ضرورت ایجاد رشته‌های تحصیلات تکمیلی برای پرتوکاران در گام دوم تحول سلامت

گرایش‌های علوم پرتونگاری هر روز رنگی تازه از نوآوری می‌گیرند با این حال در کشور ما مقطع کارشناسی تصویربرداری آنطور که نیاز روز جامعه است از نظر تحصیلات تکمیلی در کشور ما تعریف نشده است.

کرامت حافظی کارشناس رادیولوژی و تصویر برداری پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه گام دوم طرح تحول سلامت گام تحول در آموزش علوم پزشکی است، بیان کرد: علوم تصویر برداری پزشکی مانند چشم تیم درمان هستند و هر چه از این علوم بهتر بهره گرفته شود تشخیص درست تر و درمان موثر تر را نتیجه خواهد داد.

وی افزود: تصویر برداری پزشکی از بخش‌های بسیار با اهمیت و ضروری تیم تشخیص و درمان بیماری‌هاست و روز به روز پیشرفت سریع دارد و گرایش‌های مختلف این رشته هر کدام دریایی از دانش است، گرایش‌هایی همچون ام ار ای‌، سی تی اسکن، آنژیوگرافی، پزشکی هسته‌ای و پرتودرمانی، گرایش‌های علوم پرتونگاری هر روز رنگی تازه از نوآوری می‌گیرند با این حال در کشور ما مقطع کارشناسی تصویربرداری آنطور که نیاز روز جامعه است از نظر تحصیلات تکمیلی در کشور ما تعریف نشده است‌.

حافظی با اشاره به این که ادامه رشته کارشناسی رادیولوژی برای پرتوکاران در ایران بسیار محدود است، عنوان کرد‌: تنها در یکی دو دانشگاه کشور، در حالیکه در کشورهای پیشرفته رشته‌های تحصیلات تکمیلی کارشناسی رادیولوژی در مقاطع ارشد و دکتری در گرایش متنوع این علم همچون پزشکی هسته‌ای، سی تی اسکن، آنژیوگرافی، ام آر آی، پرتودرمانی، رادیولوژی و... وجود دارد.

وی ادامه داد: لذا پرتوکاران کشور در این مرحله از طرح تحول سلامت و گام آموزشی طرح، خواهان را‌ه اندازی و تاسیس رشته‌های کارشناسی ارشد تصویربرداری پزشکی در دانشگاه‌های استان هایی هستند که مقطع کارشناسی رادیولوژی تدریس می‌شود و این خواست مشتاقان علوم پرتونگاری و تصویر برداری کشورمان است که روند تشخیص بیماری‌ها را در نظام سلامت ایران متحول خواهد کرد.

این پرتوکار خاطر نشان کرد: طرح تحول سلامت اگر به درستی و کارشناسی اجرا شود لازم و ضروری است چراکه به راستی نظام آموزش و درمان و بهداشت کشور نیازمند تحول اساسی و بنیادی است.

وی با توجه  این که فردا روز جهانی رادیولوژی(17 آبان ماه) است، گفت: از وزیر بهداشت میخواهیم به وعده های خود در روز جهانی رادیولوژی عمل کند و پرتوکاران کشور را شادمان کند و حقوق نادیده گرفته ایشان را احیا کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۴
سلام
17 آبان روز جهانی پرتوکاران و رادیولوژی است
این روز را گرامی بدارید و با وزیر بهداشت مصاحبه بفرمایید که چه برنامه هایی برای ادامه تحصیل رشته و حق اشعه و بازنشستگی پرتوکاران به عنوان مشاغل زیان آور دارد
(( 17 آبان،سالروز كشف اشعه ايكس و روز بزرگداشت رادیولوژی است ؛
وزیر محترم چه پاسخی در قبال حقوق پایمال شده پرتوکاران دارد؟
پرتوکاران کشور منتظر پاسخ منطقی وزیر هستند)) .
Netherlands
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۴
17آبان روز بزرگداشت رادیولوژی است؛وزیر محترم چه پاسخی در قبال حقوق پایمال شده پرتوکاران دارد؟ پرتوکاران کشورمنتظر پاسخ منطقی وزیرهستند.
آخرین اخبار