همدان؛

پول میگیرم ، شهادت دروغ میدم

معاون پیشگیری از جرم گفت: شهادت نتیجه سقوط اخلاقی افراد است .

پول میگیرم ، شهادت دروغ میدمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ عدالت مفهوم مقدسی است و شهادت یکی از راههای کشف حقیقت و اجرای آن که در تمام نظامهای حقوقی با اندک تفاوتی در حدود استفاده و درجه اعتبار، پذیرفته شده و از سابقه ای بسیار طولاتی برخوردار است.

شهادت یکی از ادله اثبات دعوا بوده و به این معنا است که فردي که نسبت به حقيقت امري اطلاعات شخصي دارد، گواهي داده و براي كشف حقيقت آن را در معرض استفاده ديگران قرار دهد..ایران همچون سایر نظام های حقوق کیفری ، با توجه به اهمیت نقش شاهد درفرایند دادرسی کیفري و جهت جلوگیري از انحراف شاهد از بیان حقیقت که منجر به انحراف جریان عدالت و خلل در فرایند دادرسی عادلانه خواهد بود، جرایمی مقرر شده و شاهد میتواند در شرایطی دارای مسؤولیت کیفري باشد. شهادت کذب یکی از این جرایم است .این روزها برای طرفین دعاوی، چه حقوقی و چه کیفری، یافتن شاهدی که منطبق بر میل و خواسته شان شهادت دهد، کار دشواری نیست. تنها با گشت کوتاهی اطراف محاکم و پرداخت مبلغ اندکی گره ازمشکلشان گشوده خواهد شد!


باتوجه به اهمیت این موضوع برآن شدم که با چند نفر از همشهریان هم صحبت شویم.

در دادگاه انقلاب مشغول قدم زدن بودم با آقای خسروی برخورد کردم که با ناراحتی وعصبانیت  با خود زمزمه میکرد نزدیک رفتم وبا او هم صحبت شدم.

خسروی در پاسخ به سوال من در خصوص شهادت دروغ در دادگاه گفت: چه به موقع رسیدید ،من خودم یکی از اسیب دیدگان این شهادت کذب  هستم که بخاطر یک شهادت دروغ نسبت به پسرم جرم سنگینی به او داده خواهد شد .

وی می گوید چندی پیش پسرم با یکی از دوستان خود وارد بحث جدل می شوند بطوری که دعوای آنها به برخورد فیزیکی ختم شد ودر این حین دوست پسرم به زمین افتاد وسر  وی به شدت شکست  وچند روز است که  به حال کما فرورفته  وخانواده او علیه فرزندم شکایت کردند وبا شهادت شخص نا شناسی در این باره  که شروع کننده دعوا فرزند من بوده  ونیت سو داشته علیه فرزندم شهادت دروغ داده اند در صورتی که فرزند من اصلا اهل دعوا نبوده ونیست ویک بحث دوستانه دوران جوانی همیشگی بوده است.


خسروی ادامه داد:اگر کسی که در دادگاه شرایط دروغ میدهد کمی به وجدان خود روجوع کند وبه عاقبت آن فکر کند در رای دادگاه  بسیار تاثیر گذار است در ضمن هیچ بی گناهی در معرض اتهام دروغین قرار نخواهد گرفت.

 به سراغ یکی دیگر از مراجعه کنندگان رفتم که وی نیز یکی از شاهدانی بود که برای شهادت در دادگاه حضور پیدا کرده بود،با وی به گفتگو نشستم .

بیات  در پاسخ سوالی که چرا بعضی از افراد حاضرند به دروغ شهادت دهند گفت: دروغ ،‌کلید صندوق زشتی های دیگر است و اگر در جامعه ای شیوع پیدا کند ،‌ پشت سر آن ،‌ ریاکاری ،‌ خیانت در امانت ،‌دزدی و اختلاس،‌بی عفتی،‌ لاابالی گری وغیره هم می آید.

وی ادامه داد: اگر شخص شاهد انسانیت و وجدان را در نظر داشته باشد هیچ وقت به دروغ شهادت نمی دادند وهیچ بی گناهی مورد اتهام قرار نمی گرفت.

بیات که یکی از کارمندان دولت  است اضافه کرد: متاسفانه امروزه از این شاهدان در دادگاه ها زیاد پیدا می شود وبا دادن هزینه ای ناچیز به آنها بدون انکه بدانند برای چه موضوعی وچه کاری میخواهند شهادت بدهند براحتی روبروی قاضی نشسته وقسم دروغ میخورند ودیگر انسانیت وشرافت را براحتی کنار میگذارند.

وی ادامه داد: اگر شاهدان  خود را در جای آن بی گناهی که مورد اتهام قرار گرفته است بگذارند وخداوند را در نظر داشته باشند هیچ وقت راضی به شهادت دروغ نمی شوند وانسانیت را فراموش نمی کنند.

بیات افزود:بر همه ماست که ابتدا،‌ خود را ملزم به راستگویی کنیم و سپس بدان حد که از دست مان بر می آید،‌ صداقت را ترویج دهیم چه آن که در غیر این صورت ،‌ خودمان هم در منجلاب جامعه ای که به دروغ و عوارض بعدی گرفتار شده ،‌ غرق خواهیم شد.

 صادقی وکیل  پایه یک دادگستری دادگاه انقلاب، در این خصوص معتقد است: اگر شهروندان از مجازات‌ها و اثرات مخرب شهادت دروغ آگاهی داشته باشند و پیش از ادای شهادت از عواقب دنیوی و اخروی دادن شهادت دروغ آگاه شوند، در کاهش شهادت دروغ موثر خواهد بود.

وی افزود:در کلام آخر آنچه مسلم است لزوم آگاهی رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه و اندیشیدن راهکارهای مناسب برای توقف این رویه اخلال‌گر و ناپسند است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان قضایی و همکاری و مشارکت عمومی است.

معاون پیشگیری از جرم استان همدان با بیان این مطلب که شهادت کذب جزء جرایمی است که به عدالت قضایی ضررمیرساند، گفت:شهادت کذب از جمله جرایم علیه اجرای عدالت قضایی است واز موانع عدالت قضاایی بشمار میرود.

سعید گلستانی افزود:شاهدانی که به دادگاه مراجعه می کنند وبا اداء شهادت کذب نزد مقامات رسمی موجبات تضییع حقوق افراد و جامعه را فراهم می کنند جدا از اینکه شهادت بشکل کذب از نظر شرعی حرام واخلاقی هم ممنوع است این عمل جرم محسوب می شود و مجازات هایی نیز برای آن تعیین شده است.

وی شهادت در اسلام را یکی از عدله اثبات دعوا اعلام کرد و اظهار داشت:شهادت یکی از ادله اثبات دعوا بوده وبه این معنا است اگر فردی که نسبت به حقیقت امری اطلاعات شخصی دارد،گواهی داده وبرای کشف حقیقت آن را در اختیار دیگران قرار دهد وباید گفت شهادت خبری است که به نفع وضرر دیگران است واز این جهت با ادعا واقرار تفاوت دارد.

گلستانی ادامه داد:شاهد، یک فرد خارج از دادگاه است که موضوع مورد ادعا را دیده یا شنیده ویا اگر از موارد دیدنی وشنیدنی نباشد،از آن آگاه شده است ،یعنی شخصی از واقعه ای جزیی یا کلی که بین 2 یا چند نفرصورت گرفته است در دادگاه خبرواطلاع رسانی کند.

معاون پیشگیری از جرم گفت :شهادت دروغ موجب بطلان حکم است و هر حکمی که براین اساس صادر شود نیز بلا اثر است.

گلستانی همچنین خاطر نشان کرد:هر گاه کسی با شهادت دروغ موجب ضرر وخسارت به دیگری شود باید جبران کند و در شهادت کذب نیز شاهد باید خسارت زیان دیده را جبران نماید.

این مقام مسئول اضافه کرد: چناچه شاهد پس از ادای سوگند شهادت دروغ بدهد با روشن شدن موضوع برای دادگاه مجازات سوگند وشهادت دروغ برای آن صادر می شود.

وی مجازات سوگند دروغ در دادگاه را سه ماه ویک روز تا دوسال حبس ویا یک میلیون میلیون تا 12 میلیون ریال جزای نقدی طبق ماده قانون مدنی وقانون مجازات اسلامی  عنوان کرد.

سعید گلستانی طبق ماده قانونی شرایط شهادت را بلوغ،عقل،عدالت،ایمان،وطهارت مولد برشمرد وبیان کرد:این شرایط در مقررات جزایی نیز آمده بشکلی که شاهد نباید در دعوا نفع شخصی داشته باشد یا برای منافع شخصی خود ویا حمایت از کسی که غیر مستقیم از آن رفع شود شهادت دهد.

گلستانی در خصوص تعقیب شاهد کذب اظهار داشت:شاهد کاذب را می توان تعقیب کرد،اما باید کذب بودن شهادت فرد خطا کار در دادگاه صالح به موجب حکم  قطعی اثبات شود وبا اثبات شهادت کذب است که حکم ناشی از آن نیز رفع می شود.

معاون پیشگیری از جرم استان با اشاره به اینکه شهادت تاثیر بسزایی در صدور حکم قاضی دارد تصریح کرد:برای برخی از افراد این  تصور ایجاد می شود که ارائه شهادت کذب فقط در صورتی مشمول ماده قانونی می شود که منجر به صدور محکومیت شود اما باید گفت که  مجازات شهادت دروغ شدید است حتی اگرتاثیری  در صدور رای دادگاه نداشته باشد، اگر اثبات شود که فرد شهادت دروغ داده است باز هم به عنوان شاهد دروغگو به سزای اعمال خود خواهد رسید.

وی با ابراز تاسف از اینکه چرا عده ای از افراد راضی به سوگند دروغ در دادگاه می شوند ادامه داد: این افراد به بهانه های واهی مانند نیازهای اقتصادی ، اجرا شدن سریع‌تر حکم  به نفع اقوام ویا بعضی موارد تهدید از سوی ضرر دیده ، اقدام به انجام این عمل زشت و غیر انسانی می کنند.


گلستانی در پایان افزود: یکی از راهکارهای کاهش شهادت کذب توجیه شهود پیش از ادای شهادت وتوضیح عواقب دنیوی واخروی شهادت کذب است.

باید گفت ، کم نیستند اشخاصی که صداقت و اخلاق را زیر پا گذاشته و حاضر می‌شوند برای پیش رفتن یک دادگاه به میل یکی از طرف‌های دعوا، تبعات شهادات دروغ را برای مبلغ هر چند اندک به جان بخرند وانسانیت واخلاق را زیر پا بگذارند.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.