بی بی سی از بروز تنش در روابط لندن-ریاض خبر داد

شبکه بی بی سی اعلام کرد تنش جدیدی در روابط انگلیس و عربستان ایجاد شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد: تنش جدیدی در روابط انگلیس و عربستان سعودی ایجاد شده است.

به گزارش این شبکه، درخواست فیلیپ هاموند وزی خارجه انگلیس برای تحقیق جدی در ادعای اقدام عربستان سعودی در نقض قوانین بین المللی در جنگ خود علیه جنبش انصارالله در یمن پیامدهایی خواهد داشت.

در صورتی که اثبات شود عربستان سعودی از تسلیحات انگلیسی علیه غیرنظامیان در یمن استفاده کرده باشد،لندن چاره ای جز توقف فروش محموله های تسلیحاتی به ریاض نخواهد داشت. انگلیس در این صورت، قراردادهای چند میلیارد دلاری با عربستان را از دست خواهد داد.

عربستان بزرگ ترین وارد کننده سلاح در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) است. این اظهارات در حالی مطرح شده که تنش هایی در روابط انگلیس و عربستان به وجود آمده است به طوری که انگلیس قراردادی را درباره آموزش نیروهای سازمان زندان عربستان به دلیل وجود انتقاداتی درباره نقض حقوق بشر در این کشور لغو کرد.

واکنش احتمالی عربستان به اظهارات هاموند چیست و آیا عربستان از تحقیقات جدی مورد درخواست وی حمایت خواهد کرد؟ گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: روابط انگلیس و عربستان سعودی در سایه گزارش سازمان های بین المللی حقوق بشری میان سیاست و اقتصاد در نوسان است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ گزارشی را صادر کرد که در آن به ویران شدن بیمارستان های یمن در مناطق مختلف این کشور از زمان آغاز عملیات نظامی عربستان سعودی علیه عناصر مسلح انصارالله اشاره شده است. ادامه عملیات نظامی در یمن و ناتوانی در پایان دادن به این جنگ باعث شده است که شمار گزارش های بین المللی با مضمون متهم کردن عربستان سعودی به نقض قوانین بین المللی بشردوستانه مرتبط به جنگ ها افزایش یابد.

عربستان این انتقادات را رد می کند. این گزارش های حقوق بشردوستانه بین المللی، انگلیس را به اتخاذ موضعی علیه عربستان سعودی وادار کرد. انگلیس کنوانسیون بین المللی تجارت اسلحه را امضا کرده که ملزم است صادرات تسلیحات خود را به هر طرف ناقض قوانین بین المللی قطع کند. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس عربستان سعودی را تهدید کرد در صورتی که در تحقیقات اثبات شود عربستان قوانین بشردوستانه بین المللی را در جنگ یمن نقض کرده است با قطع واردات سلاح از انگلیس روبرو خواهد شد.

عربستان سعودی از هر هفده دلار درآمد یک دلار را به واردات سلاح اختصاص می دهد و بزرگ ترین بازار واردات سلاح انگلیس شمرده می شود و ارزش قراردادهای نظامی و تسلیحاتی امضا شده میان دو کشور به چهار میلیارد پوند می رسد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار