معین امور پناهندگان وزارت مهاجرین آغاز به کار کرد

یکی از فعالان حقوق زن به‌عنوان معین امور پناهندگان وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ عالمه اخیرا طی فرمانی توسط دفتر ریاست‌جمهوری به‌عنوان معین امور پناهندگان معرفی شد. معینیت امور پناهندگان، پس از افزایش میزان مهاجرت از کشور در تشکیل وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان اضافه شد.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در مراسم آغاز به کار عالمه به‌عنوان معین امور پناهندگان دیروز در کابل گفت که ارتقای سطح تشکیل وزارت مهاجرین یکی از نیازهای اولیه این وزارت به شمار می‌رفت.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان هم‌چنان افزود با بیش از ۶ میلیون مهاجر افغان در کشورهای دیگر و بیش از ۶ میلیون بازگشت‌کننده، تشکیل وزارت مهاجرین پاسخگوی نیازمندی‌ها نبود.

سید حسین عالمی بلخی گفت: «در زمینه بازگشت مهاجرین اختیار تصمیم‌گیری در دست کشورهای میزبان مهاجرین است و این وزارت باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کند که روی تصمیم‌گیری آن کشورها اثرگذار واقع شود.»

وزیر مهاجرین افزود برای انجام چنین کاری نیاز بود که سطح تشکیل وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان از نظر کمی و کیفی افزایش یابد.

سید حسین عالمی بلخی هم‌چنان گفت: «اگر ما بخواهیم که نقش زنان در ادارات پررنگ باشد، اما نمادین نباشد، باید زنان تحصیل‌کرده و دانا و توانمند را در ادارات به کار بگماریم تا بتوانیم به هدف دست یابیم.»

وی گفت حضور موثر زنان فقط می‌تواند با حضور زنان توانا و قوی و نیرومند تامین شود و زمنیه حضور زنان در بخش‌های رهبری نیز فراهم شود.

وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افزود که برای تبدیل کردن نقش نمادین زنان در ادارات به‌صورت نقش اثر‌گذار و واقعی در رهبری ادارات به ارتقای ظرفیت آن‌ها توجه شود.

در همین حال داکتر عالمه، معین تازه تقرر شده وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان در این مراسم گفت معضل مهاجرین افغان در سطح جهانی وارد مرحله حساسی شده است. مدیریت و حل این مشکل ایجاب می‌کند تا مشوره‌ها، تصمیم‌های مشترک و همکاری در سطح بین‌المللی صورت گیرد.

عالمه گفت در این تصمیم‌گیری‌ها باید کشورهای مبدا، مقصد، کشورهای ترانزیت، نهادهای مسوول بین‌المللی و پولیس نقش داشته باشند.

 عالمه گفت حدود نیمی از جمعیت کشور به نحوی شرایط دشوار مهاجرت را تجربه کرده‌اند.
معین وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان گفت در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ حدود ۶ میلیون مهاجر به کشور برگشتند اما این روند در سال‌های بعد از آن به دلایلی به کندی گرایید.

عالمه هم‌‌چنان گفت: «با آن‌که دولت افغانستان در سال‌های اخیر در زمینه مهاجرت دست‌آورد داشته و دولت رسیدگی به امور مهاجرین را از اولویت‌‌های اساسی خود می‌داند، اما میزان منابع و بودجه اختصاص یافته دراین زمینه ‌با اهمیت، گستردگی و پیچید‌گی موضوع مهاجرین تناسب نداشته و برنامه‌های ادغام مجدد مهاجرین، بدون نقش اجرایی این وزارت امکان‌پذیر نیست.»

عالمه برنامه کاری و استراتژی‌های این معینیت را نیز تشریح کرد و گفت سازمان‌های بین‌المللی و ملی بیشتر به ارایه کمک‌های بشردوستانه و موقت می‌پردازند.

 عالمه گفت رسیدگی به وضعیت مهاجرین، مدیریت موثر بحران مهاجرت، تقویت روند بازگشت‌کنندگان به‌صورت داوطلبانه و دوامدار، تسهیل روند ادغام مجدد بازگشت‌کنندگان، رسیدگی به وضعیت بی‌جا‌شدگان داخلی، ارایه خدمات موثر حقوقی و اجتماعی، تامین روابط موثر با افغان‌های مقیم خارج و تلاش برای کسب توافق کشورهای میزبان برای بازگشت داوطلبانه و تدریجی مهاجرین از جمله اهداف استراتژیک این معینیت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار