گزارش/

زور بشکه به قیمت نرسید/ آمریکا در رویای پدرخواندگی دنیا

این روزها طلای سیاه در جهان حال خوبی ندارد و مانند پیرمردی است که خسته و فرتوت سعی بربالارفتن از سربالایی قیمت دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قیمت نفت در سال‌های اخیر دچار فزار و نشیب‌های زیادی شده است به طوریکه بنابه گزارش بلومبرگ در طی تابستان گذشته به شدت با کاهش قیمت مواجه بوده است تا جایی‌که در هفته گذشته به کمترین سطح خود در 6.5سال گذشته رسیده است. 

بنا به گفته برخی از تحلیگران کاهش قیمت نفت به دلایلی مختلفی بنیادی و روانی بستگی دارد در طی مدت یاد شده عوامل روانی تاثیر چندانی بر قیمت نفت نداشته چرا که عوامل بنیادی توزیع دهند کاهش قیمت نفت است. 

مطالعه متغییرهای بنیادی نشان می‌دهد که افزایش عرضه بیش از حد و مازاد آن در بازار سبب کاهش رشد تقاضا و عامل اصلی این روند کاهش بوده است. همچنین دلایل گوناگون کاهش آهنگ رشد اقتصادی در یکی از بزرگترین اقتصادهای بزرگ دنیا همچون چین که به عنوان مصرف‌کننده ملی سوخت فسیلی رقابت تولیدکنندگان در پس عدم تعادل این بازار نفت و کاهش قیمت‌ها مطرح می‌شود. 

براساس این گزارش؛ این سقوط 30درصدی قیمت در این مدت بی‌سابقه بوده و می‌تواند به مثابه نماد کاهش قیمت نفت در ماه‌ها آینده هم باشیم. 

تحلیگران کشورمان عامل اصلی کاهش قیمت را آمریکا و عربستان می‌دانند اما این تحلیل کافی نیست باید منتظر بود که بازار نفت دستخوش چه تحولاتی خواهد بود بررسی آمارها حاکی از آن است که متغییرهای بنیادی مربوط به عرضه و تقاضا تعیین کننده بوده است. 

همچنین در خصوص آینده بازار نفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که قیمت نفت در طی ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت یا بلعکس؟ نشانه‌های گوناگون حاکی از کاهش قیمت نفت است هم اکنون حجم عظیمی از نفت ایران در کشتی‌ها ذخیره شده است و ایران منتظر است که با لغو تحریم‌ها این نفت را روانه بازار کند قاعدتا این موضوع تاثیر بسیار زیادی در بازار خواهد داشت به طوری بازهم کاهش قیمت نفت در بازار خواهیم بود. 

از سوی دیگر بعید به نظر می‌رسد که اوپک بتواند به طور کلی کاهش میزان تولید و صادرات به توافق برسد همچنین بنابه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تقاضا برای نفت حتی در سال آینده افزایش نخواهد یافت بازار دوباره شاهد مازاد بر عرضه خواهد بود. 

مهمترین موضوع که در حال حاضر باید به آن پرداخته شود این است که اقتصاد ایران بیشتر متکی به درآمدهای نفتی است و این کاهش قیمت تاثیر بسیاری بر بودجه کشور گذاشته است حال با تزلزل بازار و کاهش قیمت‌ها بر کسری بودجه نیز افزوده خواهد شد اگر دولت نتواند از منابع ارزی آزاد استفاده کند می‌باست از پروژه‌های عمرانی بکاهد تا به اقتصاد کشور کمک کند در غیر اینصورت تاثیر آن بر روند خروج از رکود و اشتغال منفی خواهد بود. 

وقتی دود از امریکا بلند می‌شود

ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کاهش قیمت نفت اظهار داشت: کاهش قیمت بخاطر دسیسه‌های آمریکا است که در منطقه به عنوان اهرم اقتصادی علیه ایران استفاده می کند تصور براین است روند کاهشی همچنان ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکا  تولیدات خود را در شیل اویل افزایش داده و روند کاهش همچنان پابرجاست به مجرد اینکه منافع  آمریکا در خطر بیفتد و خسارت زیادی را متحل شود قیمت نفت افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: باز سیاسی عربستان نیز بی‌تاثیر از این موضوع نیست عربستان بزرگترین تولید کننده نفت در دنیاست اما این کشور با وجود اینکه بخاطر کاهش قیمت 7میلیارد دلار متضرر شده است اما روند افزایش تولیدی را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اهرم‌های متفاوتی در این زمینه دخیل هستند مسولان کشور بایستی با برنامه مدون و اصولی وارد عرصه بازار شوند تا بتواند از سهم خود در بازار دفاع کند.

گزارش از حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار