زندگی در بافت‌های فرسوده چگونه است؟!

فرسودگی بافت‌های شهری امروز به عنوان جلوگیری از تحقق روش‌های مدرن در شهرسازی به حساب می‌آید.

زندگی در بافت‌های فرسوده چگونه است؟!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بافت‌های فرسوده امروز می‌توان در چهره‌ شهری و رگ و پی آن مشاهده کرد ،اگرچه گذر از این بافت‌ها در ظاهر برای شهروندان آسان است ، ولی در بحث‌های شهری و نوسازی به یک عامل بحران‌زا تبدیل‌شده است.

مطرح شدن بافت‌های فرسوده در ابعاد مختلف زندگی

متفاوت بودن سبک زندگی در بافت‌های فرسوده با سبک زندگی مدرن شهری و وجود بافت‌های فرسوده در نقاط مختلف شهر تهران سبب شده که بحث‌های مرتبط با توسعه و نوسازی در ابعاد مختلف زندگی از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش مطرح شوند که در همین راستا بافت‌های فرسوده با نوع معماری که دارند مانند حیاط‌های بزرگ و تو درتو سعی در جمع‌کردن افراد خانواده دور هم می‌کنند که این موضوع در فرهنگ‌سازی برای ایجاد صمیمیت خانواده‌ها تبلور می‌‌یابد و ابعاد اجتماعی آن در کوچه‌های باریک و دیدن همسایگان دم در خانه‌ها نمود می‌یابد.

بافت‌های فرسوده شهری فاقد هرگونه محاسبات فنی برای مقاومت در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله است و به لحاظ نداشتن زیبایی بصری، دچار ناهنجاری‌های متعدد است.

عدم زیبایی در نمای بافت‌های فرسوده شهروندان را ترغیب به ساختن و نوسازی این بافتها می‌کند و حس کنجکاوی آن‌ها را برای داشتن خانه‌ای نو و مدرن و امروزی برمی‌انگیزد.

توجه به حیات شهری
عباداله فتح‌اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: شهروندان و ساکنان یک محله از مکان اسکان خود خاطره‌های گوناگون زیادی دارند که در جریان نوسازی شهر همواره این نکته مدنظر قرار می‌گیرد که چه میزان از خاطرات گذشته محلات باید حفظ و در طراحی‌های جدید شهر لحاظ شود.

ارزش‌های فرهنگی و احساس تعلق به‌خانه، محله و شهر به فراموشی سپرده می‌شود، به نحوی که در برخی موارد حیات شهری نیز تهدید می‌شود و با رکود و فرسودگی بیش از حد بافت‌های فرسوده، این فضاها به مکان‌هایی مناسب برای رفتار‌های ناهنجار اجتماعی مبدل می‌شوند و این بافت‌های فرسوده گاهی با متروکه ماندن و کهنگی خود و عدم رسیدگی مالکان به این بافت‌ها محل تجمع معتادان و به وجود آمدن و شکل گرفتن ارزشهای غیراخلاقی می‌شوند که باید با فرهنگ‌سازی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و قرار گرفتن امکانات در اختیار مالکان از بروز آسیب‌های اجتماعی در مالکان‌های فرسوده جلوگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار