سنندج؛

لزوم راه اندازی مرکز تخصصی توت فرنگی در کردستان

کارشناس خاکشناسی و یکی از مشاوران کشت توت فرنگی در کردستان گفت: با توجه به اینکه کردستان قطب تولید توت فرنگی است نیاز به مرکز تخصصی قوی در این زمینه دارد.

به گزارش  گروه استان های  باشگاه خبر نگاران جوان از  سنندج،سبحان محمدی افزود: اکنون در سطح کشور توت فرنگی کردستان رقیب های زیادی در شهرهای جیرفت، آمل، گرگان و کرج دارد و باید در این بازار رقابت به دنبال حفظ و ارتقای جایگاه استان از نظر تولید این محصول باشیم.

وی مدیریت ضعیف ناشی از ناآگاهی کشاورزان، عدم شناخت صحیح ارقام جدید و مستلزمات این ارقام، عدم وجود سیستمی که به کشاورز مشاوره بدهد را از جمله معضلات کشاورزی استان ذکر کرد.

این کارشناس کشاورزی معتقد است:اکنون که با شرایط بوجود آمده از لحاظ منابع آبی و هم چنین به دلیل اینکه آبیاری به روش سنتی منجر به تشدید بیماری در محصولاتی هم چون توت فرنگی می شود، دیگر نباید اختیار تعیین شیوه آبیاری را به کشاورز واگذار کرد و باید استفاده از شیوه های آبیاری نوین به ویژه قطره ای اجباری شود.

محمدی از کم توجهی مسئولان به روستاهایی که منشاء تولید توت فرنگی بودند گلایه کرد و افزود:متاسفانه مسئولان بیشتر توجه انها به مزارع اطراف شهرهاست و از نحوه فعالیت و کار روستاییانی که در فاصله دورتری از شهرها واقع هستند غافل اند به گونه ای که روستاهایی که منشاء و خواستگاه نخستین تولید توت فرنگی بودند کمترین توجه به آنها شده است و بیشتر اراضی این روستاها هم هنوز به صورت سنتی آبیاری می شوند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.