واشینگتن تایمز: ناامیدی اوباما از تغییر رویکرد کره شمالی در پرونده هسته ای

یک روزنامه آمریکایی نوشت به اعتقاد اوباما، اقدامات کره شمالی، واشینگتن را برای آغاز مذاکرات در خصوص پرونده هسته ای این کشور ناامید کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  واشینگتن تایمز در گزارشی به پرونده هسته ای کره شمالی پرداخت.  این روزنامه نوشت: باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا –  در خصوص بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکرات هسته ای، امید اندکی دارد. به باور بسیاری از مقامات و کارشناسان آمریکایی، هیچ نشانه ای دال بر اینکه تحریم ها علیه کره شمالی کارساز بوده باشد وجود ندارد؛ بنابراین (به ادعای این روزنامه) نمی توان امیدوار بود پیونگ‌یانگ همچون تهران بر اثر فشارهای تحریم به میز مذاکرات بازگردد.

"رابرت کاردین" – نماینده ویژه و سابق آمریکا در مذاکرات هسته ای کره شمالی – و "رابرت جرویس" – استاد دانشگاه کلمبیا --  در گزارشی اعلام کردند دلیل بی رغبتی پیونگ‌یانگ برای بازگشت به مذاکراتی که در سال 2011 (1390) متوقف شد، اعتماد به نفس جدیدی است که کره شمالی در نتیجه زرادخانه هسته ای خود به دست آورده است. کره شمالی از فرصتی که نبود مذاکرات بازدارنده برای این کشور فراهم کرده است، استفاده می کند تا زرادخانه هسته ای خود را گسترش دهد. 

واشینگتن تایمز در ادامه نوشت: در حالی که کره شمالی و جنوبی هفته گذشته شاهد دیدار خانواده هایی بودند که سال ها از یکدیگر دور زندگی کرده اند، سرویس اطلاعاتی سئول فاش کرد کره شمالی خود را برای چهارمین آزمایش هسته ای آماده می کند. آزمایش هسته ای کره شمالی به تشدید تنش ها میان این کشور با کره جنوبی، آمریکا و چین دامن خواهد زد. 

باراک اوباما و پارک گون های – رئیس جمهور کره شمالی – 16 اکتبر (24 مهر) با یکدیگر دیدار کردند. آنها درباره استفاده از تجارب مذاکرات هسته‌ای ایران در پرونده هسته ای کره شمالی گفتگو کردند.

اوباما در این دیدار مدعی شد: "زمانی که ایران نشان داد از موضع خود در خصوص تولید سلاح های هسته ای عقب نشینی خواهد کرد، آمریکا خود را برای مذاکرات جدی با این کشور آماده کرد. حال اگر کره شمالی اعلام کند خواهان لغو تحریم ها است و تمایل به مناسبات بهتری با جهان دارد و حاضر است زرادخانه هسته ای خود را خلع سلاح کند، در اینصورت آمریکا با این کشور  پای میز مذاکرات خواهد نشست." 

با این وجود، اوباما مدعی شد هیچ نشانه ای دال بر اینکه کره شمالی خواهان خلع زرادخانه هسته ای است وجود ندارد. زرادخانه هسته ای کره شمالی به 16-10 سلاح و سیستم های حمل کلاهک هسته ای مجهز است. بنا به ادعای مقامات آمریکایی، زرادخانه هسته ای پیونگ یانگ، کره جنوبی و بخشی از ژاپن را تهدید می کند. آمریکا حدود 28500 نیرو در پایگاه های مسقر در کره شمالی دارد. 

سنای آمریکا برای مقابله با آنچه که تهدید هسته ای کره شمالی نامید، در سال جاری میلادی دو لایحه تحریمی علیه پیونگ‌یانگ ارائه کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار