یاسوج؛

بخشی از ایل راه های عشایر گچساران و باشت تخریب شده است

رئیس امور عشایر گچساران و باشت گفت: یکی از مشکلات حوزه عشایری این دو شهرستان تخریب ایل راه ها از سوی کشاورزان مسیر کوچ است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ قربان بابیان اینکه در طول سالیان متمادی بخشی از ایل راه ها گچساران و باشت تخریب شده است افزود: مسیر اولیه برخی ایل راهای مناطق عشایری به طور چشمگیر کاهش یافته است.

وی به پیامدهای تصرف ایل راه ها برای کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: مسدود شدن ایل راه ها منجر به مشکلات زیادی برای عشایر در حین کوچ شده است.

وی افزود: عشایر در تنگی ایل راه مجبورند از جاده های ماشینی عبور کنند که این امر منجر به تلف شدن دام آنها می شود.

کرمی ابراز داشت: 400کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که از این میزان 100 کیلومتر آن دارای موانع است.

وی گفت: این ایل راه ها از سوی منابع طبیعی به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.

کرمی ابراز داشت: 975 کیلومتر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد که تاکنون بخش زیادی از آن بازگشایی شده است.

کرمی عنوان کرد: این قشر مولد سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.

وی تصریح کرد: حدود دو هزار خانوار عشایری فصل قشلاق را در مناطق دریلا،آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری گچساران سپری می کنند.

کرمی عنوان کرد: عشایر گچسارن سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی ، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند که مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در 150 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام /س
برچسب ها: ایل راه ، عشایر ، تخریب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.