استرداد 14 تابلو هنری توقیف شده ایران در آمریکا

14 تابلوی هنری از دو هنرمند آمریکایی که ایران در سال 1357 خریداری کرده بود، سرانجام به تهران تحویل داده شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز؛ موزه هنرهای معاصر ایران وابسته به وزارت فرهنگ و هنر در سال 1357، چهارده  قطعه آثار هنری از دو هنرمند آمریکایی خریداری کرد. این آثار شامل  4 تابلو از رابرت استرن و 10 تابلو از مایکل گریو بود که بهای کامل تمام این آثار از سوی ایران یکجا پرداخت شد. در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اموال ایران در آمریکا استرداد و تحویل آثار خریداری شده با مشکلاتی مواجه شدند تا اینکه به موجب بیانیه‌های الجزایر- که دی ماه 1359 امضا شد - دولت آمریکا تعهد داد تمام اموال ایران از جمله این آثار هنری را به ایران بازگرداند.

اما آمریکا بر تعهد خود پایبند نماند و در مورد استرداد این چند قطعه آثار هنری اقدامی نکرد. این تابلوهای هنری ارزشمند در مورد طرح‌های معماری هستند که به سفارش ایران نقاشی شدند. 

منابع غربی اعلام کردند بخش دیگری از اموال ایران در آمریکا پس از 37 سال به این کشور پس داده شد و 14 قطعه هنری یاد شده نیز از جمله این اموال هستند. تابلوها ابتدا به آمستردام حمل شد و پس از احراز اصالت آنها بوسیله نمایندگان و کارشناسان وزارت ارشاد ایران، پس از 37 سال به ایران پس داده شد.


ایران در سال 1361 به علت تخلف آمریکا از بیانیه‌های الجزایر علیه دولت آمریکا در دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده  در لاهه اقامه دعوی کرد. ایران با ارائه ادله و مدارک به دیوان نشان داد مالک آثار هنری است و دولت آمریکا پس از امضای بیانیه‌های الجزایر باید آنها را به ایران تحویل می‌داد؛ اما در اجرای این تعهدات قصور کرده است و مسئولیت استرداد آنها برعهده دولت آمریکا می‌باشد.

پس از طرح دعوا، دولت آمریکا باز هم به بهانه‌های واهی از انتقال آثار هنری طفره رفت و در پاسخ ادعا کرد که تکلیفی به تحویل اموال ندارد و مساله باید میان ایران و فروشندگان آمریکایی مستقیما حل و فصل شود.

مدارک و اسناد خردی 14 تابلو هنری ایران از هنرمندان آمریکایی میان دو طرف مبادله شد و جلسه رسیدگی دیوان داوری به این دعوی سرانجام مهرماه 1392 برگزار شد؛ اما درجریان جلسات رسیدگی، دولت آمریکا آمادگی خود را برای همکاری و کمک به انتقال آثار هنری به ایران اعلام کرد. پس از آن مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری اقدامات و هماهنگی های لازم را برای انتقال این اموال انجام داد، به طوری که تمام هزینه‌های آن نیز از سوی آمریکا تقبل و پرداخت شد.

مقامات آمریکایی در مورد این انتقال اعلام کردند: پس دادن تابلوهای هنری به ایران ربطی به امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های این کشور نداشته است. کار انتقال در پی شکایت سال 1361 و توافقی که دو سال پیش میان دو طرف صورت گرفت، انجام شده است. 

مقامات ایران انتقال آثار را تایید کرده‌اند و یک منبع آگاه که نامش فاش نشده است اعلام کرد: در چند ماه گذشته تمام 14 تابلو به ایران وارد شد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار