روحانی در نطق تبلیغاتی:

آرای مردم می‌تواند بهترین نمایندگان را برای مجلس خبرگان رهبری برگزیند

داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان گفت: آرای مردم می‌تواند بهترین نمایندگان را برای مجلس خبرگان رهبری برگزیند.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن روحانی داوطلب نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان با بیان اینکه هفتم اسفند ماه هم از جهت انتخابات مجلس و هم از لحاظ انتخابات خبرگان رهبری بسیار حائز اهمیت است، گفت: این انتخابات تبیین برهان روشن برای مردم سالاری دینی این نظام است.

روحانی با اشاره به اینکه در قانون اساسی و در اصل 4 آن به روشنی اسلامیت نظام و همه مقررات آن تصریح شده، افزود:‌ در اصل ششم هم بر اداره‌ی کشور توسط آحاد مردم تاکید شده است بنابراین از یکسو دینی بودن نظام و از سوی دیگر مردم سالار بودن آن در قانون اساسی ما به صراحت بیان شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای نسل جوان مهم است که بدانند رهبری نظام هم انتخابی است، بیان کرد: فردی که مسئولیت سنگین رهبری نظام را بر عهده دارد به طور غیر مستقیم توسط مردم ایران انتخاب می‌شود.

روحانی افزود: مردم ایران نمایندگان خود را در استانهای مختلف برای مجلس خبرگان تعیین می‌کنند و آنان این مجلس در زمان لازم فقیه عادل و شجاع و مدیر و مدبر و آشنای به زمان را برای رهبری این نظام و همچنین امت اسلامی بر می‌گزینند.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی به کلمه "انتخاب" راجع به رهبری به صراحت اشاره شده است، افزود: در نامه مهم امام(ره) در آخرین هفته‌های حیات پر برکتشان به مجلس بازنگری هم به مسئله انتخاب اشاره شده، بنابراین رهبری در نظام ما انتخابی است.

داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بدخواهان نظام همواره تبلیغ می‌کنند که برخی مسئولان نظام انتخابی و برخی غیر انتخابی هستند، گفت: این موضوع درست نیست چرا که ما مجلس مهمی به نام مجلس خبرگان داریم که گرچه در روزهای عادی ممکن است مردم از آثار آن خیلی مطلع نباشند اما من به عنوان فردی که در دو دوره سوم و چهارم این مجلس حضور داشته‌ام می‌توانم شهادت دهم که کمیسیون‌های مختلف مجلس خبرگان در طول سال فعال هستند و همچنین مجلس عمومی خبرگان هم حداقل دو بار در سال، در مواقع اضطراری به عنوان اجلاس فوق‌العاده تشکیل جلسه می‌دهد.

روحانی ادامه داد: این چنین نیست که مجلس خبرگان فردی را به عنوان رهبر انتخاب کند و وظیفه و مسئولیتش به پایان برسد و خدای ناکرده منتظر روزی باشد که نیاز به انتخاب رهبر جدید پیش بیاید.

وی اضافه کرد: در قانون اساسی ما و در اصل 111 آمده که مجلس خبرگان رهبری باید بر صفات رهبری همواره نظارت کند.

داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مجلس خبرگان رهبری دو کمیسیون تحقیق اصول 111 و 107 قانون اساسی وجود دارد که در کمیسیون 107 همواره نسبت به آنهایی که می‌توانند رهبری نظام آینده را بر عهده بگیرند، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند، اظهار داشت: مطالب این کمیسیون منتشر نمی‌شود.
 
روحانی افزود: کمیسیون تحقیق که همان کمیسیون 111 قانون اساسی است به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد و طبق این اصل صفات رهبری مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی گفت: طبق اصل 111 قانون اساسی اگر روزی رهبری از اداره مسئولیت خود ناتوان و فاقد یکی از صفاتی شود که در اصول قانون اساسی تصریح شده و یا حتی اگر روشن شود که قبلا رهبری دارای آن صفات نبوده و بعدا این مجلس متوجه این شرایط شده، مجلس خبرگان، رهبری را از مسئولیت برکنار  و رهبر جدید را انتخاب می‌کند.

داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: درست است که مسئله رهبری یک مسئله دینی است و فردی که رهبر نظام است فقیه و به عمق مسائل دینی آشناست اما فقه به معنای مصطلح امروز تنها تسلط بر احکام فرعی اسلام نیست بلکه به معنای آن است که فرد به اعتقادات، احکام و همه فصول اخلاق اسلامی و ابعاد مختلف فرهنگ عظیم اسلام آشناست بنابراین فقیه بودن یعنی عمیقا به همه مسائل توجه داشتن.

روحانی با بیان اینکه رهبر علاوه‌بر فقیه و عادل بودن باید آشنا به زمان و شرایط و مقتضیات باشد، افزود: اگر رهبر آشنا به شرایط مقتضیات نباشد اداره کشور به عنوان آنچه که از آن به تدبیر یاد می‌شود، دچار مشکل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم باید توجه داشته باشند که انتخابات خبرگان بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: طبق قانون اساسی در شرایط فعلی برای انتخاب رهبر در صورت نیاز هیچ راهی برای انتخاب جز مجلس خبرگان وجود ندارد بنابراین تنها مرجعی که در شرایط لازم رهبر جدید را انتخاب می‌کند مجلس خبرگان رهبری است.

داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اعضای این مجلس علاوه بر اینکه خودشان هم باید دارای رتبه اجتهاد از لحاظ درسهای حوزوی باشند باید بینش کافی برای مسائل اجتماعی سیاسی هم داشته باشند و به زمان نیز آگاه باشند.

روحانی گفت: مردم باید بدانند که نمایندگانی را بر‌گزینند که باید رهبری را انتخاب کنند و آن رهبر باید دارای بینش سیاسی و اجتماعی باشد، مدیر و مدبر هم باشد و قدرت اداره جامعه اسلامی را نیز داشته باشد بنابراین همه باید به این ویژگی‌ها توجه کنند.

وی ادامه داد: همه باید بدانند که مجلس خبرگان مجلسی است که هم رهبری را انتخاب می‌کند و هم به صفات او نظارت می‌کند و اگر خدای ناکرده لازم باشد وی را برکنار می‌کند.

داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجلس اول در مقطع 14 خرداد 1368 وظیفه بسیار مهم خود را به نحو احسن انجام داد، گفت: پس از رحلت امام (ره) این مجلس در کمتر از 24 ساعت توانست رهبری شجاع، مدیر، مدبر و ادامه دهنده راه آن امام را به خوبی برگزیند و فرد اصلح را برای این کار انتخاب کرد.

روحانی افزود: وقتی به مجلس خبرگان فکر می‌کنیم به لحظه‌ای بیندیشم که اگر لازم بود این مجلس با صلابت و در کوتاهترین زمان بدون در نظر گرفتن مسائل حزبی و در چارچوب اسلام و منافع و مصالح کشور و امت اسلامی بتواند رهبری که از هر جهت صالح و اصلح است را برگزیند.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر از دوره سوم کمیسیونهای جدیدی تشکیل شده که برای انجام این وظایف به مجلس خبرگان کمک کند،خاطرنشان کرد:‌ در مجلس سوم هم کمیسیون سیاسی اجتماعی تشکیل شد تا ضمن بررسی مسائل جهان اسلام، در هر اجلاس گزارشی را به این مجلس بدهند تا افراد صاحبنظر برای بحث و سخنرانی به این جمع دعوت شوند.

داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انتخابات انجام یک رسالت و وظیفه مهم است، یادآور شد: مردم عزیز باید توجه داشته باشند که وظایف رهبری تا چه حد مهم و سنگین است، چراکه رهبر شخصی است که سیاست‌های کلی نظام را تعیین می‌کند، رهبر فرمان جنگ و صلح را اعلام می‌کند، رهبر شخصی است که فقهای شورای نگهبان، رئیس قوه قضاییه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر می‌گزیند و به کار سه قوه نظارت دارد.

روحانی ادامه داد: رهبری بعد از انتخابات رئیس جمهور، رای مردم را با حکمش نافذ می‌کند بنابراین رسالتهای سنگینی بر دوش رهبر بویژه در شرایط امروز منطقه است.

وی یادآور شد: تصمیم‌گیری و رهنمود رهبر در مقاطع حساس گاه با یک جمله و کلمه برای کشور و منطقه و امت اسلامی سرنوشت‌ساز است.

داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز رهبری آگاه و شایسته و شجاع داریم اما باید به روز مبادا هم بیندیشم و توجه کنیم که رهبری با این مسئولیت سنگین باید توسط خبرگان انتخاب شود پس هر رای ما در روز 7 اسفند 94 برای نمایندگان مجلس خبرگان سرنوشت‌ساز خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: گاه در انتخاب رهبر در شرایطی قرار می‌گیریم که یک رای مهم است طبق قانون اساسی وقتی چند نفر دارای شرایط مساوی به لحاظ فقهی، دینی و بینش سیاسی و اجتماعی هستند این رای خبرگان است که می‌گوید بین این سه نفر یا دو نفری که مشابه هم هستند چه کسی رهبر می‌شود. پس رای یک عضو خبرگان بسیار اهمیت دارد و این آرا مردم پای صندوق است که می‌تواند صالح ترین و بهترین نمایندگان را برای مجلس خبرگان رهبری برگزیند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.