رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

انکار جنگ اقتصادی منطقی نیست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: خود آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی را قبول دارند با این حال عده‌ای در داخل اصل تهدید را منکر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار غلامرضا جلالی امروز در نشست هم اندیشی سند راهبردی پدافند غیر عامل اقتصادی با اشاره به استفاده از "جنگ تمام عیار اقتصادی" در مقدمه سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: با توجه به اینکه پدافند اقتصادی همچون پدافند غیرعامل در جهت مصون سازی اقتصاد است میتوان مصونیت در نظام های مدیریتی، جامعه و کالبدی را مدنظر قرار داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: برای تعریف جنگ اقتصادی می توان حمله نظامی به زیرساخت‌های اقتصادی و تأثیرگذاری بر کاهش قدرت دفاعی، جنگ برای منافع اقتصادی و حمله با ابزارهای اقتصادی به مؤلفه های قدرت اقتصادی با هدف دستیابی به اهداف سیاسی را نام برد.

وی با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی را قبول دارند با این حال عده‌ای در داخل اصل تهدید را منکر می‌شوند، گفت: هم‌اکنون با مدلی از جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم که در گذشته سابقه نداشته است که به گفته وزیر دفاع انگلیس این یک جنگ اقتصادی متمدنانه است.

وی به اهدافق جنگ اقتصادی اشاره کرد و افزود:‌ تأثیر بر امنیت ملی، کاهش توان مقاومت ملی، کسب تسلط اقتصادی و کنترل جریانات اقتصادی، کاهش توان بازسازی و توسعه ملی، کاهش قدرت دولت در اداره مردم، کاهش قدرت اقتصادی در پشتیبانی از قدرت دفاعی کشور، مدیریت و کنترل بر فرایندهای اقتصادی، تحمیل اراده و خواست دشمن و درنهایت براندازی حکومت از جمله اهداف جنگ اقتصادی است.

سردار جلالی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم، فاز بعدی جنگ اقتصادی آمریکا در حوزه کشاورزی باشد، زیرا این بخش توانسته از لایه‌های تحریم عبور کند. 

وی تأکید کرد: باید برنامه خاص برای صیانت از وضعیت معیشتی مردم داشته باشیم، چون این حوزه از مؤثرترین حوزه‌های اقتصادی است.

وی در ادامه با بیان اینکه دشمن از طریق ابزارهای پولی، مالی و تجاری، ابزارهای سایبری، ابزارهای فناورانه، ابزارهای بیولوژیکی، ابزارهای دیپلماتیک، ابزارهای اطلاعاتی و جاسوسی و ابزارهای روانی به جنگ اقتصادی دست می زند، گفت: در حوزه روانی، یکی از مصادیق آن تلاشی است که آمریکا برای تغییر الگوی مصرف است.

وی با اشاره به تحریم در بخش فناوری و علم گفت: سطح اول فناوری‌ها مورد تحریم واقع شده است و در بخش علم، همه اساتید برای ارتقای علمی باید مقالات ISI را ارائه دهند و همین موجب می‌شود که دشمن بتواند روند رشد علمی کشور و رشد دانش دانشگاه‌های ما را مدیریت کند.

وی با تاکید بر ضرورت دفاع اقتصادی در سطح ملی تصریح کرد: در مرحله اول طراحی برنامه وضعیت اضطراری باید انجام شود که این برنامه می‌تواند الگوی خاص، سامانه و ابزار مشخصی داشته باشد. ایجاد سیستم برای تسهیم منابع طراحی شود که برای این کار باید الگوی مصرف جدیدی تعریف شود همچنین ارتقای آستانه تحمل ملی، ایجاد آرامش روانی، حفظ  نگهداری ذخایر در مقیاس ملی از دیگر ملزومات است.

وی همچنین با بیان اینکه اگر ما فکر می‌کنیم با اجرای برجام مشکلات مان حل می‌شود، سرابی بیش نیست، افزود:چرا که هنوز آمریکایی‌ها تحریم‌هایی که در دوره صدام برای عراق وضع کرده بودند، را برنداشته‌اند البته در این میان فشارهای اقتصادی می‌تواند در حوزه امنیت ملی نیز مطرح شود چه بسا که آمریکایی‌ها به تازگی طرح‌هایی را در دست بررسی دارند که برای مرحله دوم تحریم ها چه کارهایی باید انجام داد.

وی ادامه داد: آنها نقاط ضعف و قوت تحریم‌های فعلی را بررسی کرده و راهکارهای جدیدی در دست تدوین دارند، چرا که این روش مقابله و جنگ با ایران، کم‌هزینه‌تر از جنگ فیزیکی است. 

سردار جلالی طراحی استراتژی پدافندی، نقشه راه پدافندی، برنامه عملیاتی پدافندی و طراحی سازوکار فرماندهی صحنه اقتصادی را از برنامه‌های اجرایی برای پدافند اقتصادی دانست و گفت: اگر دولت فعالیت‌های دشمن را رصد کند و اهداف آن را تشخیص دهد، دیگر مشاور معاون اول رئیس‌جمهور نمی‌گوید، استقلال در بخش کشاورزی حرف مزخرفی است.

وی تاکید کرد: در زمان جنگ اقتصادی بیان این حرف به هیچ وجه درست نیست و در واقع حرکت در پازل طرف مقابل است.

وی بابیان اینکه نامه چهار وزیر دولت به رئیس‌جمهور در خصوص حل رکود نشان می‌دهد که یک شکاف جدی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد، گفت: دولت باید در حوزه اقتصاد فرمانده واحد داشته باشد و آن فرمانده رئیس‌جمهور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار