کاربران فضای مجازی در انتظار شبکه جدید

یکی از تاثیرگذارترین سرویس‌های موجود در اینترنت، شبکه‌های مجازی است که تحول شگرفی را در نظام اجتماعی ایجاد کرده است.

کاربران فضای مجازی در انتظار شبکه جدیدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با وجود اینکه زمان زیادی از عمر شبکه‌های مجازی نمی‌گذرد اما به خوبی توانسته در دل خانواده‌ها و  زندگی مردم جا باز کند.

این شبکه‌ها موجب شده‌اند تا نسل جدیدی از روابط اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه تشکیل شود. روابطی که در این شبکه‌ها بین افراد برقرار می‌شود عمدتا بر اساس گفت وگو‌های شخصی بین طرفین است.

* یافتن دوستان قدیمی در شبکه‌های اجتماعی 

یکی از تاثیرگذارترین سرویس‌های موجود در اینترنت، شبکه‌های مجازی است که تحول شگرفی را در نظام اجتماعی و در گستره‌ روابط اجتماعی ایجاد کرده است. در این قبیل شبکه‌ها کاربران با اشتراک‌گذاری برخی اطلاعات و علایق خود با دیگران امکان برقراری و تبادل اطلاعات را به راحتی دارند. این قبیل فضاها باعث شده تا کاربران به دنبال یافتن دوست باشند و باهم تعامل داشته باشند.

البته یکی از کارکردهای مثبت این فناوری‌های نوین را نیز نباید فراموش کرد و آن یافتن دوستان قدیمی و افرادی است که سال‌های سال از آن بی‌خبرهستیم.

روزانه این شبکه‌ها به شکل‌های مختلف و با عملکردی متفاوت به طور گسترده‌ای توسط شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری پا به عرصه ظهور می‌گذارند و عده بسیاری را جزء مشتریان پر و پا قرص خود می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی به عنوان پایگاه جدیدی کانون توجه بسیاری از افراد و اقشار مختلف جامعه شدند که هر کدام از کاربران آن‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند.

شبکه‌های اجتماعی اغلب به دوگونه عمومی و خصوصی بوده و هر کدام کاربران خاص خود را دارند. 

در شبکه‌های اجتماعی عمومی هر نوع کاربری حضور دارد و اغلب می‌توان دوستان و آشنایان را به صورت آنلاین در آن پیدا کرد. این شبکه‌ها اغلب با هدف ساماندهی انواع گروه‌های اجتماعی مجازی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن علاقه‌مندی‌ها توسط اعضا روی کار آمده است.

روزانه برنامه‌های مختلفی در زمینه اجتماعی و فضاهای مجازی با نام‌های فیس‌بوک، وایبر، لاین و تلگرام ظهور می‌کند که تقریبا ساعت‌های زیادی از وقت کاربران را به خود اختصاص داده است.

* نقش فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی

البته باید به بحث فیلترینگ این شبکه‌ها نیز اشاره کرد که نقش موثری را در کاهش سرعت و خدمات‌رسانی این شبکه‌ها ایفا می‌کنند.

با به میان آمدن بحث فیلترینگ گاهی اوقات صحبت از به میان آمدن شبکه‌های مجازی جدیدی با نام‌های مختلف مطرح می‌شود، از جمله شبکه‌ی اجتماعی وایبر که بعد از مدتی جای خود را به تلگرام و واتس‌آپ داد.

حال کاربرانی که بین انبوهی از این شبکه‌ها سردرگم‌اند به دنبال بهترین و با سرعت‌ترین آن‌ها هستند تا بتوانند به راحتی در این فضاها فعالیت کنند.

هر چند که هر از گاهی خبرهایی از فیلترینگ شبکه‌های مجازی مثل تلگرام از سایت‌ها و رسانه‌های خبری مختلف به گوش می‌رسد که شایعاتی مبنی برجایگزینی شبکه‌های جدیدی را با خود در بین اقشار مختلف به همراه داشته است.

محمود واعظی وزیر ارتباطات در خصوص ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی، با بیان اینکه از نظر فنی و تکنولوژی بررسی کردیم و نتیجه این شد که مسدود شدن را‌ه‌حل نیست، گفت: همواره با دانشگاه و فارغ‌التحصیلان و بخش خصوصی گفت‌وگو و اعلام کردیم که از ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت می‌کنیم زیرا 2 مزیت دارد یکی اینکه سرعت ارتباط بسیار بالا می‌رود و قطع شدن‌ها کمتر است.

اکنون جای تامل است که چرا وزارت ارتباطات که متولی ارائه خدمات مخابراتی و ارتباطی در جامعه است برای افزایش کیفیت خدمات در عرصه‌های مجازی و همچنین ایمنی آن یک تصمیم منسجم نمی‌گیرد و کاربران را چشم انتظار فضاهای جدید می‌گذارد؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار