تقی پور در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان؛

از نظر رهبری فرهنگ سازی در فضای مجازی به بزرگی انقلاب است

شورای عالی فضای مجازی به منظور ایجاد یکپارچگی و هماهنگی، هدایت و نظارت ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی که برای شرکت در نشت خبری به اتاق آبی باشگاه خبرنگاران آمده بود با اشاره به اهمیت تاسیس شورای عالی فضای مجازی گفت: این شورا در اسفند 1390 با حکم مقام معظم رهبری به دنبال احساس نیاز به مدیریت و یکپارچه سازی فضای مجازی و نظارت در این حوزه تاسیس شد.

عدم تشکیل جلسات شورا حقیقتی انکار ناپذیر شده است

وی در ادامه با تشریح فضای مجازی گفت: اهمیت فضا و اینکه چرا در سال های اخیر با وجود ظهور فناوری های جدید هیچکدام به اندازه این فضا در زندگی جوامع بشری تاثیرگذار نبود، نشان از اهمیت بالای آن دارد.

" اگر مشغولیت دیگری نداشتم خودم برای رسیدگی و مدیریت آن اقدام می کردم"

تقی پور در ادامه با تاکید بر اهمیت فضای سایبر از نظر مقام معظم رهبری گفت: در یکی از نشست هایی که قبل از تشکیل شورا با مقام معظم رهبری داشتیم اهمیت این موضوع از نظر ایشان مهم برشمرده شده و فرمودند، اهمیت این فضا به اندازه انقلاب اسلامی است واگر مشغولیت دیگری نداشتم خودم برای رسیدگی و مدیریت آن اقدام می کردم
وی در ادامه تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی به منظور ایجاد یکپارچگی و هماهنگی، هدایت و نظارت ایجاد شده است.پ

" واقعیتی که وجود دارد ،عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی است "

تقی پور افزود: واقعیتی که وجود دارد عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی است که ما باید این جلسات را تدوین کنیم، قطعا عدم طرح و تشکیل جلسات اساسی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به فضای مجازی وارد کند که با گلایه های مقام معظم رهبری همراه خواهد بود.

وی با اشاره به ارزیابی دوره اول شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ارزیابی دوره اول شورای عالی فضای مجازی یک عملکرد بسیار ضعیف است و اتفاقات بسیاری رخ داد که ما آمادگی لازم را برای مقابله با این فضاها را نداشتیم، در دوره اول شورای عالی فضای مجازی یک بخشی از آن عدم تشکیل جلسه بود که می توانست با هماهنگی اعضا در مکان مشخصی برگزار شود اما یکپارچگی لازم بین اعضای شورا وجود نداشت و امیدواریم این یکپارچگی در بین اعضا به وجود بیاید.

تقی پور ادامه داد: دبیرخانه و مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی تلاش می کند تا ماموریت هایی را که مدنظر مقام معظم رهبری است انجام دهد که تا کنون به دلیل وجود مشکلاتی به انجام نرسیده است.

"برای تشکیل جلسات رسمی شورای عالی فضای مجازی باید تمامی اعضا دعوت می شدند"

وی بیان کرد: برای تشکیل جلسات رسمی شورای عالی فضای مجازی باید تمامی اعضا دعوت می شدند که برخلاف انتظار این قاعده تا کنون رعایت نشده است و ما هنوز موفق به انتخاب دبیر نشده ایم.

تقی پور در ادامه تصریح کرد: برای ایجاد کار بزرگ در سطح ملی قطعا می بایست همه اندیشه ها، تفکرها و نظارت نخبگان را همراه داشته باشیم. شورای عالی فضای مجازی می تواند همچنین کانونی را ایجاد کند که شاید اولویت از نظر اعضای حقیقی و حقوقی یکسان نبود و پیوست حکم مقام معظم رهبری را مشخص کرده و ما باید اقرار کنیم که حتی اولویت ها هم تعریف شده اند.


از نظر مقام معظم رهبری فرهنگ سازی در فضای مجازی به بزرگی انقلاب است/برخورد انفعالی در فناوری ها بسیار به چشم می خورد

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه این نشست در جواب این سوال که علی رغم تاکید رهبری بر انحلال 8 شورا هنوز اقدامی صورت نگرفته است اظهار داشت: تصویب طرح شوراها توسط مجلس به سال ها قبل از تشکیل شورای عالی فضای مجازی برمی گردد لذا کلیات طرح انحلال آن در مجلس تصویب و برای بررسی جزئیات به کمیسیون های مربوطه ارجاع شده است.

 "ازتاخیر زیاد کمیسیون ها در بررسی طرح انحلال گله مند هستم"

وی با گله از تاخیر زیاد کمیسیون ها در بررسی طرح انحلال گفت: بحث بر سر جزئیات انحلال آنگونه که مورد انتظار بود به صورت کارشناسی پیش نرفت.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس و مسئولان دیگر در سایر قوا ضرورت پیام مقام معظم رهبری را درک کردند که انتظار می رود انحلال 8 شورا با سرعت لازم پیش رود.

تقی پور با بیان اینکه اکثر این شوراها برای انحلال اعلام امادگی کرده اند افزود: برخی از این شوراها مانند افتا حتی یکبار هم تشکیل جلسه ندادند و برخی دیگر که مسئولیت اجرایی دارند با این فرمان مقام معظم رهبری باید منحل شوند.

وی در خصوص ضرورت مصوبه مجلس برای انحلال شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: از آنجاییکه تشکیل این شوراها با مصوبه مجلس صورت گرفت لذا اقدام مجلس برای انحلال انها ضروری است.

از نظر مقام معظم رهبری فرهنگ سازی در فضای مجازی به بزرگی انقلاب است/برخورد انفعالی در فناوری ها بسیار به چشم می خورد

" برخورد ناقص و انفعالی در خیلی از فناوری های موجود به چشم می خورد"

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به بحث فرهنگ سازی در فضای مجازی اظهار داشت: برخورد ناقص و انفعالی در خیلی از فناوری های موجود به چشم می خورد در حالی که باید برای استفاده صحیح از این فناوری ها به صورتیکه خدمات و رفاه را برای انسان به ارمغان بیاورند ضروری است.

به کفته این عضو شورای عالی فضای مجازی هر فناوری آسیب هایی را به همراه دارد، مانند خودرو که علی رغم سودهای فراوان آلودگی  و کشته های ناشی از تصادف اصل بودن یا نبودنش را زیر سوال برده است.

وی در ادامه تاکید کرد: فناوری استانداردهایی جهت مناسب سازی فضا ایجاد می کند و هر موقع بدون اگاهی و دانش و چارچوب های قانونی وارد آن شدیم آسیب های زیادی وارد شد بطوریکه اصل فناوری را زیر سوال برده است.

تقی پور با اشاره به راه حل های رفع این مشکلات گفت: این فناوری ها باید در انطباق با فناوری های بومی باشد نه به گونه ای که یکی از مشکلات راه حل و ده تای آنرا با آسیب های جدی مواجه سازد و با مناسبات فرهنگی و اجتماعی همخوانی نداشته باشد.

به گفته این مقام مسئول فناوری نوین در همه دنیا باعث رشد و شکوفایی اقتصادی شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.


"بسیاری از کشورها مانند کره جنوبی و چین با استفاده از پهنای باند خود در بحث تولید استفاده می کنند "

وی در ادام صحبت های خود با بیان اینکه در بسیاری از انتقادها طرح قیاس پهنای باند ایران با سایر کشورهای پیشرو مطرح شده است گفت: بسیاری از کشورها مانند کره جنوبی و چین با استفاده از پهنای باند خود در بحث تولید استفاده می کنند به گونه ای که 32 درصد درامد سالانه آنها از محل خدمات در حوزه ICT است.

تقی پور با تاکید بر اینکه بحث فرهنگی یکی از دغدغه های مهم شورای عالی فضای مجازی است خاطرنشان کرد: یکی از کمیسیون های سه گانه در این شورا به مباحث فرهنگی اختصاص دارد تا از این طریق بتوان تمام اقشار جامعه را برای استفاده درست و منطقی در فضای مجازی تقویت کند چراکه بحث فرهنگی مورد تهدید شدید این فضا قرار گرفته است.


تقی‌پور تصریح کرد: گراند تئوری‌ها کاربردهای بسیاری دارند، بخشی از آن امنیتی است و بخشی نیز اقتصادی است که محصول خود شبکه‌هاست و باعث توانمند شدن بیگانگان می‌شود به طوری که دست آن‌ها برای انجام هر کاری باز است. 

وی افزود: اگر یک پازل کلی را در نظر بگیریم و این موضوع را بررسی کنیم، خطر جهانی‌سازی فرهنگی به طبع از جهانی‌سازی اقتصادی بیشتر و در حقیقت اینترنت نقش ابزار فرهنگی را ایفا می‌کند. 



از نظر رهبری فرهنگ سازی در فضای مجازی به بزرگی انقلاب است/برخورد انفعالی در فضای مجازی بسیار به چشم می خورد


وی با اشاره به نقش فیلترینگ هوشمند در امنیت شبکه ملی اطلاعات افزود: فیلترینگ هوشمند نقش بسزایی در امنیت شبکه ملی اطلاعات دارد اما متأسفانه فیلترینگ هوشمند انجام نشد، اگر این طرح اجرایی شود، موثر خواهد بود.

تقی‌پور با اشاره به این که یکی از اهداف مهم در بخش خصوصی و دولتی حذف فرهنگ استفاده از کاغذ و جایگزینی فضای مجازی است، تأکید کرد: در حال حاضر برخی از مدیران در ادارات باور و یا علم آن را ندارد که فضای مجازی جایگزین مناسبی برای استفاده از کاغذ در ادارات دولتی است. یکی از مهم‌ترین اهدافی که ما آن را دنبال می‌کنیم توسعه شبکه اینترنتی در ادارات دولتی و خصوصی است.

وی با اشاره به لزوم ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی گفت: متأسفانه برخی از مردم نسبت به شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی و اینترنت آگاهی چندانی ندارند و سطح سواد و بینش آن‌ها نسبت به این موضوع پایین است. ما باید با ارتقای سطح آگاهی در اذهان عمومی این مشکل را برطرف سازیم.


"تحریم ها زیان بار نبودند"

تقی پور در ادامه صحبت های خود با اشاره به برجام و راه های نفوذ تاکید کرد: به غلط احساس می شود که در دوره تحریم بیشتر ضرر کردیم اما با مرور خاطرات دوران جنگ و فهم این موضوع که اگر جنگ نبود ظرفیت های نظامی و دفاعی در کشور به این حد از رشد و شکوفایی دست پیدا نمی کرد می توان دریافت که تحریم فقط زیان بار نبوده است.

 وی در پاسخ به این سوال که این شورا چقدر از جوانان برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کند گفت: یکی از اهدافی که شاید در شورای عالی فضای مجازی مغفور مانده است، استفاده از جوانان و نخبگان بوده که شاید بتوان علت آنرا در تاخیر تشکیل جلسات جستجو کرد. 

تقی پور ادامه داد: وقتی چرخه منفی در یک روند آغاز می شود امیدها از دست می رود اما به صورت غیرمستقیم ارتباطاتی با جوانان وجود دارد و از ایده های جالب آنها از طریق نهادهای دیگر استفاده می شود. 

"با کار فرهنگی سالم هم می توان ثروت تولید کرد"

این مقام مسئول با بیان اینکه با کار فرهنگی سالم هم می توان ثروت تولید کرد اظهار داشت: فعالیت در این حوزه کارخانه نمی خواهد چرا که کارخانه همان مغز متفکر نخبگان است و می توان از طریق کار فرهنگی به کسب ثروت مبادرت کرد.

 وی با اشاره به مشکلات پیش روی این حوزه گفت: در بحث سخت افزاری راه همواری در پیش نداریم و شاید با وجود شرکت های بین المللی راه کوهستانی را در پیش داشته باشیم اما در بحث نرم افزار و خدمات توان تولید ثروت بسیار زیاد بوده و تنها با کمی مدیریت می توانیم از صادرکنندگان باشیم. 
وی در ادامه به مدل کسب و کار به عنوان یکی دیگر از مشکلات در حوزه فضای مجازی اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین ضرر بر روی مدل های کسب و کار است چرا که در مدل های کلان نیاز بیشتری به برنامه ریزی احساس می شود.

 تقی پور  با اشاره به مشکلات پیش رو برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در دوران تصدی گری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در آن زمان کشور در شرایطی بود که علاوه بر مشکلات تحریمی بی اعتنایی به تصمیمات بزرگ را شاهد بودیم چرا که قرارداد ترانزیت ترافیک 12/8 مگابیت بر ثانیه فی ما بین روسیه، آلمان و عمان در دست بود که تامین اعتبار نشد. 

وی در پایان در توصیه ای به وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: قراردادن شورای عالی فضای مجازی در تراز ملی و برای گرفته شدن تصمیمات بهتر در این حوزه امری ضروری است چرا که دیگر فرصت برای از دست دادن زمان نداریم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
عشق فقط سید علی خامنه ای
آخرین اخبار