اصفهان؛

ورود تورهای گردشگری به کویر مرنجاب تا یک ماه دیگر به حالت عادی برمی گردد

بعد از رفتارهای ناهنجار برخی تورهای مختلط در کویر مرنجاب، ورود تورهای گردشگری به این منطقه به چالش کشیده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پس از دستور رییس کل دادگستری اصفهان به دادستان آران و بیدگل برای برخورد قاطع با تورهای مختلط در کویر مرنجاب، با تصمیم مسئولان شهرستان آران و بیدگل ورود گروه‌های خانوادگی و تورهای مجاز، به کویر مرنجاب فعلا به حالت عادی خود برگشته و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز تا یک ماه آینده طرح ساماندهی مرنجاب را تهیه و اجرا کند.

طبق این دستور، دادسرای عمومی و انقلاب آران و بیدگل با توجه به حوادث پیش آمده در چند سال گذشته در مرنجاب بویژه حوادث روز هشتم محرم که به کشف حجاب در این منطقه منجر شد و اعتراضات گسترده‌ای را در سطح شهرستان به دنبال داشت، .نامه‌ای را مبنی بر توقف ورود تورهای مختلط به کویر مرنجاب و شهر زیرزمینی نوش‌آباد به فرماندهی انتظامی آران و بیدگل فرستاد. در این نامه مقرر شد از ۲۳ آذرماه از ورود تمام تورهای مختلط جلوگیری شود.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آران و بیدگل گفت: در صورت ساماندهی نشدن منطقه گردشگری مرنجاب در زمان تعیین شده، برای بسته شدن این منطقه منتظر مصوبه قانونی نبوده و به وظیفه شرعی خود عمل می کنیم. 4 سال پیش هم برگزاری تورهای مختلط کویر مرنجاب محدود شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان هم با اشاره به اهمیت همکاری بیشترجامعه محلی و گردشگران گفت: با وجود نیاز این منطقه‌ به زیرساخت های لازم ، مرنجاب در دولت قبل مصوبه منطقه نمونه گردشگری را دریافت کرد .

فریدون الهیاری با اشاره به حجم بالای گردشگران حاضر در منطقه در گذشته افزود: فرمانداری وقت آران و بیدگل با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان تصمیم گرفتند اداره و بهره‌برداری مرنجاب و کاروانسرای آن را به شرکت تعاونی دهیاری‌های شهرستان آران و بیدگل واگذار کنند، اما تنها اتفاقی که در آن زمان افتاد گرفتن مبلغ قابل توجهی به عنوان ورودیه در جاده منتهی به کویر مرنجاب بود. 

اما با توجه به بازدیدی که در سال گذشته از مرنجاب داشتیم، وضعیت خدمات‌رسانی در این منطقه با وجود حجم زیاد گردشگران مطلوب و مناسب نیست. اگر هر یک از دستگاه‌های دخیل در این منطقه تا کنون به وظیفه خود عمل می‌کردند، با این همه ناهنجاری مواجه نبودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه شرایط همیشگی مرنجاب غیرطبیعی و خلاف عرف نیست افزود: ما نمی گوییم که در مرنجاب همه چیز طبق قانون انجام می‌شود، اما وقتی با پهنه وسیعی از منطقه و تجمع پراکنده مسافران روبه‌رو هستیم، احتمال اتفاقات غیر منتظره هم وجود دارد .

الهیاری گفت: این را هم نمی‌گوییم که تخلفی نشده، اما اعتقاد داریم اگر عده‌ای در گوشه‌ای برای گرفتن عکس‌های شخصی کشف حجاب کرده‌ و متخلف شناخته شده‌اند، گروهی هم که عکس‌ها و فیلم‌های دیگران را پخش کرده‌اند، خلافشان سنگین تر بوده و باید با آنها برخورد شود.
وی در توضیح جلسه‌ روز یکشنبه در شهرستان آران و بیدگل با حضور فرماندار و امام جمعه این منطقه افزود: تصمیم گرفته شد پس ازمکاتبه با دادستانی آران و بیدگل ، تا یک ماه آینده ورود تورهای گردشگری به کویر مرنجاب به حالت عادی و متعارف خود بازگردد و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز در این مدت با همراهی سایر دستگاه ها، طرح سامان دهی خدماتی و اجتماعی کویر مرنجاب را آماده کند .همچنین با مشخص شدن وظایف هر یک از بخش های مرتبط به وضعیت ناهماهنگ و نابسامان موجود در مرنجاب خاتمه داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این مدت برای ورود گروه‌های خانوادگی و تورهای مجاز که از طرف آژانس‌هایی که مجوز اجرای تور گردشگری دارند، محدودیتی نخواهد بود، اما ورود تورهای غیرمجاز و بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محدود و کنترل می شود.

الهیاری گفت: اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ باهم به وظایف خود عمل کنند، مرنجاب ساماندهی شده و به حاشیه کشیده نمی‌شود

انتهای پیام/س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.