مشهد؛

سرانجام پای موتورهای برقی به مشهد باز شد

بالاخره پای موتورهای برقی به عنوان اولین وسیله نقلیه جایگزین به دومین کلانشهر کشور باز شد تا هرچند آزمایشی، اما گام‌های اولیه و عملی و در عین حال غیرمقطعی برای حل معضل آلودگی هوای مشهد مقدس برداشته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در مراسم رونمایی از 10 دستگاه موتور سیکلت برقی گفت: جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی قدم به قدم اجرایی خواهد شد.

حسین مختاری افزود: در صورت تایید مرحله آزمایشی و پس از رفع نواقص احتمالی، این طرح در 2 ماه آینده در فاز اول 500 دستگاه موتور سیکلت برقی و با مشارکت بخش خصوصی به شرکت‌های حمل و نقل واگذار می شود.

وی با تاکید بر ضرورت ممنوعیت ورود موتورهای بنزینی به دلیل آلودگی هوا، تصریح کرد: به همین منظور نیز طرح استفاده از موتورهای برقی و جایگزینی آن با موتورهای بنزینی در هسته مرکزی در حال تهیه است.

مختاری افزود: شرکت وارد کننده با آموزش رانندگان وبررسی بازخوردهای استفاده از موتور برقی، نکاتی را در رابطه با بومی‌سازی واستفاده از توان، حداکثر سرعت و قابلیت‌ها ی موتور برقی در نظر خواهد گرفت.

وی برآورد اولیه قیمت این نوع موتورها را 9 میلیون تومان دانست و گفت: چون هزینه مصرف برق از بنزین به مراتب کمتر است، هزینه‌های جانبی آن کم خواهد بود.

حسین مختاری تصریح کرد: در واقع از محل این صرفه‌جویی‌ در بازه 5 ساله، ارقام موتورهای بنزینی و برقی برابری می‌کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد تعداد پیک‌های موتوری فعال در مشهد را 20 تا 22 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: همچنین برآورد می‌شود بیش از 200 هزار موتور در شهر مشهد تردد می‌کنند.

مختاری در خصوص ایستگاه‌های شارژ این وسیله نیز بیان کرد: شرکت سازنده، موضوع ایستگاه‌های شارژ را تقبل کرده است اما برای اجرای گسترده طرح در آینده، حتما باید ایستگاه‌هایی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون‌ شهری و حومه شهرداری مشهد یادآور شد: ایستگاه‌هایی نیز در سطح شهر در نظر گرفته می‌شود که به وسایل شارژ مجهز هستند همچنین از طریق تلفن با موتورها ارتباط برقرار می‌شود تا از تردد بی‌مورد آن‌ها در سطح شهر به منظور اتمام شارژ بی‌دلیل جلوگیری شود.

مختاری خاطرنشان کرد: چنانچه طرح آزمایشی با موفقیت همراه باشد، اجرای آن در سطح گسترده از سال آینده محقق خواهد شد.

وی توان این موتور را 3هزار وات عنوان و اظهار کرد: این موتورها باتری 40 تا 60 لیتیومی دارد و حداکثر سرعت آن 85 کیلومتر بر ساعت است.

مختاری در خصوص سایر مشخصات این موتور نیز گفت: ترمز جلو و عقب این وسیله دیسکی است و وزن خالص آن 117 کیلوگرم می‌باشد. به گفته وی، 5 تا 6 ساعت مدت زمان مورد نیاز این وسیله برای شارژ است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.