جروزالم پست: ترکیۀ ناتوان، به دنبال جلب حمایت اسرائیل برای شکست حصار تنهایی

به نوشته جروزالم پست، رویای رجب طیب اردوغان برای تشکیل امپراطوری عثمانی، ترکیه را در جهان به انزوا کشانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: حتی اگر سرانجام یخ‌ روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی شکسته شود، باز هم دو طرف نمی‌توانند مانند گذشته با یکدیگر صمیمی شوند. دیگر دوران طلایی همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی دهه گذشته میان دو طرف به اتمام رسیده است.

ترکیه زمانی بازار مهم و بزرگی برای صنایع نظامی رژیم صهیونیستی مانند تانک، پهپاد، سامانه‌های اطلاعاتی و غیره محسوب می‌شد. پیش از قطع روابط، همکاری‌های نزدیکی میان سازمان اطلاعات و وظایف ویژه رژیم صهیونیستی (موساد) و سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، مانند برگزاری جلسات در خصوص تبادل ارزیابی‌های منطقه‌ای، برقرار بود. 

در سال 2002 و به دنبال روی کار آمدن «رجب طیب اردوغان» در سمت نخست‌وزیر ترکیه، روابط دو طرف رو به تیرگی گذاشت. سرانجام در سال 2010 و به دنبال حمله نیروهای صهیونیستی به کشتی ترکیه، که قصد شکست حصر غزه برای کمک به مردم این منطقه را داشت، روابط میان دو طرف به کلی قطع شد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیشنهاد از سرگیری روابط ابتدا از طرف آنکارا مطرح شد. شکست سیاست‌های دفاعی و خارجی اردوغان در این مسئله بی‌تأثیر نبود. او که قصد داشت ترکیه را به دوران اقتدار عثمانی‌ها بازگرداند و خود سلطان قرن 21 این امپراطوری باشد، توفیقی حاصل نکرد.

آرزوهای اردوغان برای تبدیل ترکیه به قدرت خاورمیانه نه تنها محقق نشد، بلکه آنکارا را در یک طرف تنها در مقابل ایران و روسیه بر سر مسئله سوریه قرار داد. اردوغان همچنین با حمایت از گروه اخوان‌المسلمین در مقابل «عبدالفتاح سیسی،» رئیس‌جمهور مصر، قرار گرفت. از طرف دیگر آنکارا به دلیل مبارزه با کردهای ترکیه، سوریه و عراق، در حال از دست دادن حمایت ناتو و آمریکاست. 

بنابر این گزارش، ترکیه اکنون از هر زمان دیگری تنهاتر است و به همین دلیل خواهان برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است؛ به این امید که از این طریق پایگاه گذشته خود را در آمریکا بازیابد. این کشور همچنین به گاز رژیم صهیونیستی نیاز دارد تا منابع انرژی مورد نیاز خود را متنوع کند و از این طریق بتواند از میزان وابستگی به گاز روسیه بکاهد.

اکنون بیشتر اختلافات آنکارا-تل‌آویو در خصوص حادثه کشتی «ماوی مرمره» حل شده است و نتانیاهو به دلیل مرگ 9 شهروند ترکیه در حادثه مذکور از اردوغان عذرخواهی و برای پرداخت غرامتی 25 میلیون دلاری به خانواده‌های قربانیان آن اعلام آمادگی کرده است.

به ادعای این گزارش، ترکیه نیز «صالح آروری،» از فرماندهان ارشد حماس، را اخراج کرده و وعده داده است بر فعالیت اعضای این گروه در ترکیه نظارت بیشتری انجام دهد. آنکارا همچنین پذیرفته است با تصویب قوانین ویژه، مانع محاکمه نیروهای صهیونیست مقصر در حادثه کشتی ماوی مرمره شود.

اما مسئله مهمی که همچنان در روابط دو طرف لاینحل باقی مانده، غزه است. ترکیه به دنبال پایگاهی در نوار غزه است؛ مسئله‌ای که موشه یعلون، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، به شدت با آن مخالف است. از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد عبدالفتاح سیسی نیز حاضر به بخشیدن ترکیه باشد. 
در انتهای این گزارش آمده است: اگر بحران روابط دو طرف حل شود، مثلثی طلایی متشکل از سه وجه ترکیه، اسرائیل و مصر ایجاد خواهد شد. مثلثی که حتی در صورت تشکیل، اهمیت وجه مصر آن برای رژیم صهیونیستی از ترکیه مهمتر است.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار