تبریز؛

مهاجرت پرندگان از سیبری روسیه به تالاب قره قشلاق آذربایجان شرقی

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی از شناسائی 225 گونه پرنده مهاجر در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از تبریز؛ محمدرضا مسعود در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تبریز اظهار کرد: علت این تنوع زیستی شگفت‌انگیز را می‌توان در قرارگرفتن آذربایجان‌شرقی در مسیرهای مهاجرتی پرندگان و وجود ارتفاعات متنوع استان از زمین‌های پست کنار سواحل رودخانه‌ها تا ارتفاعات 4 هزار متری رشته کوه‌های سهند دانست.

وی افزود: گونه‌های مختلف پرندگان، زیست‌گاه‌های مخصوصی در استان دارند که می‌توان به کوه‌های بلند با گیاهان انبوه، زیستگاه‌های جنگلی مانند جنگل‌های ارسباران، اراضی ساحلی رودخانه‌ها و پشت سدها و زیستگاه‌های دشتی اشاره کرد.
مسعود گفت: دو نوع مهاجرت پرندگان را با عنوان مهاجران پائیزه و مهاجران بهاره در استان شاهد هستیم.

وی افزود: مهاجران پائیزه که زمستان گذرانه نیز نام دارند، در بیشتر موارد از دریای آزف و شرق سیبری به استان مهاجرت کرده و با گذراندن زمستان تا زمان یخ نبستن آب‌ها در استان اقامت کرده و پس از آن راهی جنوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این گونه پرندگان در بیشتر موارد در تالاب قره‌قشلاق و سواحل رودخانه‌هایی مانند ارس اتراق می‌کنند افزود: مهم‌ترین گونه از نوع پرندگان، گونه در حال انقراض غاز پیشانی سفید نام دارد که از شرق سیبری به تالاب قره‌قشلاق مهاجرت می‌کنند.

وی گفت: بخش دیگر از پرندگان مهاجر، مهاجران بهاره یا تابستان گذرانه هستند که در فصل بهار وارد استان شده و با گذراندن تابستان به کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، گرجستان و سایر همسایگان شمالی ایران مهاجرت می‌کنند.


مسعود با اشاره به انواع مختلف این پرندگان مانند چرخ‌ریسک‌ها، سنگ‌چشم‌ها و سهره‌ها افزود: این قبیل پرندگان در بیشتر موارد در ارتفاعات جنگلی ارسباران اقامت می‌کنند که از راسته گنجشک سانان هستند.

وی مهم‌ترین گونه مهاجران بهاره را نیز گونه در حال انقراض اردک سرسفید دانست که در تالاب قوری‌گل اتراق کرده و در مدت اقامت در استان 6 جفت جوجه آوری می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به این‌که در خشکسالی سال‌های گذشته در شهرستان هشترود و سایر تالاب‌ها برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر را از دست داده‌ایم افزود: در سال جاری زیستگاه‌های استان مشکلی در زمینه اسکان پرندگان مهاجر نداشته و شرایط برای اقامت آنان فراهم است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.