ابراهیمیان: توافق جدید شورای نگهبان و وزارت کشور درباره صندوق‌های انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قرار بر این شد وزارت کشور صندوق جدید را بر اساس راه حل میانه و بینابین بسازد که همه قواعد انتخابات در ان رعایت شده باشد هم شفافیت و هم مخفی بودن رأی حفظ شود.

توافق جدید شورای نگهبان و وزارت کشور درباره صندوق‌های انتخابات"نجات‌الله ابراهیمیان" سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگارمجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به برخی اخبار منتشر شده توسط رسانه های بیگانه و بحث صندوق جمع آوری آرا اظهار داشت: با  اینکه سال های قبل هم یک پلاستیک نیمه شفاف روی صندوق های اخذ رای قرار می‌گرفت و امکان دیدن رأی درون صندوق وجود داشت با این حال رییس جمهور و برخی از اعضای محترم دولت مجددا بحث استفاده از صندوق های شفاف در انتخابات را مطرح کردند اما برخی از این حرف اینگونه استنباط کردند که صندوق‌ها کاملا شفاف و در واقع شیشه ای باشد.

وی افزود: در مذاکراتی که ما با اعضای وزارت کشور و از جمله وزیر کشور در شورای نگهبان داشتیم موضوع مطرح شد اما یک گره قانونی به وجود آمد و آن اینکه شفافیت صندوق رأی علی القاعده نباید به حدی باشد که رأی های داخل صندوق خوانده شود زیرا رای باید مخفی باشد در نتیجه هم ما و هم وزارت کشور به فرمولی رسیدیم که بر طبق ان نمونه ای از صندوق را ارایه دهند که نه انقدر شفاف باشد که بتوان رای را خواند و نه کاملا تیره باشد. 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قرار بر این شد وزارت کشور صندوق جدید را بر اساس راه حل میانه و بینابین بسازد که همه قواعد انتخابات در ان رعایت شده باشد هم شفافیت و هم مخفی بودن رأی حفظ شود.

ابراهیمیان تصریح کرد: اخیرا شنیده ام که برخی گفته اند شورای نگهبان با صندوق های کاملا شفاف مخالف است حال انکه اینگونه نیست و در واقع قانون ما را ممنوع کرده که صندوق به گونه ای باشد که نتوان رای درون ان را خواند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد صندوق کاملا شیشه ای باشد رای باید درون پاکت قرار بگیرد که این امر هم قواعد خودش را دارد و ایین نامه های مربوط باید تغییر کند اما در روش بینابین صندوق باید به گونه ای طراحی شود که هم شفافیت و هم مخفی بودن رأی رعایت شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار