آسیا تایمز: اتحاد عربستان سعودی و ترکیه، همکاری یا رقابت برای برتری؟

در حالی که عربستان و ترکیه در سیاست های منطقه ای همسو شده اند، به دنبال نتایجی کاملا متفاوت هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "آسیا تایمز"؛ رسانه های ترکیه گزارش دادند روز شنبه یک شبکه تلویزیونی حامی کُردها در این کشور تعطیل شد. این اقدام گواهی دیگر بر حساسیت ترکیه در خصوص با مساله کردهای منطقه است. حساسیتی که از سوی سایر متحدان این کشور اهمیتی ندارد و رابطه آن ها را پیچیده کرده است. از سوی دیگر، ترکیه نیز همانند عربستان حساسیت چندانی در خصوص ایران ندارد. به همین دلیل این پرسش ایجاد می شود که این دو کشور تا چه میزان اهدافی در ظاهر مشابه ولی در باطن کاملا متفاوت را دنبال خواهند کرد. 

هیچکس نمی تواند اهمیت مساله کُردها در سیاست جنگی ترکیه را انکار کند. جنگ ترکیه با نیروهای کرد، نبردی است که این کشور جدا از سایر اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش پیش گرفته است.

ترکیه نیز همانند عربستان به دنبال اخراج بشار اسد از سوریه است؛ اما برخلاف عربستان، امیدوار است حکومت جایگزین از شاخه "اخوان المسلمین" در سوریه باشد. با این حال، کنار گذاشته شدن "اخوان المسلمین" در مصر، روابط ترکیه و عربستان را تیره و تار کرده است.  در حالی که ترکیه از اخوان المسلمین حمایت می کند، عربستان سعودی با این جنبش مخالف است.

در حالی که عربستان به دنبال استفاده از ترکیه به منظور محافظت از نیروهای خود در سوریه است، ترکیه در تلاش است تا اهداف خود در نبرد با نیروهای کُرد منطقه را پیش ببرد. این کشور سعی کرده است با بمباران محدود و افزایش فشارها، کردهای منطقه را ناچار کند از دولت ترکیه پیروی کنند. در همین حال عربستان نیز در تلاش است تا نیروهای کرد را به اعراب نزدیک تر کرده و از آن ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

با این که تفاوت اهداف واقعی عربستان و ترکیه به کلی مشخص نشده است، می توان پیش بینی کرد این اتحاد، مدت کوتاهی پس از پایان جنگ سوریه از هم خواهد پاشید. در این حالت همکاری این دو کشور به رقابت دیگری برای افزایش نفوذ و قدرت در منطقه تبدیل خواهد شد.

در صورتی که آمریکا و روسیه بتوانند راهکاری برای مشکلات منطقه پیدا کنند، اتحاد ترکیه و عربستان با سرعت هرچه بیشتر از هم فرو خواهد پاشید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار