سیستان وبلوچستان؛

همایش بین المللی گوهرشناسی و گوهرتراشی در زابل برگزار شد

اولین همایش بین المللی گوهرشناسی و گوهرتراشی به همت دانشگاه زابل و دانشگاه قندهار افغانستان در سرسرای دانشگاه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان خای باشگاه خبرنگاران جوان اززاهدان؛فرماندار ویژه زابل در در این همایش گفت: برپایی این گونه همایش ها مقدمه ای برای برنامه های بزرگ با همکاری کشور افغانستان است.

هوشنگ ناظری افزود: مشترکات ایران و افغانستان در مرز خلاصه نمی شود بلکه فراتر از مرزهای جغرافیایی در ابعاد سیاسی، اعتقادات،دین ، فرهنگ و تمدن نیز بین دو کشور باید گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ایران و افغانستان دارای یک تالاب مشترک هستند، تاکید کرد: مشکل تالاب بین المللی هامون با تعامل و روابط بین یکدیگر حل خواهد شد و پژهشکده تالاب بین المللی با فعالیت ایران و افغانستان فعال تر می شود.

دکتر موسی بهلولی سرپرست دانشگاه زابل نیز گفت: گسترش اشتراکات میان دو کشور ایران و افغانستان در ارتباطات علمی سبب تامین امنیت هر دو کشور می شود.

دکتر شیرشاه رشاد استاد دانشگاه قندهار نیز گفت: افغانستان دارای پیچیده ترین و متنوع ترین معادن سنگ های قیمتی در سه بخش لاجورد، لعل بدافشان و زمرد پنج شیر این کشور است که بدلیل استخراج نامناسب مردم محلی و استفاده از مواد منفجره قوی بخش زیادی از بین می رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار