نگرانی ترکیه و آمریکا از جولان جنگنده‌های روسی بر فراز سوریه

ترکیه و ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا نگران ابتکار عمل روسیه در سوریه هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "علی مرتضی،" گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین درباره تنش بین روسیه و ترکیه در گزارشی گفت: وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یک جنگنده روسی در پی نقض حریم هوایی ترکیه با پرواز دو فروند جنگنده اف 16 نیروی هوایی این کشور روبرو شد و به حریم هوایی سوریه بازگشت. 

ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه هم اعلام کرد یک روز پس از آن هم یک جنگنده میگ 29 با دو جنگنده اف 16 ارتش ترکیه در مناطق مرزی با سوریه به مدت پنج دقیقه و چهل ثانیه روبرو شد. 

"احمد داود اوغلو،" نخست وزیر ترکیه هشدار داد آنکارا براساس قواعد درگیری با هر کسی که حریم هوایی این کشور را نقض کند برخورد خواهد کرد. داود اوغلو تاکید کرد پرونده سوریه بحرانی بین ترکیه و روسیه نیست. دبیرکل ناتو هم آنچه را که نقض غیرقابل قبول حریم هوایی ترکیه خواند، محکوم کرد.

سخنگوی سفارت روسیه در آنکارا تاکید کرد طرف روسی توضیحات لازم را به ترکیه درباره این حادثه ارائه کرده است. 

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه که همواره بر طرح های خود در سوریه اصرار می کند به دنبال تنش زایی با روسیه است اما در این راه به ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا امیدوار است. حملات روسیه به مواضع گروه های مسلح از جمله جبهه النصره، جنبش الفتح و جند الشام نشان داد ترکیه به نقش این گروه ها در سوریه امیدوار بوده است. مسکو این گروه ها را تروریستی می داند. ائتلاف واشینگتن  نگران آن است که مسکو ابتکار عمل را در سوریه در دست بگیرد، زیرا در این صورت تلاش های گسترده آن برای تغییر جایگاه ژئوپلتیک سوریه در منطقه از بین خواهد رفت. 

"رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه ابراز عقیده کرد شکست جبهه النصره و دیگر گروه ها باعث تقویت افراط گرایی می شود. 

ترکیه فراتر از متحدان خود که خواهان توقف حملات هوایی روسیه در سوریه شدند، از واشینگتن خواست سلاح در اختیار گروه های مسلح در این کشور قرار دهد. پاسخ مثبت پنتاگون به خواست ترکیه برای ارسال مهمات و سلاح باعث شد آنکارا بار دیگر مسئله ایجاد منطقه حائل را در سوریه مطرح کند تا بار دیگر تنش بین مسکو و ناتو تشدید شود. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: دولت آمریکا که تمایل ترکیه را برای ایجاد تنش احساس کرد، آتشبارهای موشک های پاتریوت را از ترکیه خارج کرد. البته واشینگتن نمی خواهد روسیه در مقابل جبهه النصره و داعش آزادی عمل کامل داشته باشد. به نوشته نیویورک تایمز، ائتلاف واشینگتن به همین علت از تلاش برای گسترش حملات به داعش در شمال شرق سوریه خبر داد. 

اردوغان به درگیر کردن ناتو در نبرد نامحدود در حیاط خلوت ترکیه امیدوار است. روسیه که به دنبال شکست دادن جبهه النصره و داعش در سوریه است، برای بازدارندگی در برابر ماجراجویی احتمالی ناتو ناوهواپیمابر چینی را که به سواحل سوریه آورد تا در کنار کشتی های جنگی روسیه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار