لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی، امنیتی و فنی اینترنت اشیاء

برای استفاده صحیح از اینترنت اشیاء بایدبرنامه ریزی‌های مناسبی درجهت حفظ حریم خصوصی،امنیت کاربران و زیر ساخت‌های فنی آن انجام گیرد.

لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی، امنیتی و فنی اینترنت اشیاء
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه اینترنت و فضای مجازی بخش مهمی از زندگی جوامع بشری را به خود اختصاص داده است.

اقشار مختلف جامعه به وسیله راه‌های ارتباطی نوین اینترنت و تکنولوژی های روز دنیا امکان برقراری ارتباط را با اقصی نقاط جهان یافته‌اند.

اینترنت این تکنولوژی جدید به گونه‌ای تبدیل به جزء جدایی نشدنی زندگی بشر شده است که موجب تسهیل در روند برقراری ارتباط کاربران با یکدیگر شده است.

اشخاص مختلف با استفاده از امکاناتی که اینترنت، شبکه‌های مجازی و اجتماعی در اختیارشان قرار داده است می‌توانند بسیاری از کارها و فعالیت‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

اینترنت فناوری جدید و پیشرفته‌ای است که امروزه زندگی بشر تحت الشعاع آن قرار گرفته و به راحتی همه ابعاد زندگی بشری وابسته به بودن آن است.

با ورود اینترنت و فناوری‌های نوین به فضای واقعی زدگی انسان‌ها بسیاری از کارها و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن‌ها تحت تأثیر این فناوری‌ها و وسایل تغییر شکل داده و به نوعی در فضای مجازی و غیر واقعی و با برقراری ارتباط به وسیله کابل‌های وری و مخابراتی انجام می‌شوند.

** گسترده سیطره اینترنت به اشیاء

حال با توجه به نفوذ اینترنت به زندگی بشر و انجام اغلب کارهای او به دست اینترنت و فضای مجازی وسیطره‌ ای که اینترنت در جهان گسترانیده است اشیاء نیز اینترنتی می‌شوند. به گونه‌ای که چند وقتی است حرف از آمدن اینترنت اشیاء در مجامع مختلف بشری به میان آمده است.

تا جایی که دنیای اشیاء نیز مانند دنیای واقعی انسان‌ها قرار است تا چند سال آیده اینترنتی شود و به نوعی منتظر تغییرات جدی در این زمینه نیز باید باشیم.

این مسئله تا جایی می‌رسد که تمام اشیایی که به نوعی با آنها در طی روز کار می‌کنیم و بخش قابل توجهی از زندگی ما با آنها سر و کار دارد، روزی خواهد رسید که آن‌ها هم دارای ریزتراشه‌هایی می‌شوند که قابلیت برقراری ارتباط را از طریق شبکه‌های اینترنتی مختلف باهم خواهند داشت.

این اشیایی که اینترنتی می‌شوند به وسیله یک سری اپلیکیشن‌ها قابل کنترل و راه اندازی خواهند بود.

** وقتی همه چیز حتی اشیاء دیجیتالی می‌شود!

مفهوم اینترنت اشیاء یا به اختصارIOT در سال 1999 توسط کرین اشتون مطرح شد.

منظور اشتون از اینترنت اشیاء، توصیف جهانی است که در آن همه چیز دیجیتالی شده است وهمه امور و اشیاء از طریق سیستم‌های دیجیتالی و اینترنتی سازماندهی می‌شوند و در مخلص کلام در این دنیای اینترنتی همه چیز هویت دیجیتالی می‌یابد.

امروزه با توجه به اینکه تلفن‌های همراه هوشمند و فناوری‌های اطلاعات نوین در دسترس اغلب افراد جامعه است و همه در طول روز بیشتر وقت و زمان خود را به برقراری ارتباط با یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف اینترنتی صرف می‌کنند، در آینده‌ای نه چندان دور تمام سبک‌ زندگی و حتی اشیایی که با آنها کار می‌کنیم نیز توسط سنسورهایی کار خواهند کرد که شرایط زندگی را برای ما آسان می‌کنند و نبض زدگی ما را به دست می‌گیرند.

** لزوم حفظ حریم خصوصی و امنیت در اینترنت اشیاء

اینترنت علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا با دنیا معاشرت کنیم حتی کمک خواهد کرد تا اشیاء نیز به وسیله آن به راحتی با یکدیگر ارتباط یابند.

حال با توجه به جایگاه اینترنت اشیاء در کشورهای توسعه یافته‌ای مثل کشورهای اروپایی و با در نظر گرفغتن اقدامات اولیه راه اندازی آن در این جوامع، شروع اجرای طرح اینترنت اشیاء در کشوری مثل ایران امری سخت است چرا که با ورود اشیاء به شبکه‌های اینترنتی و لزوم تبادل اطلاعات در این قبیل محیط‌ها، بحث حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران نیز اهمیت می‌یابد بدین علت که ممکن است ظهور تکنولوژی جدیدی به نام اینترنت اشیاء تهدیدات جدی را با خود برای جوامع به بار آورد.

علی اکبر جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در رابطه با تهدیدات اینترنت اشیاء گفت: امنیت و حریم خصوصی از عمده‌ترین مشکلات اینترنت اشیاء هستند که مسئولان باید اقدامات لازم را برای رفع آن به کار گیرند. در نتیجه قبل از ورود هر تکنولوژی جدیدی باید به آموزش و فرهنگ سازی در نحوه استفاده صحیح از آن‌ها اقدامات مناسبی صورت گیرد تا شاهد بروز آسیب‌های جدی در جامعه نشویم.

روح الله مومن نسب یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات می‌گوید: بهره گیری از اینترنت اشیاء در کشور باید با پیوست‌های فرهنگی، امنیتی و ملاحظات فنی و زیرساختی صورت گیرد تا مردم دچار مشکلات نشوند.

چرا که  تجربه ثابت کرده است ورود و رواج استفاده از برخی فناوری‌های نوین در امر ارتباطات مثل تلفن‌های هوشمند و ماهواره‌ها و اینترنت بدون برنامه ریزی‌های قبلی و بدون در نظر گرفتن فرهنگ و تمدن بومی کشور موجب نابودی برخی هنجارها و ارزش‌های اجتماعی جامعه شده و با خود تبعات جبران ناپذیری را به همراه داشته است.

در نتیجه بهره گیری از فناوری پیشرفته‌ای همانند اینترنت اشیاء نیازمند پیوست‌های فرهنگی و امنیتی است تا به واسطه آن‌ها رواج این فناوری‌های نو ظهور کاربران را با مشکل مواجه نکند.

مومن نسب کارشناس فناوری و اطلاعات گفت: این فناوری پیشرفته در کشور باید در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه شود تا ضمن حفظ امنیت، مردم با آرامش خاطر بتوانند از آن بهره‌های لازم را ببرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.