بار سنگین پناهجویان بر شانه کشورهای بالکان قرار گرفت

نشست اضطراری اتحادیه اروپا با هدف یافتن راهی برای حل بحران مهاجرت، با تصویب افزایش همکاری کشورهای حوزه بالکان در پذیرش سیل پناهجویان پایان یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ رهبران ۱۱ کشور عضو و سه کشور غیرعضو –آلبانی، صربستان، مقدونیه - اتحادیه اروپا  روز گذشته به منظور مقابله با بحران مهاجرت در بروکسل تشکیل جلسه دادند. این نشست در نهایت بدون آنکه راه حل عاجلی برای حفظ جان پناهجویان ارائه دهد، پایان یافت. سران اروپایی موافقت خود را با تداوم همکاری برای مدیریت سیل آوراگانی که وارد حوزه بالکان می شوند، اعلام کردند. این نشست در حالی برگزار شد که کشورهای بالکان هشدار دادند مرزهای خود به روی پناهجویان خاورمیانه خواهند بست.
 
در جریان این نشست اضطراری مقرر شد شرایط پذیرایی از صد هزار پناهجوی دیگر در کشورهای میزبان فراهم شود. یونان که در هفته گذشته هر روز پذیرای ۹ هزار پناهجوی تازه وارد بود ، موافقت کرد با افتتاح مراکز پذیرش جدید، زمینه لازم برای ورود ۳۰ هزار پناهجوی دیگر را تا پایان سال میلادی جاری  فراهم کند.
 
از سوی دیگر، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد متعهد به ساخت سرپناه برای ۲۰ هزار پناهجوی دیگری شد که در همین بازه زمانی وارد یونان می‌شوند. این نهاد همچنین موظف شد برای ۵۰ هزار پناهجویی که به کشورهای حوزه بالکان وارد می‌شوند، سرپناه هایی را دایر کند.  
 
بالکان از اصلی ترین مسیرهای ترانزیت پناهجویان در حرکت به سوی اروپای غربی به ویژه آلمان است. اتحادیه اروپا نیز موافقت خود را با اعزام ۴۰۰ پلیس به مرز اسلوونی اعلام کرد. کشورهای حوزه بالکان می‌گویند که منابع مالی کافی برای پذیرایی از انبوه پناهجویانی را که به مرزهایشان سرازیر شده‌اند، در اختیار ندارند. بسیاری از آنها از هم اکنون طرح ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا را غیر واقعی توصیف کرده‌اند و می گویند، راه حل اصلی در مشارکت ترکیه و یونان به اسکان هر چه بیشتر مهاجرین و ممانعت از حرکت آنها به سوی اروپا نهفته است.
 
حدود 3 هزار پناهجو در مسیر حرکت به اروپا از طریق دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند و این نگرانی وجود دارد با فرا رسیدن فصل سرما، تعداد قربانیان گذرگاه‌های زمینی در اروپای شرقی نیز افزایش یابد. مقامات ترکیه بر سر پذیرش پناهجویان با اتحادیه اروپا وارد معامله شده‌اند، آنکارا از اتحادیه اروپا 3 میلیارد یورو کمک مالی مطالبه کرده و خواستار مسافرت آسان اتباع تُرک به اروپا بدون نیاز به روادید شده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار