در نشست خبری فیلم سینمایی «نفس»:

انتقادات ادامه‌دار سینماگران از مسئولان جشنواره/ آبیار: هیچ صحنه آرشیوی در فیلم نداشتیم

در نشست خبری فیلم نرگس آبیار از برنامه‌ریزی اکران فیلم ها و جلسات نقد و بررسی انتقاد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار با حضور نرگس آبیار نویسنده و کارگردان، ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی تهیه‌کنندگان، مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، شبنم مقدمی و سید ساره نورموسوی بازیگران،‌ نیکزاد فیلمبردار، اصغر نژادایمانی طراح صحنه، نیما حسنی‌نسب‌ منتقد و با اجرای محمدرضا متوسلیان برگزار شد.

منتقد برنامه در ابتدا با انتقاد از وضعیت برنامه‌ریزی در کاخ جشنواره گفت: خواهش می‌کنم دوستان رسانه‌ای من این موضوع را پوشش دهند. آقای حیدری وضعیت برنامه‌ریزی جشنواره امسال ناراحت‌کننده است. باز درود بر شرف اصحاب رسانه که در ساعت 10 صبح به اینجا آمدند. با عرض تاسف باید بگویم برای عکاس فیلم بولتن کارت صادر نشده اما هفت‌هزار کارت برای افراد متفرقه صادر شده است. هر سال می‌گویند که محدودیت صدور کارت داریم و هر سال هم جمعیت غیر رسانه‌ای و غیر سینمایی در کاخ جشنواره تردد دارند. این گونه برنامه‌ریزی عجیب است.

وی افزود: وقتی در گروه‌های تلگرامی خبرنگاران از شرایط بد شکایت دارند، دبیر جشنواره فقط وعده رسیدگی می‌دهد.

حسنی‌نسب در خصوص فیلم «نفس» بیان کرد: خوشبختانه عوامل این فیلم اعتبار و ویژگی‌های «شیار 143» را به همان فیلم واگذار کردند. تکرار رفتن به همان فضا را به خاطر موفقیت آن فیلم تجربه نکردند و به سراغ یک فیلم جدید و جاه‌طلبانه رفتند. این فیلم در نهایت تلخی دنیا را از نگاه یک کودک روایت می‌کند و باید از عوامل خوب فیلم و بازی عالی بازیگران درجه یک فیلم تقدیر شود.

سید ساره نورموسوی بازیگر نقش اصلی (بهار نوروزی) با تشکر از پدر و مادر خود با همان زبان شیرین روایت فیلم از عوامل فیلم هم تشکر کرد.

آبیار در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به طولانی‌بودن زمان فیلم، قصد تبدیل آن به سریال را دارد یا نه گفت: اگر خدا بخواهد و فیلم در جشنواره‌های مختلف حضور یابد، آن را بلند‌تر می‌کنیم و به یک مجموعه تبدیل می‌کنیم. اما با توجه به اینکه مخاطب امروزی حوصله زیادی برای تماشای فیلم‌های طولانی ندارد، چند سکانس اصلی از فیلم حذف شده است.

این کارگردان در خصوص ایفای نقش بازیگران گفت: دوست داشتیم بازی‌ها به گونه‌ای باور پذیر باشد که در آن هیچ اغراق و بیرون‌زدگی دیده نشود و خوشبختانه همین طور هم شد. من شنیدم که در برنامه قبل گفتند از صحنه‌های آرشیوی استفاده شده، اما باید بگویم هیچ صحنه آرشیوی در فیلم نداشتیم و همه فیلم را خودمان بازسازی کردیم. ضمن اینکه در این فیلم انیمیشن هم داشتیم که باید دنیای فانتزی و واقعی تلفیق می‌شد. صحنه‌ها را در فصل تابستان گرفتیم؛ اما به گونه‌ای است که صحنه زمستان را بازسازی کردیم. کسی متوجه نشد. حتی صحنه‌های انقلاب و از محرم آن زمان را به طور کامل با مردم یزد فیلمبرداری کردیم. ما در این فیلم چهار بچه شیطان و سرتق داشتیم که همیشه با هم دعوا می‌کردند و همدیگر را می‌زدند و سه نفر را مراقب این سه نفر در نظر گرفتیم که به هم آسیب‌ نزنند. «نفس» یک گروه و یک مجموعه بود که همه در کنار هم بودند و به هم کمک کردند.

آبیار در خصوص بازی نقش اول کودک این فیلم بیان کرد: «بهار» قصه ما خنده‌های خوبی داشت و هم خیلی زود گریه می‌کرد. در صحنه‌های مختلف مثل کلاس تعلیم قرآن و کلاس درس با اینکه ضربه‌های معلم‌ها درد نداشت، اما ترس و گریه بهار جدی و واقعی بود. در صحنه تاب‌سواری بهار هم فیلم‌برداری سه روز طول کشید که تا آن صحنه‌ها شکل بگیرد.

محمدحسین قاسمی یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم بیان کرد: این کار بر اساس یکی از رمان‌های آبیار با نام «نفس» تهیه شده است و این که به این موضوع پرداخته شده است، باید بگویم در طول جنگ بنا بر آمار 26 کودک داشتیم که سرنوشت آنها در جنگ و انقلاب گم شد و در سینما هم به آنها پرداخته نشده است. ما نمی‌خواهیم از این موضوع در مجامع بین‌المللی سوءاستفاده کنیم اما باید به آن پرداخته شود چون موضوع مهمی است.

ابوذر پورمحمدی تهیه‌کننده دیگر این فیلم اظهار داشت: برای من باعث افتخار است که در اختیار استقلال فکری خانم آبیار بودم.

پانته‌آ پناهی‌ها در خصوص ایفای نقش مادربزرگ عنوان کرد: این نقش آنقدر دوست‌داشتنی و چالش‌برانگیز که وقتی با خانم آبیار آشنا شدم، دوست داشتم با این گروه همراه باشم و از تمام عوامل فیلم به خاطر این همکاری و همدلی تشکر می‌کنم.

شبنم مقدمی دیگر بازیگر فیلم اظهار داشت: من در این فیلم کمترین سهم و کوچکترین نقش را داشتم اما با وجود اینکه کوتاه بود کارم سخت بود. چون لهجه‌ای را باید ادا می‌کردم که آن را بلد نبودم. از این خوشحالم که با یک گروه محترم و شریف همکار بودم.

گلاره عباسی دیگر بازیگر این فیلم گفت: نقش معلم این فیلم برایم دوست‌داشتنی بود. خوشحالم که یک سهم کوچک در یک فیلم شریف و دوست‌داشتنی داشتم.

آبیار با شرح زحمات گروه موسیقی این فیلم بیان کرد: بخش موسیقی انیمیشن برایمان مهم بود و ضمن اینکه قرار نبود انیمیشن هالیوودی داشته باشیم و با گروه‌های انیمیشن متعددی صحبت کردیم و در نهایت کار آقای جمشید گوهری و حمید حق‌شناس پذیرفته شد.

در این انیمیشن چیزی که اهمیت داشت، پرفکتیو نقاشی کودک بود و قرار بود از دید یک کودک خردسال این نقاشی به تصویر کشیده شود.

وی در ادامه بیان کرد: ساره بعد از اکران فیلم خیلی ناراحت بود. من ابتدا فکر می‌کردم به خاطر پایان فیلم است اما به خاطر قایقش بود که خراب شده بود.

نیکزاد فیلمبردار این اثر با تشکر از عوامل فیلم بیان کرد: در یک فیلم غنی تجربه همکاری داشتیم و اگر تصویری به نظر شما زیبا است، حاصل کار همه عوامل بود که با هم و یک دست کار کردند. من با یک ایمان در این فیلم همکاری داشتم.

وی با انتقاد از اکران فیلم‌ها در جشنواره گفت: پروژکتوری که باید با دو لامپ روشن شود و فیلم را نشان دهد با یک لامپ روشن می‌شود. باید به مخاطب و چشم او که فیلم را می‌بیند احترام گذاشت. شعارها را کنار بگذارید چون پس از سی و چهار سال هیچ کاری برای سینما انجام نشده و هنوز هیچ کاخ جشنواره مخصوصی نداریم.

اصغر نژاد ایمانی طراح صحنه بیان کرد: برای من سعادت بزرگی بود که با این گروه همدل و همراه و هم نگاه همکاری داشتم.

ساره نورموسوی در ادامه گفت: عوامل و خانم آبیار تلاش زیادی برای این فیلم کردند و نفس روی مردم خیلی تاثیر گذاشت. عمو نیکزاد هم چون فیلم سنگین بود، کمرش درد گرفته بود.

حسنی نسب بیان کرد: نگاه یک کارگردان زن جاه‌طلبانه و عالی است. چون ما از این فضای شهرکی در سینماها خسته شدیم. باید بگوییم از این به بعد اگر می‌خواهیم بگوییم فیلم خوب بسازید، باید بگوییم فیلم زنانه بسازید. چون فیلمسازان مرد در آپارتمان‌ها فیلم می‌سازند و به دلیل ساختار غلط تولید اتفاق‌های خوب در سینما نمی‌افتد.

آبیار در ادامه عنوان کرد: ما برای بازسازی صحنه‌های مثل انقلاب و عزاداری محرم یک بنر در استان یزد زدیم که در آن اعلام کردیم که کارگردان «شیار 143» قصد فیلمسازی دارد. باورتان نمی‌شود که ما سیاهی لشگر نداشتم و آن جمعیت را مردم پوشش دادند.

رنجبران روابط عمومی کاخ جشنواره در پاسخ به عوامل فیلم نفس و منتقد برنامه گفت: برای تمام عوامل فیلم «نفس» کارت صادر شده بود و در مورد تعداد 7 هزار کارت باید بگویم که حتی نصف این تعداد هم کارت صادر نشده و دیشب به خاطر حجم بالای مخاطبان برای دیدن «لانتوری» درب‌ها باز شده.چون این تصمیم مدیریت کاخ جشنواره بود.

حسنی نسب در ادامه گفت: آمار 7 هزار کارت را یک تهیه‌کننده معتبر داده است. من با اینکه در بولتن جشنواره کار می‌کنم، دو سه فیلم مهم را روی زمین دیدم و این درست نیست. اگر منتقد سینما روی زمین می‌نشیند آنها که روی صندلی می‌نشیند چه کار می‌کنند.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار