مشهد؛

وابستگی، لازمه مدل توسعه دولت است/ باید از کربلای 4 درس بگیریم

تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی با تاکید بر اینکه لازمه مدل توسعه دولت، وابستگی به آمریکاست، درس گرفتن از کربلای 4 را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی در همایش «رسالت بسیج و نخبگان در پیشگیری از نفوذ» که در آمفی تئاتر دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، توسعه کشور را همراه با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی میسر دانست و گفت: ما نباید دچار ساده اندیشی شویم و بایستی از کربلای 4 درس بگیریم.

رضا سراج با تاکید بر اینکه مدل توسعه‌ای که حل مشکلات را با کمک آمریکا بداند نمی‌تواند کلید حل مشکلات باشد، افزود: در غیر این صورت بایستی چشم خود را بر اصول دینی ببندیم.

وی افزود: ما باید از تعامل راهبردی آمریکا با سایر کشورها درس بگیریم و باور داشته باشیم که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با هدف حل مشکلات پا پیش نگذاشته‌اند، تصریح کرد: آنها تنها بر این باورند که بایستی چرخش آسیایی صورت گیرد و ثقل استراتژیک از شرق آسیا به غرب آسیا منتقل شود.

سراج رمز تعامل گرایی آمریکا را اینگونه تبیین کرد: آنها قصد دارند مؤلفه‌های قدرت ما را از بین ببرند، ما را مهار کنند و در چهارچوب تعامل با خودشان رفتارمان را تغییر دهند تا با خیال راحت به‌سمت شرق آسیا بروند.

وی گفت: کسی که تئوریسین این تفکر است سعی دارد از طریق جریان نفوذ به ایران وارد شود و ایران را از چالش با آمریکا دور کرده و آن را همراه با آمریکا سازد تا این کشور بتواند هژمونی خود را در دنیا حفظ کند.

تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی با اشاره به اینکه عزت‌خواهی و ارائه مدلی از یک توسعه اقتصادی دو مبحثی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: در مدل توسعه معابر نفوذ باز می‌شود و به ‌عنوان نافی عزت و استقلال شناخته می‌شود.

سراج لازمه مدل توسعه ای را که از جانب دولت مطرح می‌شود و از جانب آمریکایی‌ها به ‌عنوان مدل توسعه وابسته یاد می‌شود، وابستگی دانست و افزود: قبل از آنکه کشور‌های مرکز بخواهند تکنولوژی خود را منتقل کنند باید آن کشورها به‌عنوان کشورهای وابسته قلمداد شوند.

وی مشکلات در باب تعامل با آمریکا را به زمان جنگ برگرداند و تصریح کرد: از اواسط جنگ مبنا و جریانی مطرح شد که می توان از آمریکا برای تامین تسلیحات کمک گرفت و مشکلات را حل کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی شروع نزدیک شدن آمریکایی‌ها به ایران و دو حزبی که در آن فعال بود را از اهداف آنها برشمرد و گفت: خباثت ذات آمریکا غیرقابل چشم‌پوشی است و جریان‌هایی در کشور که خواستار حل مشکلات به ‌واسطه آمریکا بودند بهانه‌های خود را با شعار "توسعه یافتگی"، "آمریکایی‌ها تغییر کرده‌اند"، "بایستی اعتماد کنیم" و "نمی‌توانیم منزوی باشیم" مطرح کردند، در حالیکه این گفته‌ها سه انگاره‌ای است که اساس آن در انقلاب سست و بی‌اعتبار است.

سراج افزود: دوره دوم دولت سازندگی نیز به اسم سازندگی و رونق اقتصادی برای ارتباط و مذاکره با آمریکا تلاش کرد که پس از آن شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد.

وی ارتباط و تعامل با آمریکا را نگاه غلط و عقیم دانست و تاکید کرد: تجربه های تاریخی سخنان بنده را در مورد صحیح نبودن ارتباط با آمریکا تأیید می‌کند.

تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی شروع با اشاره به درخواست‌های دولت اصلاحات مبنی بر ارتباط با آمریکا گفت: پیغام دولت اصلاحات مبنی بر اینکه"ما آماده مذاکره هستیم" به آمریکا ارسال شد، ولی پاسخ آمریکا به ایران تحقیر آمیز بود.

سراج با تاکید بر اینکه با مبنای "ما برای توسعه اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم، در نیاز به فناوری باید دم کدخدا را ببینیم" به هیچ جا نمی‌رسیم، گفت: این راهکار‌ها چیزی جز معبر نفوذ نیست.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.