مقام سابق ناتو: سوریه باید تجزیه شود

فرمانده کل سابق ناتو در اروپا، در اظهاراتی مداخله‌جویانه اعلام کرد به علت ادامه یافتن بحران سوریه، این کشور باید همانند یوگسلاوی تجزیه شود.

مقام سابق ناتو: سوریه باید تجزیه شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسپوتنیک، فرمانده کل سابق ناتو در اروپا پیشنهاد کرد سوریه همچون یوگسلاوی تجزیه شود.

جیمز استاوریدیس، فرمانده کل سابق نیروهای ناتو در اروپا، معتقد است احتمالا تلاش فعلی برای آشتی ملی در سوریه موثر واقع خواهد شد، اما جنگ در منطقه به این زودی پایان نخواهد یافت.

استاوریدیس در  یادداشتی در نشریه فارن پالیسی مدعی شد با ادامه بحران هر چه واضح تر می شود که دیگر دولت متحد سوریه وجود ندارد. ملت این کشور بر اثر جنگ داخلی متفرق شده و بخش های بزرگی از این کشور از سوی رهبرانی پراکنده اداره می شود که تابع هیچکس نبوده و فقط از بقایای کشور مستقل نفرت دارند.

فرمانده کل سابق نیروهای ناتو در اروپا در ادامه پیشنهاد می کند، به این دلیل باید به فکر تقسیم سوریه بود.

استاوریدیس قبول دارد که این تصمیمی پرخطر است که خطر بروز مشکلات زیاد را به وجود می آورد و جامعه بین المللی نگران ان است، اما برای رفع درگیری و پیشبرد مذاکرات لازم است این گزینه نیز در روی میز مذاکرات ژنو باشد.

به  اعتقاد ژنرال آمریکایی، آینده سوریه چنین خواهد بود: "در اطراف دمشق، ناحیه علوی به رهبری اسد یا جانشین او  اداره خواهد شد. دولت سنی نیز پس از سرکوب گروه های گوناگون تروریستی، ناحیه مرکزی را اداره خواهد کرد و همچنین در نهایت، ناحیه کردنشین در شرق سوریه به وجود خواهد آمد. ضمنا می توان از گزینه های گوناگونی می توان برای تجزیه سوریه استفاده کرد؛ از تقسیم کامل همچون یوگسلاوی گرفته تا تشکیل فدراسیون در بوسنی پس از توافق های دیتون یا فدراسیون ضعیف همچون عراق."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار