36 میلیارد تومان حق‌التدریسی که باید پرداخت شود/رفع چالش کمبود مدرسه مسکن مهر پرند

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از رفع چالش کمبود مدرسه مسکن مهر پرند خبر داد و گفت: 36 میلیارد تومان باید به عنوان حق‌التدریس پرداخت گردد .

کمره‌ای مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفتگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تجلیل از برترین‌ها در حوزه سواد آموزی گفت: برای افزایش انگیزه همکاران در حوزه سواد آموزی آموزندگان برتر و اداراتی که در جهت پشتیبانی از برنامه‌های سوادآموزی فعالیت داشته اند، مراسمی جهت تجلیل از آنها برگزار شده است. هدف ما افزایش انگیزه و حس استقلال در این همکاران و نشان دادن میزان اهمیت فعالیت آنها از زمان جذب دانش‌آموزان نگهداشت و سواد آموزی موثر می‌باشد . 

وی در خصوص سهم آموزش و پرورش شهرستان‌های شهر تهران در آزمون استخدامی آموزش و پرورش عنوان کرد: در آزمون استخدامی که از سال گذشته مراحل آن طی شده است حدود کمتر از 200 نفر جذب شدند که البته آمار دقیق را ندارم. این تعداد به صورت متمرکز جذب شده است از آنجایی که هدف‌گذاری برای حدود 5 هزار نفر در کشور بوده است با توزیع‌های انجام شده به دلیل اهمیت مناطق محروم در مسیر شهرستانهای استان تهران جذب زیادی صورت نگرفته است. 

کمره‌ای در خصوص ظرفیت‌های خالی مانده برای جذب نیرو در آموزش و پرورش توضیح داد: کمبود نیرو در آموزش و پرورش امر جدیدی نیست. در سطح شهرستان‌های استان تهران نیز ما بیش از ظرفیت اعلام شده نیازمند جذب نیرو هستیم ولی محدودیت‌هایی در سیستم اداری و تخصیص سهمیه جذب وجود دارد . به صورت متمرکز آموزش و پرورش تلاش خود را برای جذب نیرو انجام داده است اما ممکن است در بعضی حوزه‌ها به علت عدم استقبال این سهمیه جذب نشده باشد.

وی افزود: در سطح شهرستان‌های استان تهران به جهت اینکه بیش از 100 هزار ساعت حق‌التدریس پرداخت می‌کنیم اگر این مقدار را به نیروی انسانی تبدیل کنیم، بیش از 4 هزار پرسنل باید به ظرفیت سیستم اضافه شود و طبیعتا اگر این تعداد در قالب سهمیه به آموزش و پرورش تهران اختصاص پیدا کند کفاف کمبود را نمی‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در خصوص پرداخت حقوق پرسنل در آموزش و پرورش تصریح کرد: پرداخت حقوق پرسنل یک دغدغه برای آموزش و پرورش است البته با موانعی روبرو است که در حوزه ستاد قابل واکاوی است. طبیعتا پرداخت به هنگام دستمزد و حق‌التدریس می‌تواند در انگیزه همکاران تاثیر بسزایی داشته باشد. حق‌التدریس معلمان آنچه که از فروردین مانده است حدود 12 میلیارد تومان است. در سال جاری نیز به همین مقدار وجه نیاز داریم . به طور کل آنچه که از میزان حق‌التدریس انباشته شده تا به حال مانده است حدود 35 تا 36 میلیارد می‌شود. سیاست‌گذاری‌های ما تابع ستاد است، تلاش داریم تا مطالباتی را که وقت آنها گذشته پرداخت کنیم و در صورت محیا بودن شرایط پرداختی به هنگام شود . 

وی در خصوص کمبود مدارس برای مسکن مهر گفت: کمبود مدارس برای مسکن مهر یکی از چالش‌های اساسی آموزش و پرورش بوده است و اگر به صورت جدی به آن نپردازیم در آینده نیز خواهد بود، خوشبختانه کمبود مدارس در پرند با پیگیری های حوزه نوسازی و کمک وزارت مسکن و شهرسازی با ایجاد 11 فضای آموزشی برای سال 94 و 95 به طور کلی برطرف شده است. اما در ملارد و نواحی شرقی پیش‌بینی‌هایی برای استقرار مدارس در نظر گرفته شده است که امیدواریم محقق شود.

کمره‌ای در خصوص تعداد مدارس مورد نیاز برای تک نوبته شدن مدارس عنوان کرد: دو نوبته نبودن مدارس امری نیست که با سیاست‌گذاری‌های ساده محقق شود، بیش از 30 درصد مدارس دو نوبته هستند . طبیعتا سرمایه‌گذاری‌های کلان و عزم ملی نیاز است. باید حدود یک سوم مدارس فعلی فضای آموزشی ایجاد شود تا هم مدارس تک نوبته شوند و هم از تراکم کلاس‌های درسی کم شود. به طور مثال اگر 2 هزار فضای آموزشی داریم باید 700 فضای آموزشی دیگر نیز پیش‌بینی شود. 

وی در خصوص اختصاص سرانه به مدارس گفت: تا زمانی که شیوه انجام کار و نحوه پیگیری امور در آموزش و پرورش به صورت متمرکز می‌باشد در زمینه تامین منابع مالی باید به گونه‌ای عمل شود که راههای مشارکت داوطلبانه برای مردم فراهم گردد هر ایده‌آل نگری و چشم انداز مناسبی برای اداره مالی مدارس نیازمند انباشت سرمایه است. 

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در خصوص نقش خیرین در ساخت فضای آموزشی بیان کرد: در مناطقی مثل بهارستان‌، قدس ، شهریار نیاز بیشتری به مدرسه سازی وجود دارد. در سال گذشته بیش از 87 واحد آموزشی ایجاد شد که از منبع کمکهای خیرین تامین شده است . امیدواریم بتوانیم با کمک منابع دولتی خیرین، و تلاشهای آموزش و پرورش اداره نوسازی و جلب مشارکت‌های مردمی توجه بیشتری به حوزه شهرستان‌های استان تهران داشته باشیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار