ادعای وب سایت اویل پرایس:

ایران برای صنعت نفت آنقدرها هم جذابیت ندارد

اویل پرایس نوشت: مقامات ایرانی هفته گذشته با نمایندگان چندین شرکت خارجی در بخش انرژی، دیدار کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "اویل پرایس" در گزارشی به بررسی تمایل روزافزون شرکت های غربی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران پرداخت. 

در این گزارش آمده است: مقامات ایرانی هفته گذشته در دیدار با نمایندگان شرکت های خارجی، در خصوص قراردادی گفتگو کردند که برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی طراحی شده است. قرار است جزئیات دقیق این قرارداد، 29-28 نوامبر (8-7 آذر) به طور رسمی اعلام شود.

مقامات ایرانی معتقدند قرارداد جدید به جذب سرمایه گذاری خارجی منجر خواهد شد. چرا که در قرارداد جدید آمده است بخشی از سود حاصل از افزایش بهای نفت، به شرکت های سرمایه گذار در بخش انرژی نیز تعلق می گیرد.

در مقاله اویل پرایس آمده است: اما در کنار مزایایی که قرارداد جدید دارد، مواردی به چشم می خورد که سرمایه گذاران خارجی بهتر است با نگاه ویژه ای به آنها بپردازند. در صورت بازگشت تحریم های ایران، شرکت های طرف قرارداد به راحتی نمی توانند از زیر بار مسئولیت های خود شانه خالی کنند. چرا که در اینصورت، ایران دارایی های این شرکت ها را ضبط می کند و درصدد دریافت غرامت بر خواهد آمد. این درحالیست که مقامات ایرانی، قرارداد جدید را بهتر از قراردادهای گذشته ارزیابی کرده اند. 

مقاله اویل پرایس می افزاید: با توجه به اینکه باید همواره در نظر داشت تحریم های ایران بازگشت پذیر هستند، شرکت های خارجی بهتر است با حساسیت بیشتری قرارداد جدید را تأیید کنند. 
ایران با توجه به مفادی که در قرارداد جدید گنجانده است، ممکن است در رقابت با کشورهای دیگر آسیب پذیر شود. چرا که کشورهایی نظیر مکزیک و روسیه نیز برای جذب سرمایه های جدید، بسته های تشویقی ویژه ای را برای سرمایه گذاران خارجی درنظر گرفته اند.

با این وجود، نمی توان تمایل کشورهای غربی را برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران نادیده گرفت. این کشورها برای حمایت از شرکت های غربی در برابر ضرر و زیان احتمالی بازگشت تحریم ها، به آنها غرامت پرداخت خواهند کرد. علاوه بر این، از آنجایی که انتظار می رود روسیه و چین از بازگشت احتمالی تحریم های ایران حمایت نکنند، خطرپذیری قراردادهای جدید کاهش می یابد. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
هیچ بازاری توی ایران جذابیت نداره.مملکتی که همه درامدش سالی 80 میلیارد دلاره.
آخرین اخبار