باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

واکنش مقامات لشکری و کشوری به "سرنگونی جنگنده روسیه" + تصاویر

رئیس جمهور گفت: موشک و هواپیما اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخیرا ترکیه در اقدامی غیرمنتظره به جنگنده کلاس "سوخو" فدراسیون روسیه حمله کرد و باعث سرنگونی یک فروند جنگنده روسی شد که البته مقامات فدراسیون روسیه و ترکیه واکنش‌های متفاوتی به این موضوع داشتند و ترکیه از آن به عنوان اقدامی برای دفاع از امنیت ملی خود و فدراسیون روسیه آن را یک اقدام تحریک آمیز و خصمانه دانست. 

اقدام  ارتش ترکیه در داخل کشورمان نیز با واکنش‌های مقامات لشکری و کشوری مواجه شد و نظرات متفاوتی از " جمله تحریک آمیز بودن اقدام ترکیه"، "اشتباه بزرگ این کشور" و یا "دعوت به خویشتنداری طرفین" مطرح گردیده است. "


**حجت الاسلام والمسلمین روحانی:  موشک و هواپیما اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد

"حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان درباره اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روسیه اظهار داشت: مسأله دیگری که بسیار هشدار دهنده و خطرناک است و موضوع را پیچیده تر کرده ، حادثه‌ای بود که در فضای سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه اتفاق افتاد که اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است.



واکنش مقامات لشکری و کشوری به



وی ادامه داد: حالا فرض بر این که این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر می‌تواند اینقدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند و  این اقدامات بسیار خطرناک است.

روحانی تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشند این اقدامات تحریک کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسأله است و همه کشورها باید مراقبت کنند؛  ما از کشور همسایه  و دوست‌مان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد،  چرا که شرایط بسیار حساس است.

رییس جمهور گفت: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف ایجاد شود و یا اخلالی در روابطشان به وجود آید؛  چرا که این به نفع ما و منطقه نیست و ما هم می‌خواهیم که این کشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تکرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.


**لاریجانی: :اقدام ترکیه علیه روسیه اشتباه بزرگی بود

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده " سوخو"  ارتش روسیه اظهار داشت: اقدام ترکیه علیه روسیه اشتباه بزرگی بود و حمایت اوباما از این اقدام اشتباه بزرگتری است.


واکنش مقامات لشکری و کشوری به


وی گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه همچون برخی از کشورهای غربی به حمایت گروه های تروریستی دست می‌زنند و فکر می‌کنند می‌توانند از تروریسم به صورت ابزاری استفاده نمایند، ولی این تفکر اشتباهی است و این ناامنی گریبانگیر خود آنها هم خواهد شد. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه آمریکا و سایر کشورها در افغانستان و عراق اظهار داشت: در مورد سوریه هم چنین اشتباهی رخ داده و متاسفانه چنین القا شده که تغییر حکومت در سوریه به آرامش آن کشور کمک می‌کند؛ اما در حال حاضر که بخشی از این کشور توسط تروریست‌های داعش اشغال شده ، فشار برای تغییر حکومت تنها به بحرانی‌تر شدن شرایط سوریه کمک می‌کند.


**رحیم پور: بازنده اصلی سرنگونی جنگنده روسیه، داعش و افراط گرایان و حامیان آن‌ها هستند

"رحیم‌پور" معاون وزیر امور خارجه درباره سرنگونی جنگنده روسی به دست ارتش ترکیه اظهار داشت: سقوط جنگنده روسی در سوریه معنادار بوده و این نشان از شکست (ترکیه در حمایت از) تروریسم است. رحیم پور با اشاره به اعتراض  "اردوغان"  به اقدام مشابهی که چند سال پیش رخ داده بود ، گفت: پس از این اتفاق  "لاوروف" با "ظریف"  تماس گرفت و در این زمینه صحبت کردند اما ما با طرف ترکیه ای صحبتی در این زمینه نداشتیم. 

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که این حادثه غیرمترقبه بود، یادآور شد: ترکیه باید خیلی مراقب آمریکا باشد؛ زیرا روس ها در این موضوع خویشتن داری کردند و بازنده اصلی سرنگونی جنگنده روسیه ، داعش و افراط گرایان و حامیان آن ها هستند. 


**سردار جزایری: ترکیه دچار یک خطای بزرگ شده و اگر جبران نکند آسیب خواهد دید

سردار سرتیپ "سید مسعود جزایری" سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به تلاش آمریکا و هم پیمانانش در سوریه در 5 سال اخیر در راستای ضربه زدن به این کشور عنوان داشت: مقاومت در کنار ملت سوریه و در مقابل صف طویل دشمنان این کشور قرار دارد. 


واکنش مقامات لشکری و کشوری به



سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ضرباتی که اخیرا به لحاظ نظامی به تروریست ها و داعش وارد شده باعث عصبانیت آمریکا و هم پیمامانش گردیده و این نتیجه عکس العمل به موفقیت‌های سوریه و روسیه بوده است، افزود: وضعیت ناتو و آمریکا در منطقه به گونه ای نیست که دخالت آشکار داشته باشد و این موضوع جای نگرانی ندارد.   وی با اشاره به اینکه روسیه سعی کرده وارد حاشیه نشود و وارد حاشیه نیز نخواهد شد چون با یک اقدام احساسی وارد قضیه نشده، عنوان داشت: ترکیه دچار یک خطای بزرگ شده و اگر جبران نکند آسیب خواهد دید.


**سرلشکر رحیم صفوی: در حادثه سرنگونی جنگنده روسی ترکیه ضرر خواهد کرد

سردار سرلشکر "یحیی رحیم صفوی" دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح درباره حمله ترکیه به جنگنده روسی اظهار داشت: حادثه اخیر و زدن هواپیمای  "سوخو 24 " روسیه در فضای سوریه اگر چه یک حادثه تاکتیکی است ولیکن تبعات استراتژیکی پیدا می‌کند و مطمئنا در این حادثه ترکیه ضرر خواهد کرد؛ چرا که علاوه بر کمک پنج ساله به تروریستهای اجاره‌ای و ایجاد نا‌امنی در سوریه و عراق، در این حادثه مرتکب اشتباه استراتژیک شده و قطعا این موضوعات برای ترکیه هزینه بالایی در پی خواهد داشت.

سرلشکر صفوی با تحلیل شرایط سیاسی و امنیتی منطقه، گفت: در جنگ خانمانسوز منطقه، فقط در سوریه 250 هزار نفر کشته شده‌اند و جمعیت 9 میلیون نفری از سوریه و عراق آواره شده‌اند و برخی به خارج از شهرها و برخی‌ها به شهرهای امن مانند  "بغداد" و "دمشق" پناه آورده و زیر چادر با وضعیت اسف باری زندگی می‌کنند.



واکنش مقامات لشکری و کشوری به


وی ادامه داد: در این جنگ ناعادلانه دو جبهه وجود دارد؛ در یک جبهه به رهبری امریکا و رژیم صهیونیستی، عربستان، ترکیه و اردن و در جبهه دیگر به رهبری ایران ، روسیه ، عراق ، سوریه و حزب الله لبنان قرار دارند.


در مجموع می‌توان گفت مقامات لشکری و کشوری معتقدند اقدام ترکیه یک حرکت شتاب زده بوده که باید درباره آن تامل بیشتری می‌کرد، ترکیه اگر اقدام خود را جبران نکند آسیب خواهد دید و متحمل خسارات سنگینی می‌شود و ترکیه یکی از عوامل مسلح کردن تروریست‌های تکفیری است که باید روی اقدامات خود بیشتر تامل کند.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۶۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۴
ترکیه حامی تروریسم و در راس آن داعش است و با این کارش اثبات کرد که طرف ناحق است
آخرین اخبار