گزارش؛

سهم آلمان در بازار ایران چقدر است؟/ وضعیت مبادلات تجاری ایران و آلمان با رفع تحریم‌ها

بدنبال توافق ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در ازای اعمال محدودیت‌های بلند مدت در برنامه هسته‌ای ایران برچیده خواهد شد و این امر شرایط را برای سرمایه ‌گذاران خارجی تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بدنبال توافق ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در ازای اعمال محدودیت‌های بلند مدت در برنامه هسته‌ای ایران برچیده خواهد شد و این امر شرایط را برای سرمایه ‌گذاران خارجی تسهیل می‌کند.

توافق صورت گرفته  بین E3 + 3 و ایران در وین مسیر را برای حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به ایران هموارتر می‌کند، بطوریکه پس از این توافق شرکت‌های غربی آمادگی خود برای حضور در ایران را اعلام کردند و در طی بیست روز گذشته هییت‌های اقتصادی از کشورهای مختلف به ایران آمده‌اند در این بین کشور آلمان از شرکای تجاری قدیمی ایران با حضور در کشور و برگزاری نشست خواهان گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی خود با ایران شده است.

سفر گابریل وزیر آلمان در امور اقتصادی و انرژی به تهران با هیئتی از نمایندگان و گروه‌های صنعتی و مقامات شرکت‌های آلمانی، نشانه‌ای مثبت و بیانگر این امر است که آلمان خواهان تسریع روابط اقتصادی خود با ایران پس از یک بن بست 12 ساله بر سر برنامه هسته‌ای تهران است. 
بماند///////سهم آلمان در بازار ایران چقدر است؟

گفتنی است که شرکت‌های لینده، زیمنس، مرسدس بنز، بی ای اس اف ، گروه فولکس واگن و جی آی زد در میان شرکت‌های بزرگ آلمانی همراه با هیئت نمایندگان به ایران سفر کردند.

گابریل در طی نشست خود با مقامات ایرانی اظهار اشت: در حال حاضر و پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران فصل جدیدی در روابط اقتصادی میان ایران و آلمان آغاز خوهد شد.

وی افزود: بیش از ۲هزار شرکت در اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان عضو هستند و بخش صنعت این کشور علاقه زیادی به عادی سازی و تقویت روابط اقتصادی با ایران دارد.

اتاق  DIHK تجارت و بازرگانی آلمان پیش‌بینی کرده است که صادرات آلمان به ایران در عرض دو سال دو برابر خواهد شد و به ۵ میلیارد یورو خواهد رسید و همچنین شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و زیمنس و همچنین هزاران شرکت‌های کوچک‌تر مشتاق برگشت به ایران هستند.

گفتنی است که صادرات آلمان به ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ از ۴.۷ میلیارد یورو به 2.1 میلیارد یورو رسید . با این حال، صادرات مواد غذایی به 2.4 میلیارد یورو طی سال گذشته رسیده است.

ولکر تریر، رئیس تجارت خارجی DIHK ، پیش بینی کرد صادرات در چهار سال آینده با افزایش چهار برابری روبرو خواهد شد.وی افزود: این امر یک نشانه مثبت و غیر قابل تصور است.

بیشترین سود نصیب کدام حوزه اقتصادی 

در واقع با ازسرگیری روابط اقتصادی صنعت خودروسازی و احداث تاسیسات، صادرات قطعاتی برای صنایع خودروسازی، بخش انرژی، داروسازی و نیز فن‌آوری پزشکی و همچنین صنایع چاپ و دیگر حوزه‌های صادراتی در ساختارهای قدیمی مناسبات آلمان و ایران جانی دوباره می‌گیرند. اما خودروسازی و احداث تاسیسات در کانون توجه قرار دارد این بخش بیش از همه از عقب‌ماندگی آسیب دیده است و بنابراین بیش از همه نیز سود خواهد برد.

بماند///////سهم آلمان در بازار ایران چقدر است؟

بانک‌های آلمانی در پی افتتاح شعبه در ایران

مقامات ایرانی اعلام کردند: بانک‌های آلمانی خواستار افتتاح شعبه خود در ایران هستند.

در مصاحبه ولی الله سیف با شبکه پرس تی وی اظهار داشت در دیدار با سیگمار گابریل قرار بر این شده است بانک‌های آلمانی فعالیت خود را در ایران آغاز کنند اما از بانک خاصی نام برده نشده است.

گابریل گفت: آلمان خواستار از سرگیری فعالیت‌ها و روابط بانکی خود با ایران پس از برداشته شدن کامل تحریم‌ها است.

بماند///////سهم آلمان در بازار ایران چقدر است؟

از سرگیری روابط نفتی

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفت پنجمین کمیته مشترک اقتصادی بین دو کشور پس از 14 سال تاخیر در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: طرف آلمانی احیای فرصت‌های سرمایه‌گذاری از دست رفته در ایران را غنیمت بشمارد زیرا شرکت‌های آلمانی فرصت‌های زیادی را در بخش‌های نفت و پتروشیمی در ایران در سال‌های اخیر از دست داده اند.

سفیر آلمان در تهران گفت که شرکت‌های آلمانی مشتاق افزایش ارتباط با ایران به طور مستقیم و سرمایه‌گذاری در این کشور هستند.


فولکس واگن در راه ایران

حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت گفت: اخیرا مذاکرات خوبی با بنز داشتیم و این شرکت تصمیم گرفته به صورت تمام قد وارد بازار ایران شود.

وی با بیان اینکه ظرف دو سه ماه آینده دفتر شرکت بنز مجددا در ایران راه‌اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین طبق توافقات صورت گرفته به زودی قرارداد پنج ساله‌ای با بنز امضا خواهد شد که بر اساس آن شرکت ستاره ایران به عنوان واردکننده و شرکت تاپ خودرو به عنوان تولیدکننده کار واردات و همچنین تولید و عرضه خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد. ضمن آنکه بنز ابراز تمایل کرده 50 درصد شرکت ستاره ایران را خریداری کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: همچنین به زودی قرارداد 10 ساله‌ای در حوزه تولید خودروهای تجاری با بنز امضا خواهد شد که این کار با ساخت داخل مناسبی در ایران همراه خواهد بود. ضمن آنکه در این حوزه نیز بنز اعلام آمادگی کرده که 30 درصد سهام شرکت ایدم را خریداری و تولید موتورهای روز جهان را آغاز کند. شرکت محورخودرو که تولیدکننده اکسل است نیز فعالیت‌های خود با بنز را توسعه خواهد داد. به طور کلی نیز باید گفت که فعالیت بنز در ایران بسیار گسترده‌تر از قبل خواهد بود.

سهم آلمان در بازار ایران چقدر است؟/ وضعیت مبادلات تجاری ایران و آلمان با رفع تحریم‌ها

یکه‌زارع  مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره شرکت ایران خودرو اظهار داشت: شرکت فولگس واگن مذاکراتی با ایران خودرو داشته است. سیاست ما در مذاکرات با این شرکت مانند دیگر شرکت‌های خارجی موضوعاتی همچون ساخت داخل، سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی و صادرات بوده است اما در نهایت اینکه شریک فولگس واگن در ایران چه شرکتی خواهد بود اجازه دهید از سوی خود این شرکت اعلام شود. با این حال از نظر ما فولگس واگن یکی از گزینه‌های مناسب برای شراکت با ایران خودرو است.

کشور آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران قبل از تحریم، از توانمندی بالای در زمینه‌های مختلف صنعتی برخوردار است و از سرگیری روابط با این کشور گام مهمی بعد از تحریم‌ها  است. از این رو در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش آشکار ارقام صادرات آلمان خواهیم بود. 

گزارش:سمیرا اکبری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار