رئیس گروه مطالعات جنوب و غرب آسیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

صلح افغانستان در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد/نباید طالبان در قیاس با داعش میانه‌رو تلقی شود

قلی‌پور گفت: ممکن است طالبان در مقایسه با داعش گروهی میانه‌رو تلقی گرفته شده و بدین ترتیب خطر این گروه تروریستی نادیده گرفته شود.

قلی‎پور: صلح افغانستان، دست‎مایه امتیازگیری پاکستان در منطقه/ اسلام‎آباد نامن‎تر از کابل"علیرضا قلی‌پور" رئیس مطالعات جنوب و غرب آسیا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه صلح در افغانستان به این راحتی و در کوتاه مدت بعید به‌نظر می‌رسد، اظهارداشت: متأسفانه پاکستان سالهای سال است که با موضوع صلح افغانستان بازی می‌کند و تنها هنگامی که فشار مجامع بین‌المللی روی این کشور افزایش می‌یابد، وارد موضوع صلح می‌شود و حتی در برهه‌ای از زمان جلب رضایت رهبران طالبان برای حضور در مذاکرات را نیز مطرح می‌کند.

رئیس گروه مطالعات جنوب و غرب آسیا با تأکید بر اینکه به‌نظر می‌رسد اختیار طالبان تا حدود زیادی از دست پاکستان نیز خارج است، گفت:  آنچه تا امروز مشاهده شده این است که پس از طرح نشست‌های گفتگو رهبران طالبان و بقیه مقامات ارشد این گروه در مذاکرات صلح حضور نیافته‌اند. 

به گفته قلی‌پور مذاکرات صلح افغانستان چیزی نیست که بخواهد به نتیجه برسد، چرا که پاکستان با بازی کردن با واژه گفتگوی صلح؛ زمانی برای حضور در مذاکرات اعلام آمادگی می‌کند و زمانی دیگری آن را تهدید کرده و از روند آن خارج می‌شود.

وی بیان داشت: در حقیقت می‌توان گفت همه این بازی‌ها از سوی اسلام‌آباد جهت گرفتن امتیاز در صحنه منطقه‌ای است. به همین دلیل هنگامی که فشار نهادهای بین‌المللی با قدرت لازم بر این مسأله اعمال می‌شود، مقامات پاکستان به شرکت در جلسات مذاکرات صلح مبادرت می‌ورزند و هنگامی که امتیازات لازم را از روند مذاکرات دور از دسترس می‌بیند، با تهدید صحنه مذاکرات را ترک می‌کنند.
 
قلی‌پور همچنین پیرامون حضور داعش در افغانستان نیز تاکید کرد: بسیار بعید می‌دانم اسلام‌آباد با حضور داعش در افغانستان، رویکرد خود را نسبت به طالبان تغییر دهد. چرا که حضور داعش در افغانستان تهدیدی برای پاکستان محسوب نمی‌شود. 

وی با اشاره به اینکه معتقدم به لحاظ حضور تروریسم وضع پاکستان از افغانستان نیز وخیم‌تر است، تصریح کرد: سالهای سال است پاکستان با ناامنی مواجه است و گروههای مختلف افراطی که در برخی موارد حتی بدتر از داعش هستند، در این کشور فعالیت می‌کنند.
 
رئیس گروه مطالعات جنوب و غرب آسیا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: تنها خطر موجود این است که با توجه به عدم تصور و شناخت صحیح جامعه جهانی از منطقه، ممکن است طالبان در مقایسه با داعش گروهی میانه‌رو تلقی گرفته شده و بدین ترتیب خطر این گروه تروریستی نادیده گرفته شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار