آبادان؛

منطقه آزاد اروند ضامن شکوفایی آبادان و خرمشهر

منطقه آزاد اروند شکوفایی آبادان و خرمشهر را در پی دارد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛در نيمه دوم سال هشتادو دو منطقه آزاد اروند در جنوب غرب کشور با وسعتي معادل هفده هزارو دویست هکتار به تصويب رسيد.

با اضافه شدن شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد، وسعت این منطقه به دو برابر یعنی سی و چهار هزاروچهارصد هکتار افزایش یافت .منطقه ازاد اروند پس از منطقه آزاد ماکو بزرگترين منطقه آزاد تجاري و صنعتي کشور است .

اين منطقه که در منتهي اليه جنوب غربي کشور، در محدوده شهرهاي آبادان و خرمشهر واقع شده است تنها منطقه آزاد کشور به شمار مي رود که بطور مشخص داراي سه ناحيه صنعتي، گردشگري و بازرگاني است.

نيمي از وسعت اين منطقه به فعاليت هاي صنعتي، و مابقی آن به گردشگري و فعاليت هاي بازرگاني و ترانزيت کالا اختصاص يافته است.

تسريع در انجام امور زيربنايي، عمران و آباداني، رشد و توسعه اقتصادي ، سرمايه گذاري و افزايش درآمد عمومي، ايجاد اشتغال سالم و مولد ، تنظيم بازار و کالا، حضور فعال در بازارهاي جهاني و منطقه اي، توليد و صادرات کالاهاي صنعتي و تبديلي و ارائه خدمات عمومي از جمله اهداف پيش بيني شده در اين منطقه است.

اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه ازاد اروند با اشاره امتيازات و تسهيلات قانوني در این منطقه گفت : معافيت مالياتي براي کليه فعاليت هاي اقتصادي به مدت پانزده سال، آزادي مشارکت و سرمايه گذاري خارجي ، فروش و اجاره زمين به سرمايه گذاران ، امکان به کارگيري نيروي کار خارجي ، امکان تاسيس شعب بانکها، شرکتهاي بيمه و موسسات اعتباري خارجي و داخلي و معافيت از پرداخت حقوق گمرکي و سود بازرگاني به منظور واردات مواد اوليه ماشين آلات و قطعات يدکي به منظور فعاليت صنعتي در منطقه از امتیازات سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند است .

وی امکان ورود کالاهاي توليد شده در منطقه به ساير نقاط کشور در چارچوب نظام ارزش افزوده، آزادي کامل ورود و خروج اصل سرمايه و سود حاصل از فعاليت هاي اقتصادي، امکان واردات خودرو خارجي بدون پرداخت عوارض گمرکي را از دیگر امتیازات منطقه ازاد اروند برشمرد .

عبدالله کعبی عضو هیئت مدیره منطقه ازاد اروند در مورد زیرساخت ها و مزیتهای این منطقه گفت : شهرهاي آبادان و خرمشهر و جزيره مينو از جمله نقاط داراي ظرفيت بالاي گردشگري هستند و واقع شدن آبادان و خرمشهر در کرانه اروند و وجود رودخانه هاي کارون و بهمنشير جذابيت هاي متنوعي را در اين منطقه رقم زده است.

وی گفت: جزيره مينو به عنوان يکي از زيباترين جزاير طبيعي کشور در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد، اين جزيره که سراسر از نخلستانهاي متراکم پوشيده شده، در فاصله پنج کيلومتري خرمشهر واقع است و زیبایی طبیعی این جزیره ارزش توریستی منطقه ازاد اروند را افزایش می دهد .

کعبی همچنين از اين منطقه به عنوان يکي از مناطق يادآورحماسه دفاع مقدس ملت ايران یاد کرد که همین امر موجب شده این منطقه از جمله بارزترين مناطق گردشگري کشور شود بگونه اي که سالانه بیش ازسه ميليون گردشگر از اين منطقه بازديد مي کنند.

وی گفت:منطقه آزاد اروند از معدود مناطق آزاد در خاورميانه است که حمل و نقل چهار وجهي( ريلي، دريايي، زميني و هوايي) در آن برقرار است.

کعبی افزود: سايت صنعتي در منطقه آزاد اروند با دارا بودن نيمي از مساحت اين منطقه در شمال آبادان و خرمشهر بگونه اي واقع شده است که رود کارون از ميان آن مي گذرد، سايت صنعتي منطقه آزاد اروند در منطقه A با مساحتي معادل هشت هزارو ششصدهکتار در ضلع شرقي جاده آبادان- اهواز و ضلع غربي جاده و خط آهن خرمشهر- اهواز واقع شده است.

اين سايت در فاصله پنج کيلومتري شهرهاي آبادان و خرمشهر و پانزده کيلومتري مرز شلمچه و پنج کيلومتري بنادر خرمشهر و آبادان و صد و بیست کيلومتري اهواز و صد کيلومتري بندر امام خميني(ره) قرار گرفته و دو شهرک صنعتي آبادان و خرمشهر با تمام امکانات زيربنايي مورد نياز صنعت و زمين هاي وسيع با امکانات اساسي براي استقرار صنايع بزرگ پالايشگاهي و فولاد سازي و نيروگاهي طراحي و آماده سازي طراحي و آماده جذب سرمايه گذاران صنعتي است.

زمانی مدیرعامل سازمان منطقه ازاد اروند نیز در این زمینه گفت: منطقه ازاد اروند داراي موقعيت و مزاياي بسيار مناسبي جهت فعاليت صنايع مربوط به کشتي سازي ، تاسيسات و سازه هاي دريايي است. پروژه عظيم ساخت سکوهاي نفتی وگازی دريايي توسط تاسيسات دريايي خرمشهر در حال توليد بوده و تعداد زيادي واحدهاي کشتي سازي و شناورسازي از جمله کشتي سازي اروندان، مجتمع کشتي سازي شهيد موسوي و مجتمع شهرک صنايع دريايي ساحل اروند رود و کارون در حال توليد و فعاليت هستند.

با توجه به موقعيت استراتژيک منطقه آزاد اروند و فعاليت دسته هاي مختلف حمل و نقل در آن، اين منطقه يکي از بهترين گزينه هاي ترانزيت کالا به مقصد کشور عراق به شمار مي آيد، وجود دومين بندر کانتينري کشور، گذرگاه مرزي شلمچه، فرودگاه آبادان، بستر مناسب حمل و نقل جاده اي و همچنين نزديکي به بندر بزرگ امام خميني از مهمترين مزاياي اين منطقه در اين خصوص به شمار مي روند.

با توجه به هزينه بالا و زمانبربودن مسير هاي فعلي، مسير ترانزيتي بندر امام خميني –شلمچه- عراق مي تواند جايگزين مناسبي جهت ترانزيت کالا به مقصد کشور عراق باشد.

با توجه به امکانات زيرساختي در مرز شلمچه و موقعيت جغرافيايي مناسب (فاصله پانزده کيلومتري تا بصره)، اين منطقه مي تواند در آينده نزديک به محور ترانزيت و صادرات کالا به عراق تبديل شود.

کمیل غارتی از ترخیص کاران خرمشهری در این زمینه گفت :منطقه آزاد اروند فرصت مناسبی برای شهرهای آبادان وخرمشهر است تا در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرند که در صورت تحقق این امر تاثیر اقتصادی ان برای همه خوزستان و کشور محسوس و مشهود خواهد بود .

وی افزود: هم اکنون سرمایه گذاران زیادی در حال بررسی و سرمایه گذاری در منطقه ازاد اروند هستند زیرا هم امتیازات خوبی به سرمایه گذاران داده می شود و هم موقعیت جغرافیایی شهرهای ابادان وخرمشهر بسیار مساعد و مناسب برای سرمایه گذاری و نیز صادرات کالاست.

این ترخیص کار خرمشهری سرمایه گذاری در امر تولید و صادرات در منطقه را بسیار مناسب اعلام کرد و گفت: زمینه و امتیازات سرمایه گذاری فراهم است و از طرفی براحتی میتوان با انرژی ارزان و با حداقل هزینه کالا تولید کرد و در واقع باید گفت اینجا بهشت سرمایه گذاری است .

وی افزود : تولید کنندگان می توانند براحتی تولیدات خود را با استفاده از راه اهن به مرکز کشور ارسال و یا از طریق بندر خرمشهر به سراسر جهان صادر کنند .

احمد روحیان از تجار خرمشهر گفت : با شرایطی که در منطقه فراهم شده است مطمئن هستم که در آینده نه چندان دور سرمایه گذاری در همه بخش ها از جمله تولید در این منطقه بسیار زیاد می شود و باید در انتظار تولید محصولات مختلف در این منطقه باشیم .

وی افزود : منطقه ازاد اروند نسبت به منطقه کیش مزیتهای زیادی دارد زیرا هم نیروی کار متخصص و بومی در منطقه بسیار زیاد است و هم نزدیکی به پالایشگاه و پتروشیمی ابادان / سرمایه گذاری در صنایع پلیمری مانند لاستیک خودرو – صنایع پلاستیک سازی – چسب سازی – فایبر گلاس و .... را بسیار اسان می کند . این امتیازی است که هیچ منطقه آزادی در کشور ندارد .

این سرمایه گدار خرمشهری گفت : سرمایه گذاران می توانند براحتی دستگاه ها و لوازم مورد نیاز برای تاسیس کارخانه را بدون پرداخت عوارض گمرکی از خارج وارد کنند و این امر به علاوه شرایط مناسبی که در منطقه فراهم شده هر سرمایه گذاری را به وسوسه می اندازد .

این مختصر در مورد منطقه ازاد اروند و مزيتهاي متنوع و گسترده موجود در آن گوياي اين حقيقت است که این منطقه فرصتی طلايي به منظور توسعه و سرمايه گذاري در همه زمينه هاست.و از این طریق می تواند نقش شگرفی در شکوفایی اقتصاد کشور ایفا کند.

انتهای پیام/گ



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجاکلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.