واعظ در گفتگو با سی‌ان‌ان: شانس گفتگوهای دوجانبه ایران و آمریکا چندان زیاد نیست

تحلیل‌گر ارشد امور ایران در گروه بحران بین الملل اظهار داشت شانس گفتگوهای دوجانبه ایران و آمریکا چندان زیاد و محتمل نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "علی واعظ،" تحلیل‌گر ارشد امور ایران در گروه بحران بین الملل، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار داشت: ما دو سال و نیم مذاکره کردیم و اکنون توافق به مرحله عمل رسیده است و اجرا می شود. ایران نخستین بار در ده سال گذشته عقب راندن برنامه هسته ای خود را شروع خواهد کرد، تعداد سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش خواهد داد، قلب راکتور آب سنگین خود را خارج و همکاری بیشتر با آژانس بین المللی اتمی را شروع خواهد کرد. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز برای نخستین بار عقب راندن تحریم های خود را شروع می‌کنند. بنابراین ایران در چند ماه آینده از کشوری که دارای بیشترین تحریم ها در جهان بوده است به کشوری دارای شفاف ترین برنامه هسته ای در جهان تبدیل خواهد شد.
 
علی واعظ در ادامه گفت: مهمترین تاریخ بعدی زمانی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی می کند آیا ایران همه گام های هسته ای را که براساس برنامه جامع اقدام مشترک باید انجام می داد، تکمیل کرده است. بیشتر ارزیابی ها حاکی از این است که سه تا شش ماه این گام ها تکمیل شود. رئیس جمهور ایران گفته است دو ماه و دولت آمریکا گفته است شش تا نه ماه طول خواهد کشید؛ اما انتظار واقع گرایانه بر این است که این گام ها در اوایل بهار سال آینده تکمیل شود و این روز اجرا نامیده می شود.
 
وی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب درباره گفتگو نکردن با آمریکا گفت: من فکر می کنم شانس گفتگوهای دوجانبه میان ایران و آمریکا درباره موضوعاتی که منافع مشترک دارند، خیلی زیاد و محتمل نیست. علاوه بر این که ایران و آیت الله خامنه ای نسبت به طرف مقابل تردید دارد، در آمریکا نیز بسیاری از سیاستمداران نسبت به ایران و نیت آن تردید دارند. لفاظی ها در تهران و واشینگتن انعکاسی از تصویر یکدیگر است؛ اما من مذاکرات ایران و آمریکا در چارچوب چند جانبه را که دیگر کشورها و دیگر ایفا کنندگان نقش منطقه ای باشند، رد نمی کنم.
 
این تحلیل گر افزود: تهران و واشینگتن هم در لفاظی ها و هم در عمل می خواهند به عوامل و متحدان منطقه ای اطمینان دهند که این توافق هسته ای توافقی بسیار محدود و متقابل است و توافقی تحول بخش و تغییر کامل موازنه قدرت در منطقه نخواهد بود. من انتظار دارم در چند ماه آینده شاهد این نوع اقدامات و لفاظی های بیشتر باشیم؛ اما در نهایت اگر این توافق به صورت واقعی و موفقیت آمیز اجرا شود، اقدامی منحصر به فرد در اعتماد سازی خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار