طراحی نانوحسگرهای نوری بر پایه نانو کاغذهای سلولزی

پژوهشگران دانشگاه شهید چمران موفق به ساخت نمونه آزمایشگاهی حسگرهایی از جنس نانو کاغذهای سلولزی باکتریایی شدند.

حامد گل‌محمدی‌قانع در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اغلب بسترهای شفاف استفاده شده در ساخت حسگرهای نوری، گران، سمی و زیست تخریب ناپذیر هستند، در حالیکه نانو کاغذ باکتریایی ترکیبی و زیستی، ارزان، زیست تخریب‌پذیر و منعطف با خواص نوری و مکانیکی مطلوب است. این ویژگی‌ها منجر به کاهش قابل ملاحظه‌ای در هزینه اقتصادی ساخت حسگرها و اندازه‌گیری‌های نمونه‌ها می‌شود.

وی در خصوص هدف از این پژوهش بیان کرد: معرفی نانو کاغذ سلولزی باکتریایی به عنوان یک بستر زیستی جهت ساخت نانو حسگرهای شفاف نوری بوده است. نانو حسگرهای برپایه نانو کاغذهای سلولزی می‌توانند برای تولید کیت‌های تشخیصی کلینیکی، پاتولوژیکی و پزشکی با هدف تعیین و اندازه‌گیری انواع پارامترهای کلینیکی و عوامل بیماریزا به کار گرفته شود.

گل‌محمدی‌قانع ادامه داد: در ابتدا صفحات حسگر نوری بر پایه نانو کاغذی تولید شد. سپس انواع مختلفی از نانوذرات دارای خاصیت مختلف در بستر نانو کاغذ تثبیت و سنتز شدند. این حسگرها جهت تشخیص و اندازه‌گیری انواع ترکیبات شیمیایی، بیولوژیکی و پاتولوژیکی استفاده شد. جهت بررسی طیفی و میکروسکوپی‌ نانو ذرات سنتز شده در بستر نانو کاغذ از روش‌های طیف سنجی و فلورسانتی استفاده شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار