نسل بعد از انقلاب هم جستجو كرد

رضا مهدوی معتقد است كه هنرمند انقلاب را می توان از نسل بعد از انقلاب هم جستجو كرد چراكه بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی، آرمان‌های این انقلاب را شناخته‌اند و همچنان وفادارانه به آرمان‌های انقلاب پایبندند.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا مهدوی، سردبیر فصلنامه مقام موسیقایی و عضو شورای برنامه ریزی و تالیف كتب درسی، در تعریف هنر انقلاب گفت: به نظر من تفاوت تعریف هنر انقلاب با هنر مجرد به مبانی و دستاورد این شكل از هنر برمی‌گردد. اگر به تعریف شهید آوینی برگردیم كه می‌گوید هنر برای هنر مناسب نیست و هنرمند اگر به درونیات و منویات شخصی بپردازد، زیبنده جامعه نیست. این تعریف كلی است اما هنر از زوایای مختلف، كاربردهای متفاوتی هم دارد. شاید به همین دلیل است كه تعریف روشن و دقیقی از این واژه نداشته‌ایم و در آینده هم نخواهیم داشت. اما آنچه كه به طور كلی می‌توان از این شكل هنر انتظار داشت، این است كه هنر انقلاب، هنری متعهد به دستاورد و ایدئولوژی انقلاب است. هنر انقلاب برآمده از یك تحول اساسی و دارای ایدئولوژی متعهدانه است كه تفكر امام خمینی(ره) از آن برخوردار بوده و ادامه پیدا كرده است.  

مدیر سابق مركز موسیقی حوزه هنری گفت: این انقلاب محصول خون‌هایی است كه ریخته شده و انقلابی اخلاق‌مدار را به‌وجود آورده و به بالندگی رسانده است. هنرمندان امروز هم باید انقلاب را اصل قرار دهند و بر اساس‌اش قلم بزنند، نغمه‌سرایی كنند و فیلم بسازند. هنرمندان انقلابی در واقع خود را به نوعی در تداوم این آرمان‌ها سهیم می‌دانند. 

رضا مهدوی در ادامه درباره نسل جدید از هنرمندان انقلاب گفت: اینكه خیلی‌ها فكر می‌كنند هنرمندان نسل دهه هفتاد و هشتاد نمی‌توانند دست به خلق آثار انقلابی بزنند، در اشتباهند. در این نسل شاهد آثار برجسته‌ای هستیم. كافی است كه متولیان و مدیران زمینه حمایت و كمك به این جوانان را مهیا كنند و آن ها را تحت پوشش و نظارت خودشان قرار دهند. به نظر من هنرمند انقلاب را می توان از نسل بعد از انقلاب هم جستجو كرد چراكه بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی، آرمان‌های این انقلاب را شناخته‌اند و همچنان وفادارانه به آرمان‌های انقلاب پایبندند. به نظرم باید از این نسل تقدیر ویژه‌ای كرد، چراكه این نسل در راستای تداوم آرمان و اهداف معمار كبیر انقلاب اسلامی دست به خلق آثار انقلابی می‌زنند. 

مهدوی در توضیح اینكه چرا با وجود هنرمندان شاخص، هنر انقلابی نتوانسته آن طور كه باید فراگیر شود، با اشاره به لزوم توجه بیشتر به هنر انقلاب در سطوح مدیریتی، گفت: درباره این موضوع كه آیا هنری كه با عامه مردم ارتباط برقرار كند، تنها هنر است، باید گفت كه غایت تفكرمان نباید این باشد. یك بار یكی از مستمعین به محمدتقی علامه جعفری می‌گوید كه صحبت‌های شما آنقدر سطحش بالاست كه ما متوجه‌ نمی‌شویم! ایشان در جواب گفت شما باید سطح‌تان را بالا بیاورید! این مصداق نسل جدید ماست. این نسل اندیشه‌ورز و نخبه برای اینكه مردم متوجه اثرشان باشند، نباید دست به كار روزمره بزنند، بلكه این مخاطب است كه باید طلبه‌وار سعی كند تا خودش را به سطح بالایی برساند.

هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 تا 27 فروردین‌ماه 1395 با معرفی چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار