خودشیفتگی شما را به دره سقوط می‌کشد

افراد خودشیفته نمی‌توانند موفقیت واقعی را تجربه کنند و همین امر منجر به ناکامی آن‌ها می‌گردد.

فاطمه منفردپویا روان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: غرور دو نوع دارد: غرور سالم و دیگری غرور بیمارگونه، که غرور سالم زمانی در فرد ایجاد می‌گردد که فرد به موفقیتی دست می‌یابد که از وجود آن موفقیت خوشحال است و این حالت طبیعی است و غرور بیمارگونه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بدون هیچ گونه موفقیتی احساس برتری می‌کند و به نوعی دارای شخصیتی خودشیفته است.

وی عنوان می‌کند: افراد خودشیفته دارای شخصیتی شکننده هستند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند و این افراد ضربه‌های روحی شدیدی به روان آن‌ها خورده است. افرادی با این نوع از شخصیت دوست دارند که خود را بزرگ جلوه دهند وجود هورمون کرتیزون که مربوط به خشم است، ‌سریع پایین می‌آید و شخص می‌تواند به راحتی به حالت طبیعی خود برگردد ولی در بعضی از افراد که در یک رابطه دچار مشکل می‌شوند ممکن است وجود خشم طولانی در فرد به خاطر وجود لجبازی و غرور منفی و بیمارگونه در شخصیت او باشد.

وی افزود: افرادی که دارای غرور مثبت هستند و منطقی برخورد می‌کنند و غرور منفی ندارند به مسائل با دید مثبت نگاه می‌کنند و توانایی حل مسئله را در خود دارند که بدین گونه فکر می‌کنند که اگر در یک رابطه مشکلی به وجود بیاید، این افراد قادرند با مذاکره آن را حل کنند در یک رابطه بین افراد باید به این نکته توجه شود که هدف از برقراری رابطه برنده و بازنده نیست. در یک رابطه موفق باید طرفین برنده برنده باشند، افرادی که غرور منفی دارند، مهارت‌های زندگی و حل مسئله و فنون مذاکره را نمی‌توانند اجرا کنند و از عزت نفس پایینی برخوردارند.

وی در پایان گفت: افراد خودشیفته دائماً از موفقیت‌های خیالی خود بحث می‌کنند و برای خود موفقیت‌های واقعی ایجاد نمی‌کنند و چون در موفقیت‌های خیالی و غیرواقعی خود نمی‌توانند احساس غرور واقعی و سالم را داشته باشند شکست می‌خورند و این احساس شکست خوردن باعث حس ناکامی در این افراد می‌گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار