تینک پراگرس: رژیم سعودی در سوریه به دنبال چیست؟/ شکستی بدتر از جنگ یمن در انتظار ریاض

چرا رژیم سعودی می‌کوشد به سوریه نیروی زمینی اعزام کند؟

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "تینک پراگرس"، پس از وعده کشورهای ثروتمند خلیج فارس برای مشارکت زمینی در مبارزه با داعش در سوریه، ماجراجویی‌های جنگی رژیم سعودی تواناییِ گسترش یافت. با آنکه برخی معتقدند این تکاپوها برای نابودی داعش است، کارشناسان بر این باورند که ریاض با درگیر کردن خود در جنگ داخلی سوریه می‌کوشد دولت اسد را سرنگون کند. 

تئودور کاراسیک، تحلیلگر مسائل جغرافیای سیاسی در دبی معتقد است: پادشاه سعودی دکترین گسترش قدرت نظامی را در دستور کار قرار داده است. این امر ممکن است برای نفوذ (در منطقه ) باشد. رژیم سعودی در این امر بسیار جدی است.

با این حال، جامعه بین المللی عربستان سعودی را به دلیل شکست در کنترل افراط‌گرایی و تلاش ناکافی برای مقابله با داعش، متهم به دامن زدن به نزاع‌های خاورمیانه می‌کند. شهروندان سعودی درصد نگران کننده‌ای از اعضای داعش را تشکیل می‌دهند. منتقدان معتقدند تعداد بالای اعضای سعودی داعش سبب آموزش غیرقابل تحمل افراط‌گرایی در میان تروریست‌ها می‌شود. 

در روزهای گذشته، مقامات رژیم سعودی و امارات تاکید کردند در قالب ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیروی زمینی به سوریه اعزام ‌می‌کنند. استقرار نیروی زمینی ائتلاف در سوریه می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات بزرگ در جنگ علیه داعش باشد. احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف سعودی در یمن اعلام کرد: ما می‌دانیم که حملات هوایی برای نابودی داعش کافی نیست بلکه یک حمله زمینی برای این امر لازم است. ما برای موفقیت بهتر در مبارزه با داعش نیازمند حملات ترکیبی هوایی و زمینی علیه این گروه هستیم.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا این هفته در بروکسل درباره چگونگی مقابله ائتلاف بین المللی با داعش سخنرانی کرد. کارتر از وعده رژیم سعودی برای دخالت زمینی در سوریه استقبال کرد. ریاض پس از دخالت در جنگ یمن، حال با دخالت در سوریه مدعی است می‌تواند گروه‌های افراط‌گرا را از میان ببرد.

ولادیمیر آخمتوف، محقق ارشد موسسه مطالعات شرقی دانشکده علوم روسیه در این باره معتقد است: اگر چه رژیم ریاض علاقه شدیدی به جنگ با گروه تروریستی داعش نشان می‌دهد، این امر با تردید همراه است. وی افزود: ریاض به دنبال حمایت تسلیحاتی از معارضینی است که با دولت سوریه می‌جنگند.

برخی کارشناسان معتقدند مبارزه با داعش بهانه رژیم سعودی برای براندازی حکومت اسد است. دخالت زمینی ریاض در سوریه، به معنای مبارزه این رژیم با دشمنان سیاسی خود مانند ایران است. با این وجود، مقامات ایرانی دخالت عربستان در سوریه را محکوم کردند. محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران در این باره گفت: سعودی‌ها مدعی اعزام نیروی زمینی به سوریه هستند اما من فکر نمی‌کنم آنها جرات انجام این کار را داشته باشند. 

در پایان این گزارش آمده است: سوالی که مقامات سعودی باید به آن جواب دهند این است که این کشور تاکنون چه اقدامی در یمن انجام داده است؟ آنها به چه موفقیتی در این کشور رسیده‌اند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار