اصفهان؛

بازدید 71 ملیت خارجی از ابیانه نگینی زیبا در دل کوه کرکس

دهیار روستای ابیانه از بازدید 505 هزار و 900 نفر گردشگر از ابتدای سال جاری تاکنون از این روستای تاریخی که کل بافت آن ثبت ملی شده‌است خبر داد.

محمد عادلی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان گفت: 24 هزار و 800 نفر از این تعداد گردشگر، گردشگرانی از 71 ملیت خارجی بودند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای آلمان با 3187 نفر، فرانسه با 2784 نفر و ایتالیا با 2494باز دیدکننده در رتبه اول تا سوم بازدید گردشگران خارجی از ابیانه طی سال جاری قرارگرفتند گفت: کشورهای چین با 2331 نفر، هلند با 999 نفر، اسپانیا با 992 نفر، بلژیک با 725 نفر، لهستان با 702 نفر، ژاپن با 576 نفر، آمریکا با 377 نفر، سوئیس با 360 نفر، استرالیا با 291 نفر و روسیه با 92 بازدیدکننده در رتبه چهارم تا سیزدهم بازدید ملیت‌های خارجی از ابیانه طی این مدت قرار گرفتند.

به‌گفته‌وی، بیشترین جمعیت بازدیدکننده گردشگر ایرانی و خارجی از ابیانه 300 هزار و 580 نفر در فصل بهار امسال است که 8710 نفر از این تعداد گردشگر خارجی بودند.

دهیار روستای ابیانه، بیشترین آمار بازدید گردشگران خارجی با 9170 نفر بازدیدکننده از ابیانه را در فصل پاییز و مهرماه یادآورشد و گفت: مجموع گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از ابیانه در فصل تابستان 118 هزار و 225 نفر بوده است که 3730 نفر آنها گردشگران خارجی بودند.

عادلی، مجموع گردشگران بازدیدکننده از ابیانه در فصل زمستان را نیز 28700 نفر که 3190 نفر آنها گردشگر خارجی بودند خاطرنشان‌کرد و گفت: از روز اول تا سیزدهم فروردین امسال در ایام نوروز روزانه 10500 نفر از ابیانه دیدن کردند.

وی، رشد 10 تا 12 درصدی آمار گردشگران نوروز 94 نسبت به نوروز 93 را تاکید کرد و گفت: این رشد 12 درصدی افزایش گردشگر در ابیانه برای نوروز 95 نیز پیش‌بینی می‌شود.

به‌گفته‌وی، استقرار 15 راهنمای آموزش دیده گردشگری در اماکن تاریخی و محورهای ورودی ابیانه با لباس محلی، توزیع کتابچه حاوی اطلاعات ضرورری، معرفی اماکن گردشگری و نقشه، برپایی بازارچه سوغات و صنایع دستی دارای 40 غرفه، برگزاری جشنواره شاد و فرهنگی بنیاد جوانان و دهیاری ابیانه در روز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی و استقرار دو آتلیه عکاسی برای عکس گرفتن گردشگران با لباس محلی ابیانه در دو خانه سنتی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در پذیرایی از مسافران نوروزی به این روستای میراث هزار ساله است.

دهیار روستای ابیانه افزو د: جانمایی دو پارکینگ در ورودی و داخل بافت روستا، دو هتل با ظرفیت 200تخت خواب، رستوران‌های سنتی و غیرسنتی، اقامت‌گاه‌های سنتی دارای مجوز و اماکن استیجاری سنتی شخصی با ساماندهی و نظارت بنیاد جوانان ابیانه و حضور گروهی از عشایر سمیرم با سیاه‌چادر و لوازم زندگی آنها در وورودی ابیانه از دیگر امکانات و برنامه‌های ویژه گردشگران نوروزی است.

عادلی، اجرای نمایش‌های سنتی با پوشش و گویش محلی ابیانه و موسیقی سنتی این روستا را از جمله برنامه‌های جشنواره ابیانه در روز 12 فروردین تاکید کرد و گفت: ابیانه با ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری آمادگی پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی را دارد.

وی، با تاکید بر اینکه ابیانه روستایی است که کل بافت آن از دروازه پایین تا دروازه بالا و 28 اثر دیگر این روستا نیز به صورت جداگانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است گفت: با توجه به اینکه ظرفیت بافت اصلی ابیانه 900 متر در عرض سه متر است رعایت تقسیم ساعات بازدید برای همه گردشگران را می طلبد.

به‌گفته‌وی، ساعات اوج ترافیک حضور گردشگر در ابیانه از 11 صبح تا 14 عصراست که

هموطنان عزیز می توانند برای استفاده هر چه بهتر و لذت بیشتر از مشاهده این روستای تاریخی و آثار آن علاوه بر حفظ بافت روستا برنامه ریزی منظم و دقیقی در دیگر ساعات و فواصل روز داشته باشند.

دهیار روستای ابیانه، مسجد جامع ابیانه با 960 سال قدمت دارای منبر و محرابی چوبی با خط نوشته های کوفی به قدمت هزار ساله را یکی از آثار ثبتی ابیانه برشمرد و گفت: معماری بی نظیر آب و طبیعت در بقعه امازادگان یحیی و عیسی(ع)، مسجد حاجتگاه از دوره صفویه، آسیاب های بادی منتسب به دوران قبل از صفویه و قلعه پالاهومونه در بیرون از روستا با چشم انداز فضای معماری پله‌کانی ابیانه از کنار این قلعه دیگر آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی روستای ابیانه است.

عادلی در پایان تصریح کرد: چهارطاقی آتشکده هارپاک، آب انبار ناره، مسجد پرزله متعلق به عصر ایلخانی، ساباط ها، حدود 150 در چوبی ار جنس درخت گردو و چنار با قدمت 600 تا 800 ساله و خانه های چهارصفه از دیگر شاخص های تاریخی روستای ابیانه است.

شایان ذکر است : اَبیانه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان و فاصله ۴۰ کیلومتری از شمال غربی نطنز، در دامنه کوه کرکس واقع شده است.

این روستا یکی از بلندترین نقاط مسکونی در ایران به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی پُرتنوعش، از روستاهای مشهور ایران است که در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. 


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.