در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

دست درازی زالوهای اقتصاد ممنوع/ با پرهیز از شعار به سمت شناخت و اجرای صحیح پیش برویم

اقتصاد مقاومتی بدون شناخت دقیق و جزء به جزء و تنها با رفتارهای شعار گونه محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد کشور ما طی سالهای گذشته بر مسیر غلطی حرکت کرد به گونه‌ای که بازدهی بخش‌های تولیدی و اساسی کشور با کاهش مواجه شد و در مقابل بازدهی فعالیت‌های واسطه‌گری مالی و دلالی افزایش یافت؛ از این دست مشکلات کم نبودند به گونه‌ای که تنگناهایی را برای اقتصاد و به پیرو آن مردم ایجاد کرد تا درمان آن را تنها با نوشدارویی به نام اقتصاد مقاومتی ممکن بدانند چرا که با تکیه بر اصول آن می‌توان نفس این آثار مخرب را گرفت.

براین اساس اقتصاد مقاومتی به کرات و بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر مطرح شد تا فرصت‌های طلایی را پیش روی مردم و دست اندرکاران قرار دهد و با شناخت صحیح و مدیریت به جا بتوانند کلید حل چالش‌ها و موتور افزایش فرصت‌ها را فراهم سازند و به گونه‌ای اقتصاد کشور را مقاوم کنند که دیگر با هیچ حربه‌ای رنگ نبازد.

البته گفتنی است تنها در صورتی می‌توان برای این امر نتایج مثبتی را پیش بینی کرد که دست اندرکاران برای برنامه ریزی و شناخت دقیق و جز به جز آن تلاش کنند و دچار اشتباهات فاحش و یا رفتارهای شعارگونه نشوند چرا که بررسی عملکرد دولتمردان در گذشته مبنی بر اتکا به در آمدهای نفتی، افزایش واردات و ... نشان می‌دهد که تولید به خواب عمیق‌تری تشویق شد و با عدم اصلاح این رویه می‌بایست به انتظار آینده‌ای پرهزینه و مخاطره‌ آمیز نشست.

**مفهوم اقتصاد مقاومتی را به درستی بشناسید

گفتنی است کارشناسان براین باورند که شاید درک مفهوم اقتصاد مقاومتی در بین مردم و مسئولان مهجور است و معنای واقعی آن توجه ویژه به مزیت‌های مطلق و نسبی طبیعی و خدادادی است که در کشور کم نیستند و می‌بایست با سرمایه گذاری‌های کارا و بهره‌وری‌‌های بالا آنها را به شکوفایی رساند بطوری که در امتداد آن، توسعه پایداری شکل بگیرد؛ بنابراین نه تنها خطری آن را تهدید نمی‌کند بلکه هیچ گاه به اتمام نخواهد رسید و روزبه روز هم قوی‌تر، بزرگ‌تر، گسترده‌تر و مستحکم‌تر خواهد شد.

البته باید یادآور شد که فراز و فرودهای اقتصادی و موانع پیش آمده موجب ایجاد سختی های متعددی برای مردم شد ، به گونه‌ای که تحمل پذیری طبقه کارگر در برابر نوسانات اقتصادی به دشوار تر شد و به گفته کارشناسان یکی از معانی "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" بیان سختی های پیش روی قشر ضعیف جامعه بوذه تا جرقه‌ای در ذهن سردمداران مملکت ایجاد کند تا کمتر شاهد پیگیری این امر خطیر به صورت شعار باشیم.

**در اقتصاد مقاومتی باید ریشه فساد را خشکاند

بر این اساس باید متذکر شد که در بین مؤلفه‌های اقتصادی باید بیش از گذشته به عملکرد فساد اقتصادی در کشور توجه شود زیرا افرادی در زیر پوست این شهر هستند که از هر فرصتی در جهت فربه کردن خود با استفاده از جیب مردم استفاده می‌کنند.

گفتنی است که اگر در اقتصاد مقاومتی به دنبال مقاوم کردن اقتصاد کشور در مقابل تکانه های خارجی و بیگانه هستیم در گام نخست باید اقتصاد را از دست درازی سو استفاده گران بیت المال نجات دهیم و فساد را از ریشه بخشکانیم چرا که با مخفی کردن خود در پشت نقاب‌های مختلف تنها سعی بر سودآوری بیشتر خود می‌کنند.

** به "سنگ‌اندازی تولیدی‌ها" و "حضور تزئینی بخش خصوصی" پایان دهید

براساس این گزارش اقتصاد مقاومتی برای کالای ایرانی اجر و منزلت قائل است و آن را محترم می‌شمارد و اگر حصول اقتصاد مقاومتی بر مدار درستی و صحیح بودن استوار باشد می‌تواند صحنه یکه تازی بخش خصوصی را شاهد باشیم که به نوبه خود بر شکوفایی تولید و افزایش قدرت رقابت تأثیرگذار خواهد بود.

البته گفتنی است که سخت گیری‌های کشور در بخش تولید بسیار زیاد است و در مقابل آن هم حمایت‌ها بسیار اندک؛ این موارد هم تولیدکنندگان را به واردات بیشتر سوق می‌دهد و از قدرت رقابت می‌کاهد زیرا ریسک تولید بالاست و واردات کالا می‌تواند با سود بیشتر، ریسک کمتر و بازگشت سرمایه سریعتر جذابیت بیشتری را برای صاحبان سرمایه به همراه داشته باشد؛ اما مشکل درست از همین جا شروع می‌شود که کشور ما تا چه حد می‌تواند به کالاهای وارداتی بسنده کند و اشتغال جوانان را نادیده بگیرد چرا که قسمتی از آن با کار صنعتی تأمین می‌شود.

پس باید بیان کرد که تولیدکننده نمی‌تواند هم به فعالیت‌های اقتصادی بپردازد و هم دغدغه هزینه‌های تحمیل شده دولت را بپذیرد بلکه خود را آسوده کرده و ریسک تولید را فراموش می‌کند و باور دارد که با این انتخاب روزگار بر وفق مرادش خواهد بود.

البته باید متذکر شد که دولتمردان کشور بیش از 2 سال است بر طبل حمایت از بخش خصوصی می‌کوبند اما راستی آزمایی این ادعاها بازگوی چیز دیگریست به گونه‌ای که بخش خصوصی در بسیاری از مذاکرات، گفت‌وگوها و اعمال اقتصادی از گود خارج مانده و تنها نام آنها به صورت تزئینی در این بین خودنمایی می‌کنند.

براین اساس عدم حضور پررنگ بخش خصوصی در اقتصاد کشور از یکسو و از سوی دیگر بروکراسی‌ها و قوانین سخت و سنگین دولت برای صنایع تولیدی ضربه‌های مهلکی را در بطن اقتصادی کشور وارد می‌کند و به ورود واردات بیش از پیش دامن می‌زند که در تناقض آشکار با اقتصاد مقاومتی است زیرا اگر به این باور برسیم که اقتصاد مقاومتی را نیاز داریم نباید به ورود کالاهای وارداتی ترغیب و علاقمند شویم.

**صنایع کوچک و متوسط شاه کلید اقتصاد مقاومتی هستند

لازم به ذکر است که حضور و احیای صنایع کوچک و متوسط هم نمونه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آیند به گونه‌ای که مقام معظم رهبری نیز تأکید ویژه‌ای بر توجه به این صنایع دارند و تعطیلی بسیاری از این واحدها را خسارت به شمار می‌آورند.

گفتنی است طبق گفته‌های کارشناسان احیای این صنایع در متن جامعه سبب فراهم کردن زمینه‌های اشتغال و تحرک اقتصاد خواهد شد.

البته جان بخشیدن دوباره این واحدها نیازمند سرمایه زیادی نیست چرا که سرمایه گذاری‌های اولیه آن صورت گرفته و تنها با درنظرگرفتن تسهیلات کم اما مناسب می‌توان به دفاع تمام قد از آنها پرداخت و به پیرو آن هم به استقبال از ایجاد اشتغال و خروج از رکود برویم.

**تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تلاش دولت و ملت است

اسحاق جهانگیری در راستای این موضوع عنوان کرد برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نیازمند کار جدی هستیم و در این زمینه دولت و ملت باید خود را برای تحقق این کار بزرگ آماده کنند.

جهانگیزی تصریح کرد: سیاسیت‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در 24 بند ابلاغ شده است که دولت برای تحقق این سیاست‌ها 12 برنامه ملی تدوین کرده و به منظور اجرایی شدن این برنامه‌ها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پروژه‌های اجرایی متناسب با آنها تصویب شده است.

وی به 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: برون گرایی، درون‌زایی، مردمی کردن اقتصاد، دانش بنیانی و عدالت بنیانی از جمله این رویکردهاست.

**برون‌گرایی یعنی تعامل اقتصادی با دنیا و صدور کارهای ساخت کشور به بازارهای بین‌المللی

معاون اول رئیس جمهور به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌‌ها در قراردادهای ایرا ن با سایر کشورها باید ورود فناوری‌های نوین به کشور باشد و برون‌گرایی به معنای تعامل اقتصادی با دنیا و صدور کارهای ساخت کشور به بازهاری بین‌المللی است ضمن آنکه منابع ملی خارجی را نیز باید به کشور جذب کنیم.

وی یادآوری کرد بروکراسی اداری یکی از مسائلی است که باید متناسب با ظرفیت‌های کشور و توسعه صادرات اصلاح شود بخش خصوصی و واحدهای تولیدی باید کالاهای با استاندارد لازم و با کیفیت تولید کنند تا بتوان کالاها را در بازارهای بین‌المللی نیز عرضه کرد.

جهانگیزی افزود: ایران از جمله کشورهایی است که در سال گذشته 300 هزار بشکه میعانات گازی صادر کرده و این در حالی است که می‌توان این میعانات را به کالاهای دیگر با ارزش افزوده بیشتر از جمله بنزین بدل کرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در این زمینه پالایشگاهی در خلیج فارس نیمه ساز بود که طی بازدیدی که در سال گذشته از آن بعمل آمد اعتبار 900 میلیون دلاری برای تکمیل آن اختصاص یافت، برای تبدیل میعانات گازی به کالاهای ارزشمند نیازمند حجم بالای سرمایه گذاری در کشور هستیم.

**اقتصاد باید در برابر تکانه‌های بیرونی و تحریم‌ها مقاوم شود

وی ادامه داد: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی این است که باید کشور را به گونه‌ای اداره کنیم که فرصت‌های جدید ایجاد شود و اقتصاد را دربرابر تکانه‌های بیرونی و تحریم‌ها مقاوم سازیم، با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقتصاد ایران در برابر مشکلات اقتصادی واکسینه خواهد شد.

جهانگیری عنوان کرد: در اغلب سخنرانی‌ها لفظ اقتصاد مقاومتی بکار برده می‌شود و از دولت می پرسند که تا چه حد این امر را عملیاتی کرده‌ و این درحالی است که همه نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی فعال بوده و پاسخگوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باشند که تا چه میزان این سیاست‌ها را اجرایی کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: سال 95 به دلایل متعدد از جمله اینکه اقتصاد مقاومتی وارد مرحله اجرا شده تحریم‌ها به عنوان مانع بزرگ از پیش روی کشور برداشته شده، منابع جدید خارجی جذب شده، دولت موفق شده طی دو ماه گذشته فروش نفت و میعانات گازی را از یک میلیون و 300 هزار بشکه به 2 میلیون و 200 هزار بشکه برساند و نیز وجود بخش خصوصی فعال و باانگیزه که می‌تواند سال خوبی را برای کشور نوید دهد بنابراین همه این ظرفیت‌ها می‌تواند رونق اقتصادی کشور را به ارمغان آورد.

با برداشته شدن تحریم‌ها دیگر بهانه‌ای وجود ندارد

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مقام معظم رهبری با ژرف اندیشی مسیر بسیار مناسبی را تشخیص داده‌اند چرا که پاشنه آشیل اقتصاد کشور اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی است و با برداشته شدن تحریم‌ها دیگر بهانه‌ای وجود ندارد بنابراین نباید شعارگونه پیش برویم و ارائه آن نیازمند یک جدول زمانبندی شده ‌ایست که جایگاه بخش خصوصی، تعاونی و ... به خوبی مشخص باشد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که بدون شک اوضاع اقتصادی کشور به تدریج با اقتصاد مقاومتی بهبود می‌باید که این امر نیازمند دو برنامه 5 ساله است که تا افق 1404 امکانپذیر است.

**کلام درمانی در اقتصاد مقاومتی جایگاهی ندارد

طاهری با بیان اینکه کلام درمانی و تکرار مکررات در اقتصاد مقاومتی جایگاهی ندارد گفت: عملیاتی کردن باید در اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و این امر موجب خشنودی مردم، رهبر و دولت خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تشکیل ستاد فرماندهی باید به صورت عملیاتی حل شود افزود: این ستاد باید به صورت جهادی حرکت کند و یک نوع جنگ اقتصادی است زیرا که اگر بتوانیم براساس مولفه و راهکارهای اقتصاد مقاومتی پیش برویم دیگر تهدید نخواهیم شد بلکه فرصت‌های مناسبی پیشروی ما قرار خواهند گرفت البته این فرصت‌ها زمانبر خواهند بود و این توقع نباید ایجاد شود که در مدت زمانی کوتاه تحقق یابند.

**اقتصاد مقاومتی ترمیم اقتصاد داخلی است نه اقتصاد بیگانه

طاهری در ادامه اظهار داشت: در تعاملات با کشورهای بیگانه نباید با بلند پروازی‌های بی‌رویه موجب بی‌توجهی به زیرساخت‌های کشور شویم و بازار مفت و ارزانی را برای برخی کشورهای اروپایی فراهم کنیم که موجب ترمیم اقتصاد آنها شود چرا که اقتصاد مقاومتی به معنای ترمیم اقتصاد داخلی است نه اقتصاد بیگانه.

وی با اشاره به اینکه طبق گفته‌های مسئولان در حال حاضر تولید کشور بسیار آسیب پذیر شده به گونه‌ای که 40 نا 50 درصد واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند تصریح کرد: بایستی در سال جدید که شعار اقدام عملی در آن گنجانده شده مسئولان در یک مدت مشخص چند روزه گزارش‌هایی در مسیر حمایت از تولید آماده کنند و واقعیت‌ها شفاف سازی شود.

**و اما

رویای خود اتکایی و توجه به ظرفیت درون می‌تواند روز به روز به واقعیت نزدیک شود اما زمانی رنگ واقعیت را به خود خواهد گرفت که به شناخت دقیق و برنامه‌ای واحد نسبت به اقتصاد مقاومتی دست یابیم و با ارائه درست از نواقص و دیدگاه‌های مختلف و روی هم گذاشتن آنها و پردازش آن ها به یک برنامه عملی و منسجم برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
هیچ اتفاقی نمی افته چون آقای وزیر داره از صنایعی مثل خودروسازی و امثال این شرکتها حمایت میکنه
آخرین اخبار