قاچاق کالا تشدید کننده بیکاری

قاچاق کالا موجب افزایش بیکاری و در نهایت بر هم زدن تعادل و نظم جامعه می‌شود.

قاچاق کالا تشدید کننده بیکاریبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایجاد اشتغال و راه‌اندازی فضای مناسب کسب و کار از جمله مهم ترین عوامل تعادل و نظم در جامعه است. در تمام جوامع و زمان‌های مختلف انسان‌ها برای تأمین نیازهای اساسی زندگی به کار و فعالیت پرداخته و اغلب نیازهای فردی و اجتماعی خود را با کار و تلاش خود برآورده می‌کنند.

نیروی کار جوان به عنوان موتور محرکه جامعه برای رونق و پیشبرد چرخ تولید بوده و فراهم کردن بستری مناسب برای موفقیت این قشر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* قاچاق کالا و نابودی فرصت‌های شغل

با توجه به اهمیت اشتغال در جامعه و تأثیر آن بر تکامل و پیشرفت جوامع، این روزها شاهد افزایش تعداد ‌بیکاران در کشورهای مختلف دنیا به خصوص ایران هستیم که آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بسیاری را با خود به همراه دارد.

افزایش آمار بیکاری منجر به بروز بحران‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و روانی شده و زندگی مردم را مختل می‌کند.

علیرضا جمشیدی رئیس سازمان ‌تعزیرات حکومتی با اشاره به تأثیر قاچاق بر افزایش میزان بیکاری، گفت: بنا بر آمارهای به دست آمده به ‌ازای هر یک میلیارد دلار قاچاق،‌ حدود 100هزار نفر بیکار می‌شوند که فرصت شغلی 2میلیون و 200هزار نفر از بین می‌رود.

بیکاری به عنوان یکی از نتایج اصلی قاچاق کالا در جامعه شاهراه اصلی شکل گیری ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است که ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و احساس بی ارزشی را در فرد به وجود می‌آورد. حال با توجه به اینکه کار و فعالیت به دلیل اینکه انگیزه نشاط و پویایی را برای فرد به همراه دارد و عامل سازندگی است، فرد بیکار به دلیل اینکه کار مفیدی را انجام نداده احساس بی فایده بودن نسبت به خود یافته و ناراضی می‌شود.

از جمله آسیب‌هایی که بیکاری برای جامعه و فرد به همراه دارد می‌توان به بروز تنش در خانواده‌ها و بر هم زدن آرامش، مشکلات اقتصادی و فشارهای مالی وارده بر آن‌ها، ایجاد اختلاف نظر بین زوجین اشاره کرد.

البته نباید آسیب‌های جدی چون اعتیاد و افزایش بزه‌هایی چون دزدی، زورگیری و تکدی‌گری را فراموش کرد که نقش عمده‌ای در سلامت جامعه دارد و موجب بر هم زدن توازن جامعه می‌شود. کاهش روابط اجتماعی و سست شدن پیوند فرد با اجتماع از دیگر آثار سوء بیکاری است. در چنین شرایطی فرد در تأمین نیازهای فردی و اجتماعی خود ‌مغفول مانده و برای برآوردن نیازهای خود به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود.

هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به 2 دلیل اصلی و عمده افزایش نرخ بیکاری در سنوات گذشته، گفت: در سال 91 و 92 اقتصاد ایران 8درصد کوچک شد. وقتی اقتصاد یک کشور دارای رشد منفی است به این معناست که بخشی از کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با کاهش تولید روبرو شده‌اند و وقتی تولید کاهش یابد بخشی از کارگزاران اخراج می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به دلیل دوم افزایش نرخ بیکاری افزود: جمعیت کشور جمعیتی جوان است و سالی تقریبا یک میلیون نفر در رشته‌های مختلف دانشگاه، گزینش و به همان نسبت سالی یک میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند این در حالی است که نه تنها اشتغال جدیدی ایجاد نشده، بلکه شاغلان قبلی هم کار خود را از دست داده‌اند که این 2 سبب می‌شود، نرخ بیکاری همواره صعودی باشد.

* کاهش درآمد فرد، نخستین تأثیر بیکاری

در جامعه متعادل که نیروی کار متخصص در جای خود مشغول به فعالیت است همه مردم نیازهای یکدیگر را برآورده می‌کنند اما بیکاری در جامعه ‌خلاء بزرگی را ایجاد کرده و توسعه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند. بدیهی است که نخستین تأثیر بیکاری کاهش درآمد فرد و جامعه است.

در جامعه‌ای که عرضه و تقاضا برابر نباشد رونق اقتصادی به چشم نمی‌خورد و واسطه‌گری، دلالی و گرایش به انجام مشاغل کاذب افزایش پیدا می‌کند.

* رونق قاچاق کالا و تأثیر چشمگیر آن در افزایش بیکاری

از جمله دلایلی که منجر به بیکاری در جامعه می‌شود عدم ارائه مجوزهای صنفی و یا هزینه بالایی که مالیات‌ها بر دوش مردم می‌گذارند و گرانی‌های موجود در بازار موجب می‌شود تا شغل‌های کاذب و همچنین قاچاق کالا در اقتصاد کشور رونق گیرد.

این در حالی است که اغلب افراد برای فرار از پرداخت هزینه‌های اضافی،‌ کالاهایی را از خارج از مرزهای کشور به صورت قاچاق به داخل کشور وارد می‌کنند تا زیر بار مالیات نروند.

در این وضعیت کارگاه‌های تولیدی و اقتصادی داخل کشور به دلیل ورود کالاهای قاچاق ارزان قیمت به بازار با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه می‌شوند که منجر به تعطیل شدن آن‌ها و یا اخراج کارکنان می‌شود.

در نتیجه تعداد زیادی از نیروی فعال جامعه که به کار و تولید اقتصادی ‌در این کارگاه‌ها مشغول بودند، بیکار می‌شوند و برای تأمین مخارج زندگی خود به هر کاری دست می‌زنند.

حال باید برنامه ریزان و دولتمردان نیازهای واقعی مردم و جوانان را درک کنند و مسیر پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی راه هموار کرده تا زمینه مناسب برای فعالیت نیروی کار جوان در جامعه فراهم شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار