رئیس مجلس شورای اسلامی؛

شرط ایران برای ورود به مذاکرات، پذیرفتن کتبی حق غنی سازی ایران بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با نگاهی به مذاکرات هسته ای نیاز غرب به مذاکره با ایران را عامل اصلی توافق برجام عنوان و تاکید کرد شرط ایران برای ورود به مذاکرات پذیرفتن حق غنی سازی بصورت کتبی بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش "الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین المللی" در جمع اساتیدبسیجی با درست ارزیابی کردن عملکرد نظام جمهوری اسلامی در مسائل استراتژیک گفت: ممکن است دولتها در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند، اما مسائل استراتژیک که بوسیله رهبری هدایت می شود، با دقت نظر و عمق بررسی می شود و عموما در مسائل منطقه ای و بین المللی درست عمل کرده ایم.

علی لاریجانی به نقش آفرینی مقام معظم رهبری در مساله هسته ای اشاره و تاکید کرد: فکر دستیابی به انرژی هسته با هدایت رهبری بود و ایستادگی رهبری، و ملت سبب شد این تکنولوژی تثبیت شود.

وی به مساله عبور از تحریم ها اشاره کرد و گفت: چون غربیها اصرار به مذاکره داشتند، فرصت خوبی بود برای حمله به تحریم ها و این مساله نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی خودش را به آنها تحمیل کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی چارچوب حرکتی نظام اسلامی را بوجود آورنده دستاوردهای راهبردی برای نظام و ملت دانست و تاکید کرد: غرب در مقابل نظامی که پایه های قوی دارد تاب نیاورد و واقعیت را پذیرفت.

لاریجانی افزود: اختلاف نظرها در برجام وجود دارد اما نکته مهم آن است که چرا آمریکا و غرب در این شرایط اصرار دارند در مذاکره با ایران به نتیجه برسند.

وی به شرط ایران برای ورود به مذاکرات اشاره کرد و گفت: برای ورود به مذاکرات شرط گذاشتیم که آنها غنی سازی را کتبا بپذیرند و آنها پذیرفتند، درحالیکه در طول این سالها هیچگاه موافق به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران نبودند و فقط داشتن انرژی هسته ای به معنای داشتن نیروگاه هسته ای را برای ایران مجاز می دانستند.

رئیس مجلی شورای اسلامی با تاکید بر اینکه غربیها پذیرفته اند ایران در زمینه های مختلف قدرت باروری و پیشرونده دارد، گفت: حرکت دانشمندان هسته ای و پایداری و ایستادگی آنها سبب شد مساله هسته ای در مسیر مذاکرات قرار بگیرد.

لاریجانی با بیان اینکه در کشورهای 1+5 دو دیدگاه نسبت به مذاکرات هسته ای وجود دارد گفت: جمهوری خواهان، گروهی از دموکراتها و کشورهای اروپایی و اعضای اتاق های فکر و بویژه اسرائیلی ها معتقدند مذاکرات از اصل اشتباه بود و می بایست مساله هسته ای را با افزایش تحریم ها و فشار بر ایران و ضربه زدن به جمهوری اسلامی حل کرد، در حالیکه گروه دیگر معتقد است مذاکرات فرصتی است که باید از آن استفاده کرد و باید با ایران به توافق رسید، زیرا فشار بر ایران ناموفق بوده و تحریم ها قدرت پایداری ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی نیازمند آن هستند که با ایران در مسائل مختلف همکاری کنند، افزود: تصمیم نظام در ورود به مذاکرات به موقع و سنجیده بود و مربوط به دولت فعلی نیست؛ بلکه در دو سال پایانی دولت قبل غربیها تقاضا کردند و اصرار به مذاکره داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در مسائل مختلف راه خود را دنبال می کند، افزود: سیاست ایران در قبال مساله عراق داهیانه بود. هرچند ما مخالف اشغال این کشور بودیم اما نگاه ما به مسائل منطقه ای همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های عید فطر بیان شد، عین حقیقت است.

همایش "الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین المللی" با حضور ده ها تن از اساتید بسیجی در مرکز همایشهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مشهد در حال برگزاری است.

این همایش به همت سازمان بسیج اساتید و با حضور شخصیتها و چهره های برجسته فرهنگی و سیاسی از امروز تا 29 مرداد برگزار می شود.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.