توافقنامه محرمانه امنیتی انگلیس و عربستان سعودی

روزنامه ایندیپندنت امضای توافق محرمانه امنیتی میان انگلیس و عربستان سعودی در سال گذشته میلادی را فاش کرد.

توافقنامه محرمانه امنیتی انگلیس و عربستان سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوا؛ِ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت فاش کرد این کشور و عربستان سعودی در سال گذشته میلادی یک توافقنامه محرمانه امنیتی امضا کرده‌اند.

بر اساس اعلام این روزنامه، دولت انگلیس تلاش می کند جزئیات این توافقنامه امنیتی محرمانه را از افکار عمومی پنهان نگه دارد.

این روزنامه نوشت: این توافقنامه در قالب یک یادداشت تفاهم در سال گذشته میلادی و در دیدار ' «ترزا می،» وزیر کشور انگلیس، با «محمد بن نایف،» ولیعهد عربستان سعودی در لندن، امضا شد.

این روزنامه افزود: وزارت کشور انگلیس در آن زمان در مورد جزئیات سفر ولیعهد عربستان به لندن و جزییات توافق صورت گرفته، گزارشی منتشر نکرد. اما متعاقب درخواست حزب لیبرال دمکرات، که در آن زمان در دولت ائتلافی دیوید کامرون بود، این مساله آشکار شده است که این توافق فراتر از آن چیزی بوده که نخست اعلام شده بود.

این روزنامه نوشت: درحال حاضر این موضوع آشکار شده که یادداشت تفاهم یاد شده، شامل مواردی مرتبط با همکاری های امنیتی انگلیس با عربستان سعودی بوده است.

ایندیپندنت نوشت ادعا شده است که انتشار جزییات این یادداشت تفاهم می توانسته است که به روابط دوجانبه انگلیس با عربستان سعودی و به صورت بالقوه به امنیت ملی انگلیس، آسیب وارد کند

گروه های حقوق بشر نسبت به ماهیت محرمانه توافق صورت گرفته با رژیمی که به دلیل مسایل مرتبط با نقض حقوق بشر محکوم شده است، ابراز نگرانی کردهاند. 

ایندیپندنت در ادامه نوشت: احزاب کارگر و لیبرال دمکرات ضمن درخواست از وزیر کشور انگلیس برای ارائه جزئیات توافق صورت گرفته به پارلمان، از انجام چنین توافق هایی در خفا، ابراز نگرانی کرده اند.

سخنگوی وزارت کشور انگلیس گفته است که هیچ گونه اظهارنظری نمی تواند در خصوص توافق محرمانه لندن با ریاض صورت دهد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار