حقیقت‌پور در واکنش به توقیف شناورهای آمریکایی؛

آمریکا به تنش بعد از اجرای برجام فکر می‌کند/ حمایت مجلس از اقدام مثبت سپاه و وزارت امور خارجه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: با نزدیک شدن به زمان اجرای برجام شاهد بازی‌هایی از سوی آمریکا خواهیم بود.

آمریکا به تنش بعد از اجرای برجام فکر می‌کند/ حمایت مجلس از اقدام مثبت سپاه و وزارت امور خارجه"منصور حقیقت‌پور" عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به توقیف شناورهای جنگی آمریکایی در حوالی جزیره فارسی ازسوی نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: حضور شناورهای مسلح آمریکایی را در آ‌ب‌های کشورمان را نمی‌توان به سادگی تحلیل کرد.

نماینده اردبیل، سرعین و نمیر با اشاره به دو تحلیل موجود در این اقدام آمریکایی‌ها تصریح کرد: یا باید تعریفمان را از نیروی دریایی ارتش آمریکا و توانمندی‌های پوشالی آن‌ها تغییر دهیم و یا اینکه آمریکایی‌ها عمدا با این اقدام در صدد پیچیده کردن بیشتر منطقه‌ ملتهب غرب آسیا هستند.

وی ادامه داد: اکنون که به دلیل وجود حاکمان بی‌خرد آل سعود منطقه اوضاع پیچیده‌ای دارد و آمریکایی‌ها تصمیم بر پیچیده کردن این مسائل دارند.

حقیقت‌پور با تاکید براینکه گم کردن مسیر از سوی نیروهای دریایی ارتش آمریکا بعید است، بیان داشت: مطمئنا آنها درصددند در آستانه اجرایی شدن برجام مسیر تنش میان جمهوری اسلامی ایران و آل سعود را تغییر داده و به تنش با خود تبدیل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اذعان کرد: احتمالا طی دو سه روز آینده با نزدیک شدن به زمان اجرای قطعی برجام شاهد این‌گونه بازی‌ها و رفتارهای تند از سوی آمریکا به ویژه جمهوری‌خواهان خواهیم بود.

نماینده اردبیل، سرعین و نمیر با اشاره به تماس جان کری با وزیر امور خارجه کشورمان که طی آن ظریف خواهان عذرخواهی رسمی آمریکایی‌ها در این مورد شده است، افزود: نمی‌توان بی‌اجازه وارد سرزمینی شد و بعد بدون عذرخواهی نیز خارج شد.

حقیقت‌پور ضمن انتقاد از اظهارات سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه دستگیری این شناورها از سوی ایران یک اقدام تحریک آمیز بوده است، گفت: آنها حرف‌های بیهوده و عبث بسیار می‌زنند، عملکرد نیروی دریایی سپاه پاسداران و وزارت امورخارجه کشورمان تاکنون در این مورد اقدام مثبتی بوده و ما این مواضع را حمایت و تایید می‌کنیم.

شایان ذکر است؛ ساعت 16:30 دوشنبه دو فروند شناور جنگی آمریکایی حامل 10 تفنگدار که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شدند که از سوی واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.

بنابراعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیمابر "ترومن" آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‎های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشت. 

البته جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، بازداشت 10 نظامی آمریکایی در خلیج فارس، را اقدامی «تحریک‌آمیز» خواند. وی به شبکه سی ان ان گفت به دلیل همین اقدامات «تحریک‌آمیز» است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را در اولویت خود قرار داده است. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۳ دی ۱۳۹۴
این آمریکاییا مریضن مریض
آخرین اخبار