اصفهان؛

استفاده از داروهای کورتون دار عامل اصلی بیماری کوشینگ

اضافه وزن یکی از علائم سندروم کوشینگ است که در بیماران مبتلا به آن دیده می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ گوهریان فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت : افزایش ترشح هورمون کورتیزول سبب بیماری کوشینگ است که اگر منشا کوشینگ غدد فوق کلیه باشد ، سندروم کوشینگ و اگر بر اثر افزایش ترشح هورمون هیپوفیز باشد ، کوشینگ نام می گیرد.

گوهریان افزود : بیشتر افراد مبتلا به سندروم کوشینگ دچار اضافه وزن هستند که این مقدار چاقی در افراد متفاوت است در حالیکه افزایش تجمع چربی در قسمت مرکز بدن بیشتر بیماران دیده می شود ، ابعاد و میزان چربی پاها و بازوها تغییر نمی کند.

وی با اشاره به اینکه از اضافه وزن نسبی در بیماران مبتلا به سندروم کوشینگ می توان پیشگیری کرد ، گفت : با اصلاح رژیم غذایی و کنترل کالری دریافتی بر اساس وزن قابل قبول آن ها ، اضافه وزن کاهش می یابد.

وی افزود : افزایش فشار و قند خون ، پوکی استخوان ها ، شکنندگی پوست ، موهای زائد ، چاقی و اختلالات روانپزشکی از نشانه های کوشینگ است.

گوهریان بیان کرد :بیماری نادر کوشینگ پیشگیری ندارد اما تشخیص به موقع آن به بهبودی بیماران کمک می کند و درمان آن فقط با خارج کردن غده امکان پذیر است که پس از برداشتن تومور تا یک یا دو سال و گاهی تا اخر عمر پیگیری لازم است.

وی گقت : شایعترین علت این بیماری استفاده از داروهای کورتون دار است و خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به کوشینگ قرار می گیرند. 



انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.