امنیت صادرات و واردات میان چین و ایران دو روی سکه است

کشور ایران و چین سابقه‌ای دیرینه در تبادلات فرهنگی و اقتصادی دارد و این سابقه هم اکنون در محیط‌های داخلی و خارجی به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین همایش مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم اجتماعی با حضور قهرمان سلیمانی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و یانگ هوانگ رئیس پژوهشگاه آسیای غربی و آفریقا و آکادمی علوم اجتماعی و رئیس هیئت چینی و با حضور دکتر خرم مشاور وزیر امور خارجه و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در پکن و بی جیین کانگ رئیس دفتر پژوهشگاه تاریخ جهان آکادمی در روز 28 شهریور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

قهرمان سلیمانی معاون پژوهشی و آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای برنامه گفت: با نگاه منتقدانه و آسیب‌شناسانه این گفتگوها را مورد بررسی قرار می‌دهیم زیرا این گفتگوها برای رسیدن به اهداف موثر است اما در ضرورت رسیدن به این اهداف هیچ شک و شبهه‌ای نیست. تصویری که از جامعه جهانی این روزها صورت گرفته تصویر غمباری است. تصویری که با قدرت‌های موجود در منطقه شکل گرفته و یک بحران عظیم بشری را به وجود آورده و کشورهای آن سوی مرزها زندگی را برای خاورمیانه دشوار کرده است اما برای دو کشور ایران و چین که از اساطیر و سپیده دم تاریخ بشری به گسترش روابط اهمیت دادند، به خصوص در چند دهه اخیر نشان می‌دهد که این دو کشور اهل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز هستند و برای اینکه به خواسته‌های خود جامه عمل بپوشانیم باید این گونه گفتگوها را افزایش دهیم تا به خواسته خود برسیم. مهمترین آن مسئله جاده ابریشم است جاده ابریشم تنها راه برای داد و ستد نبوده و بلکه راهی برای شناخت ملت‌ها است.

وی افزود: تفاوت رویکردهایی که امروز در عرصه اقتصاد و سیاست داریم و آنچه که در گذشته به چشم می‌خورد، یک سیاستی است که جنبه اقتصادی داشته و امروز وجهه خود را از دست داده است؛ زیرا وجه اخلاقی و انسانی کردن سیاست به عهده جاده ابریشم بوده و نیز داد و ستد فرهنگی و اقتصادی و انسانی از دیگر اهداف جاده ابریشم بوده است. این گونه نشست‌ها باید دریچه نوینی را در راه انسانی و اخلاقی باز کند امیدواریم این تلاش‌ها نتایج مثبتی داشته باشد و به وجوه مختلف این داد و ستدها سرعت ببخشیم.

یانگ کوانگ رئیس پژوهشگاه آسیای غربی و آفریقا آکادمی علوم اجتماعی و رئیس هیئت چینی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم این طرح یک توسعه همه جانبه برای ایران و چین باشد و از طرف دیگر ایران در اتحادیه وین توانسته به موفقیت برسد من تحسین خود را برای ایران از این تفاهم‌نامه بیان می‌کنم.

در خصوص نوار و جاده یک مسئله را بیان می‌کنم. جاده ابریشم یک نشان تاریخی بین ایران و چین است که باید تداوم پیدا کند؛ زیرا ایران و چین از قدیم جزو کشورهای قوی و قدرتمند بوده و هرگز سابقه جنگ بین این دو کشور دیده نشده است. ایران و چین همواره در حال تبادل فرهنگ بودند و ارتباطی قدیمی داشتند.

وی ادامه داد: امروز در زمینه‌های زبان، فرهنگ، تکنولوژی، ادبیات که قابلیت یادگیری متقابل وجود دارد، ارتباطات بسیار نامشخص بوده است امیدواریم که بتوانیم در آینده این را پر رنگ‌تر کنیم.

یانگ کوانگ خاطرنشان کرد: چین و ایران می‌توانند به انجمن امنیت منابع تبدیل شوند. چین یکی از کشورهایی است که وارد کننده نفت و گاز از طریق ایران است و ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز بوده البته کشور چین همواره تسهیلاتی را به ایران وارد کرده است بنابراین ما دو کشور به هم وابسته هستیم، امنیت صادرات و واردات این دو کشور دو روی سکه است. ایران منابع انسانی قوی دارد و بازار صنعتی آن توانایی بالایی دارد. در کنار آن نرخ بیکاری بسیار زیاد است، استخراج منابع و صنعت کشاورزی مسائلی هستند که این مشکل را حل می‌کنند البته ساخت منابع می‌تواند این مسئله را تا حدی برطرف کند زیرا چین به کارخانه صنعت دنیا شهرت دارد. چین می‌تواند تکنولوژی پیشرفته و محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند.

وی در پایان افزود: امیدوارم بتوانیم فصل جدیدی را در همکاری دو جانبه میان هر دو کشور رقم بزنیم و سطح ارتقا را بالا ببریم.

محمد جواد ابوالقاسمی معاون امور بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اظهار داشت: این همایش که چهارمین دوره خود را سپری می‌کند با هدف شناخت هر چه بیشتر دو کشور در تبادل فرهنگ و گسترش ارتباطات تلاش می‌کند. دولت ما با بهره‌گیری از پشتوانه تمدنی دینی خود همواره در مسیر دوستی با سایر ملل پیشقدم است. اکنون که خشونت مناطق مختلف جهان را دربرگرفته گفتگوی فرهنگی می‌تواند راهکاری ارزشمند برای مدیریت مشترک جهانی و همکاری دول باشد. به همین دلیل با توجه به موارد یاد شده این نشست بسیار حائز اهمیت است از دیگر موضوعات مهم احیای فرهنگی جاده ابریشم است و نقش مهم و تاثیرگذاری که ایران می‌تواند به عنوان کشور امن در منطقه ایفا کند این است که طرح احیای جاده ابریشم را با همکاری کشورهای حاشیه جاده ابریشم در زمینه تبادلات فرهنگی ایجاد کند و برای رسیدن به هدف مورد نظر تسهیلات کافی را فراهم نماید. دو کشور ایران و چین سابقه دیرینه در تبادلات فرهنگی و اقتصادی دارند و این سابقه هم اکنون به مسائل فرهنگی سیاسی و اقتصادی که در محیط داخلی و خارج به چشم می‌خورد و بهترین تحلیل برای تعامل دو کشور است.

ابوالقاسمی در پایان افزود:‌ روابط ایران و چین از جهت اقتصادی و فرهنگی هنوز گنجایش زیادی دارد و این می‌تواند اقدامات گسترده‌ای برای رفع موانع موجود در راه توسعه داشته باشد.

دکتر خرم مشاور وزیر امور خارجه و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در پکن گفت: من خاطرات زیادی از سفرم به چین دارم و آن‌ها را دستمایه کار بعدی خود قرار دادم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ایران و چین به عنوان دو دوست پستی‌ها و بلندی‌ها و تحولات زیادی را پشت سر گذاشتند. چین از تجربیات ذی‌قیمتی برخوردار است که من از آن‌ها بهره بردم.

چین همواره یکی از کشورهای موفق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. این کشور دارای یک استراتژی است و من این استراتژی را در دانشگاه تدریس کردم. 

خرم با بیان دو موضوع دیگر در نشست گفت: موضوع اول روابط ایران و چین بعد از توافق هسته‌ای در وین و برنامه برجام است که چه مسیری را طی می‌کند؛ در پی این سال‌ها که ایران مورد تحریم شدید و فراوانی قرار گرفت، چین این تحریم پر رنگ را متحمل نشد حتی مورد تنبیه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت و به تحریم‌های فراقانونی جامعه امریکا خیلی احترام و تقدس قائل نشد. به همین دلیل ما توانستیم روابطمان را با چین حفظ کنیم. دوستان چینی ما می‌توانند با خیال راحت با سازمان‌های دولتی و خصوصی کشورمان تعامل داشته باشند.

وی اظهار داشت: موضوع دوم بحث مهم راجع به انجمن منابع مشترک نفت و گاز است. این یک انجمن بازار مشترک و یکپارچه انرژی در آسیا  است که هدفش این است که شرق و جنوب آسیا از انرژی استفاده کنند و این همکاری هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع تولید کننده است امیدواریم این همایش از دستاوردهای فراملی برخوردار باشد.

در پایان جلسه از کتاب جامعه و فرهنگ چین با تالیف علی محمد سابقی رونمایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار