در گفتگو با اسپوتنیک؛

مقام ایرانی: معامله نکردن نفت با دلار، تلاشی برای حفظ اموال ایران از تحریم‌های جدید آمریکاست

معاون وزیر نفت ایران با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران، گفت معامله نکردن نفت با دلار، تلاشی برای حفظ اموال ایران از این تحریم‌ها است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود هاشمیان اصفهانی، معاون وزیر نفت ایران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت تقاضای ایران برای دریافت درآمدهای نفتی خود با یورو، یوآن یا سایر ارزهای قدرتمند جهان مبتنی بر ملاحظات اقتصادی است نه سیاسی. 

وی گفت: «در نگاه اول، تصمیم به حذف دلار از نفت ایران بیشتر سیاسی به نظر می‌رسد تا اقتصادی و حتی برخی تحلیل‌گران فورا آن را اقدامی برای شکستن هژمونی سیستم دلار آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) اعلام کردند. اما این اقدام عمیق‌تر از اقدامی تبلیغاتی است.» 

معاون وزیر نفت ایران افزود: «به ایران ضربات زیادی در اثر تحریم‌ها وارد شد. مقادیر زیادی از اموال ایران که از طریق فروش نفت حاصل شده بود مسدود شد. امروز آمریکا تهدیدات تازه‌ای برای اعمال تحریم‌ها به خاطر آزمایش موشکی بالستیک ایران کرده است. به همین خاطر تهدید به معامله نکردن با دلار، تلاشی است برای حفظ اموال ایران از تحریم‌های یکجانبه جدید آمریکا.» 

اصفهانی گفت علاوه بر این، معامله نفت با چین و کشورهای اروپایی با واحد پول آن‌ها برای ایران نفع بیشتری دارد؛ زیرا ایران نیز به نحوی فعال به معامله کالا با آنان خواهد پرداخت. 

با این حال، وی افزود: با توجه به جایگاه دلار در معاملات بین‌الملل، ظرفیت ایران برای مذاکره در حال حاضر محدود است. 

وی گفت: «امروزه دلار مهم‌ترین ارز در ذخایر ارزی بسیاری از کشورهاست خصوصا در ذخایر ارزی چین. به همین دلیل، اگر موقعیت دلار تضعیف شود، چین نیز صدمه می‌بیند.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
چرا در مدارس ایران دانش اموزان هم باید انگلیسی و هم عربی را در 9 ماه یاد بگیرند درصورتی مه زبان خارجه کار سختی است مخصوصا صحبت کردن و نوشتن انگلیسی و عربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
روسیه کشور عجیبی است 27 میلیون روسی در جنگ جهانی کشته شدند یعنی جنگ چه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
روسیه کشور بدجنسی است فقط بدنبال منافع خود می گردد خطرناک است دوستی با روسها خیلی بد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
میگن ایران نفت می فروشد بجاش طلا می گیرد ایا ارزش نفت بالاتر از طلا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
میگن ایران نفت می دهد به چین ،چین بجاش کالاهای چینی به ایران تحویل می دهد ،ایا ارزش نفت ،کالاهای چینی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
به به بالاخره وزارت نفت و بانک مرکزی از خواب خرگوشی بیدار شدند و راهی برای حفظ منافع ملی پیدا کردند من هنوز نفهمیدم که بانک مرکزی و وزارت نفت توی این سی و چند سال نمی دونستند که این مسئله بالاترین اولین کاری این دو نهاد دولتی است.
آخرین اخبار